Podsticanje električne mobilnosti izgleda kao jasan put za Evropsku uniju. Naravno, put je otvoren i za druge tehnologije sa nultom emisijom u saobraćaju, ali ih za sada, osim vodonika, nema na vidiku.
Ali ni sa električnim automobilima situacija nije tako jednostavna. Naime, u izveštaju Evropskog revizorskog suda jasno se zaključuje da trenutno postoje uska grla u lancu snabdevanja sirovinama koja bi mogla da ugroze čitavu tranziciju. Tome treba dodati sve veće troškove i globalnu konkurenciju.
Stoga, napori EU da poveća proizvodnju baterija možda neće biti dovoljni da zadovolje rastuću potražnju.
Revizori upozoravaju na dva moguća scenarija ako proizvodni kapaciteti baterija u EU ne porastu kako je planirano. Može se desiti da EU posle 2035. godine ne zabrani prodaju novih automobila na benzin i dizel.
U drugom scenariju, treba se osloniti na baterije i električna vozila iz trećih zemalja za postizanje klimatskih ciljeva EU. Međutim, to je na štetu evropske automobilske industrije, odnosno ekonomskog i socijalnog blagostanja gotovo čitavog kontinenta.
Prodaja novih automobila na benzin i dizel trebalo bi da bude zabranjena od 2035. godine. Baterije su stoga od velikog strateškog značaja za EU – i važne za postizanje klimatskih ciljeva, navodi se u izveštaju Revizorskog suda.
B92.