Prosečna širina novih automobila porasla je na 180,3 cm u prvoj polovini 2023. godine, u poređenju sa 177,8 cm u 2018.
Novi automobili u Evropi rastu u proseku za jedan centimetar svake dve godine. Ovo je podatak otkriven u istraživanju ekološke organizacije Transport & Environment (T&E). Trend će se nastaviti zbog rasta prodaje SUV vozila – osim ako zakonodavci ne preduzmu odgovarajuće mere.
Otprilike polovina prodatih novih automobila već je preširoka za minimalni parking na ulicama u mnogim državama. Pariz bi mogao biti prva velika evropska prestonica koja će se uhvatiti u koštac sa ovim trendom, ako građani podrže veće naknade za parkiranje SUV vozila na referendumu sledećeg meseca.
Prosečna širina novih automobila porasla je na 180,3 cm u prvoj polovini 2023. godine, u poređenju sa 177,8 cm u 2018, pokazalo je istraživanje T&E. Podaci koje je prikupio ICCT potvrđuju isti trend u dve decenije do 2020. godine.
Novi automobili u Evropskoj uniji podležu istoj maksimalnoj širini, 255 cm, kao i autobusi i kamioni. T&E je rekao da ukoliko se ne revidira ograničenje širine za automobile i gradovi ne uvedu veće naknade za parkiranje, veliki SUV će nastaviti da se šire ka gornjoj granici namenjenoj kamionima.
Preispitivanje ograničenja maksimalne širine za laka vozila (automobili, krosoveri, SUV, pikapovi i kombiji) je od suštinskog značaja za zaštitu javnog prostora, uključujući pešačke staze, trotoare i susedna parking mesta.
Takav pregled takođe mora da uzme u obzir rizike za bezbednost na putevima koje predstavljaju sve širi SUV vozila, posebno zato što povećana širina omogućava dalje podizanje vozila. Prednje strane vozila podignute za 10 cm nose 30% veći rizik od smrtnih slučajeva u sudaru sa pešacima i biciklistima.
Ilustracija Transport & Environment pokazuje šta šira vozila na jednom putu znače u praksi. Naime, sa ovakva dva parkirana vozila, širine 200 cm (parking je širok 180 cm) sa leve i desne strane, znatno je smanjena širina saobraćajne trake i ugroženi učesnici u saobraćaju, poput biciklista, mogu se naći u opasnosti.
Takođe, mnoga parking mesta nisu predviđena za širinu novih automobila, odnosno uža su, a sve to dovodi do oštećenja vozila.