Kada se odlučite da kupite motocikl, postoji niz “skrivenih” troškova koji vam kao početniku neće biti očigledni, pišu polovni automobili.
Kakvi vas sve izazovi pored finansija čekaju kao motociklistu u formiranju saznaćete u ovom tekstu. Imajte na umu opasnosti na dva točka
Pre nego što se odlučite da se bavite dvotočkašima, treba najiskenije da odgovorite na pitanje – prihvatate li rizik koji vožnja motocikla donosi?
Motocikl je sprava koja će vam pružiti ogromne količine sreće, ispunjenosti i otvoriti novu sferu interesovanja. Pored toga, motocikl donosi i dodatni rizik. Istraživanja pokazuju da motociklista ima oko 30 puta veći rizik od stradanja nego vozač automobila. Generalno, statistika što se tiče bezbednosti motociklista nije prijatna.
Ostavimo suvoparne podatke sa strane, bitan je lični stav koji imate prema bezbednosti. Da li ste svesni rizika i da li ste spremni da taj rizik smanjite na minimum? To je osnov na kojem se gradi budući motociklista. Čeka vas polaganje za motocikl koje nije ni brzo ni jeftino
Da bi upravljali motociklom koji ima zapreminu veću od 49 kubika, potrebna vam je A1, A2, ili A kategorija. Za koju kategoriju ćete polagati zavisi od motocikla koji planirate da vozite i vaših godina.
Ukratko:
- AM skuteri i mopedi do 49 cc
- A1 do 125 kubika maksimalne snage 11 kW
- A2 motocikli snage do 35 kW
- A svi motocikli bez obzira na snagu i zapreminu ali možete polagati tek kada napunite 24 godine
Ako uzmemo za primer da polažete za A kategoriju a već imate AM kategoriju koja se po starom zakonu dobijala sa položenom B kategorijom trebaće vam 20 časova praktične obuke što će vas sa ostalim troškovima polaganja izaći oko 50.000 dinara.
Ako nemate AM, A1 ili A2, zavisno od ostalih kategorija koje posedujete trebaće vam 40 časova praktične obuke i 7 časova teorijske obuke, odnosno 40 časova teorijske obuke ukoliko nemate ni jednu kategoriju. U ovim slučajevima moraćete da platite između od 95.000 do 105.000 dinara. Ako sve ispite položite iz prve. Čekaće vas slatke muke oko izbora prvog motocikla
Nakon dobijanja dozvole obično se kreće u potragu za prvim motociklom. Izbor može biti polovan ili nov. U oba slučaja postoje prednosti i mane. Kao neko ko je neiskusan, ovde ćete verovatno imati nedoumicu, a iskusniji će vam dati gomilu različitih mišljenja što ponekada više otežava nego što pomaže. To su tzv. “slatke muke”.
Naš savet je da to za početak ipak bude neki jeftiniji motocikl, manje zapremine i snage. Prvi motocikl bi trebao da bude što univerzalniji, koji toleriše greške.
Što je motocikl snažniji, vaš proces savladavanja tehnike vožnje biće teži. A zašto univerzalan? Zato što ćete tek nakon što provedete sezonu ili dve na motociklu zapravo shvatiti koji način vožnje preferirate i po tome izabrati specijalizovan motocikl.
Računajte i da ćete u procesu učenja napraviti po neki kiks što će vas koštati koje ogrebotine na auspuhu, poneki polomljen migavac ili retrovizor. Zavisno od motocikla, to može koštati par hiljada dinara ili par stotina evra. Zato pametno napravite izbor. Traženje prvog motocikla i svakodnevno prelistavanje oglasa
Motocikl se ne kupuje danas za odmah. Potraga može trajati par nedelja ili po par meseci, zavisno od vaših želja i budžeta. Zato je bitno da vas ne “svrbe pare” i da se ne zalećete. Gledajte da suzite potražnju na par modela i pratite oglase.
U tom procesu dobro je da angažujete nekoga vama od poverenja ko ima iskustvo vezano za dva točka. Ta osoba će vam skrenuti pažnju na detalje u smislu tehničkog stanja motocikla i eventualno za vas uživo pogledati i probati motocikl.
Što se troškova tiče, računajte na trošak prevoza motocikla kombijem ili prikolicom ukoliko nije registrovan ili ako ste još uvek u procesu dobijanja kategorije. Razgovor sa porodicom
Dolazak motocikla u kuću može da izazove zabrinutost kod vaših roditelja i partnera. Motocikl sa sobom vuče negativnu konotaciju pa je donekle normalno da vas bližnji kritikuju ili pokušaju da vas odvrate od motocikla. To treba da razumete kao njihovu brigu za vaše dobro, a pošto ste vi odgovorna osoba vaša dužnost je da o toj temi razgovarate sa njima. Odnosno da ih uverite da ćete voditi računa o sebi i drugima.
Na motocikl se ne seda kada ste nervozni, ljuti ili preplavljeni emocijama. Ako pred vožnju imate npr. nesuglasice sa partnerom možete doći u situaciju da napravite loše i ishitrene poteze dok vozite, a takvo ponašanje motocikl strogo kažnjava. Čeka vas kupovina zaštitne opreme koja nije jeftina
Motocikl se ne vozi bez opreme a kad kažemo oprema, mislimo na kompletnu opremu od glave do pete. To su kaciga, jakna, pantalone, rukavice, čizme.
To je stavka koju morate da uzmete u obzir kada planirate finansije. Za komplet opremu u jeftininoj varijanti računajte od 450 evra, pa na gore ako budete birali kvalitetnije stvari. Ovo je ozbiljna i bitna stavka koju morate uzeti u obzir. Troškovi održavanja motocikla
Stavka oko koje morate imati jasnu sliku pre nego što uđete u svet motocikla jesu troškovi održavanja. Motociklizam je “skup sport”.
Koliko skup, zavisi od toga kakav motocikl vozite. Što je manji motocikl, manji su i troškovi. Dobro se raspitajte koliko koštaju servisi i delovi za vaš budući motocikl. Nemojte se prevariti da su stariji motocikli jeftiniji za održavanje. Ako uzmemo na primer popularni Suzuki SV650 iz 2005. godine koji je “jak” kandidat za prvi motocikl očekujte:
- Trošak registracije: ~26.000 dinara
- Set novih guma: ~30.000 dinara
- Set prednjih pločica: ~7000 dinara
- Set lanca i lančanika: ~17.000 dinara
- Ulje i filter ulja: ~4000 dinara
- Akumulator: ~4000 dinara
Troškovi nisu zanemarljivi i gore napisano je bazično održavanje bez troškova majstora ili eventualnih kvarova. Kada se sumiraju troškovi i vreme
Za ulazak u svet motociklizma potrebno je određeno vreme i solidna suma novca. Cena motocikla u oglasima je samo drvo od kojeg se ne vidi šuma. Računajte da će vam za polaganje A kategorije i kupovinu novog polovnog motocikla trebati nekoliko meseci do pola godine.
Kada određujete budžet, morate računati troškove polaganja i kupovinu opreme. U slučaju da imate samo B kategoriju, trebaće vam 95.000 dinara, odnosno oko 800 evra. Na to dodajte još minimum 450 evra za opremu i već ste potrošili 1250 evra a da niste ni seli na motor. Tek onda ono što ostane u budžetu diktiraće vam izbor motocikla. Nikako nemojte potrošiti zadnji dinar na motor, a da nemate zaštitnu opremu.
Od te cifre koja je preostala za motor, računajte da će tu biti troškova oko ulaganja u nešto od potrošnih delova koje smo naveli. Zato treba izdvojiti bar još par stotina evra za popravke. Da li sve to vredi?
Ne možemo gledati ni sve kroz dinar. Motocikl će vam doneti pregršt lepih iskustva, prijatelja i lepih emocija ukoliko ste odgovorna osoba. To je neprocenljivo. Pored toga, motocikl će vam doneti značajnu uštedu u vremenu provedenom u saobraćaju probijajući se kroz gužvu i tražeći parking. Ušteda pri potrošnji goriva je još jedan plus, jer će npr. pomenuti SV650 trošiti oko 5 litara benzina na 100 kilometara.
Start i ulazak u priču jeste incijalno skup, ali kada uhvatite korak sa održavanjem, kupovinom opreme, ti troškovi će se kasnije sniziti na prihvatljiv nivo za većinu.