24. Novembra 2021.

Život poslije “Rapsodije”: Deset najboljih Queen pjesama za koje možda niste čuli

Big Portal

Ovih dana, bioskopima širom sveta, pa tako i u Srbiji, prosto hara film po imenu Bohemian Rhapsody, koji se bavi životom i priključenijem jednog Faroka Bulsare, širim narodnim masama poznatijem kao Fredi Merkjuri. Merkjuri, pevač nerealnog glasa kojeg bi i gluv čovek prepoznao, bio je ikona rokenrola sedamdesetih i osamdesetih – njegov život ugašen je 24. novembra 1991. nakon duge borbe sa HIV virusom.

Grupa Queen, čiji je dotični Merkjuri bio vokalni solista, je ostala upamćena u istoriji popularne muzike po desetinama vrhunskih hitova (od kojih je već spomenuta “boemska rapsodija” sigurno najprepoznatljivija). Većina ljudi svoje poznavanje Queena završi posedovanjem kompilacija Greatest Hits I i II, oni napredniji nabave i nešto friškiju trojku, dok ovih dana tek poneko zabrazdi u albumski materijal koji su Fredi, gitarista Brajan Mej, basista Džon Dikon i bubnjar Rodžer Tejlor ostavili za sobom.

Naravno, ovde sada stupam ja da vam kažem je to greška, i da vaš život može biti mnogo sadržajniji ako u njega uključite malo dobrog Queena. Popularni “Kvinovci”, kako im je naš narod odmilja tepao, su tokom svoje bogate karijere prešli dug put od zeppelinovskog hard roka sve do punog Vemblija koji zdušno tapše na hitiće poput “Radio Ga Ga”. Kao dugogodišnji Queen kolekcionar i veliki fan, nalazim sebi za shodno da vas uputim u neke elemente opusa ovog benda koje verovatno niste poznavali. Ako niste ludak poput mene, jel'te.

Sastaviti listu od samo deset pesama nije bio lak zadatak, pa sam sebi postavio neka pravila i potrudio sam se da ih ne prekršim. Najosnovnije pravilo je bilo da nijedna pesma sa liste ne sme biti deo Greatest Hits kompilacija, dok sam nekim singlovima koji su se pojavili i flopovali ipak progledao kroz prste. Sve u svemu, ovo je moj izbor, a ako vam se svidi, bazajte dalje po albumima i sigurno ćete naći još nečega što će vam se svideti.

LIAR (sa albuma Queen, 1973.)

U svom izvornom obliku, Queen je prevashodno bio hard rok bend sa evidentnim uticajima Led Zeppelina i ostalih savremenika. Ipak, čak i u najranijim snimcima, Merkjurijeva teatralnost izlazi na videlo u nekim kompozicijima, poput izuzetne Liar sa prvog albuma. Ovde vidite rane trejdmarkove Queen zvuka – Fredi koji pripoveda u svom elementu, i prateće harmonije Brajana i Rodžera. Dikonova bas deonica koja nailazi posle onog brejka u sredini pesme je prava poslastica.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : sa prvog albuma se ističu još i odlična Great King Rat, nešto konvencionalnija hard rok numera, kao i religijski inspirisana JesusQueen II, koji je izašao godinu dana kasnije, je kultni album u muzičkim krugovima – Stiv Vai, Bili Korgan i Eksl Rouz ga navode kao jednu od omiljenih ploča svih vremena – i ima dosta interesantnih momenata – poslušajte recimo ekscentrične March of the Black Queen i Fairy Feller's Master Stroke, koji su najavili dalje fuzionisanje operatičnog art roka sa hard rok korenima.

BRIGHTON ROCK (sa albuma Sheer Heart Attack, 1974.)

Brighton Rock je daleko od nepoznate pesme, uzevši u obzir da je ova Mejova kompozicija bila redovan činilac gotovo svake turneje. Doduše, uživo je Brighton Rock mahom služio ostatku benda da se osveži dok Mej ulazi u petnaestominutno soliranje – u studijskom obliku, Brighton Rock je skoro savršen hibrid prog rock egzibicije i rokerskog entuzijazma, a Fredi dodaje svoj kempi touch sa falsetnim vokalima koji se smenjuju sa “muževnim”. Možda i najsavršeniji od svih Queen rifova.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : bilo je možda prelako navesti ovde Stone Cold Crazy, koji je doživeo repopularizaciju kada ga je Metallica obradila za potrebe Enter Sandman singla, pa je ova pesma završila sa “best of the rest”. Od ostalih neznanih favorita sa inače sjajnog trećeg albuma grupe, probajte Lily of the Valley i operatičnu In the Lap of the Gods Revisited.

‘39 (sa albuma A Night at the Opera, 1975.)

Ono što je skoro pa potpuno nepoznato prosečnom ljubitelju muzike koji nije Queen fanatic je to da Fredi nije bio jedini vokalni solista u grupi – na prvih devet studijskih albuma “kraljice”, barem po jednu pesmu ne peva čovek kome je to bilo primarno zanimanje. Mej i Tejlor bi uglavnom imali po pesmu na svakom albumu, i neke od njih su pravi skriveni dragulji – Mejova akustična folk stvar ‘39, koja govori o astronautima pionirima koji odlaze na jednogodišnju misiju, je definitivno jedna od njih. Brajanov blagi vokal je idealan izbor za ovu numeru, dok Džon Dikon ovde svira kontrabas što svemu daje dodatnu draž.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : pa, pre svega, izvedbu ‘39 sa Freddie Tribute koncerta na kojem je glavni vokal Džordž Majkl – ova verzija izašla je kasnije i kao singl. Diptih A Night at the Opera – A Day at the Races je po mnogima kreativni vrhunac benda, i vredi ih itekako poslušati u celosti – ako, međutim, nemate vremena, evo skraćenog izbora : žestoka Death on Two Legs koja proziva bivšeg menadžera, apokaliptično-progerska A Prophet Song, Tejlorova oda motornim vozilima I'm in Love with My Car, odličnu rokerku Tie Your Mother Down, pozdrav japanskim fanovima Teo Torriatte i ogorčenu White Man, koju govori o tretmanu američkih Indijanaca.

SHEER HEART ATTACK (sa albuma News of the World, 1977.)

Svojevrstan odgovor na pank rok eksploziju koja se desila 1977, Sheer Heart Attack je bio dokaz da Queen, i pored svojih operskih i pop izleta, još uvek mogu da rokaju kad im se prohte. Ovaj put je u režiji Rodžer Tejlor, dok je ovu pesmu uživo uglavnom pevao Fredi, i nastupi su bili propraćeni taunsendovskim demoliranjem zvučnika, stalaka i ostalog nevinog inventara.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : psihodelična Get Down, Make Love je skriveni favorit sa News of the World albuma, kao i It's Late, koju je Brajan osmislio kao “dramu u tri čina”. Ne treba promašiti ni “brzu” verziju We Will Rock You kojom su otvarani koncerti.

MUSTAPHA (sa albuma Jazz, 1978.)

Iiiiiiiiiiiiiiiibrahiiiiiiim
Iiiiibraaaaahiiiiiiim
Iiiiiiiiiiiibraaaaaaaaaaahiiiiiiiiiiiiiim
Allah allah allah allah will pray for you!
HEY!

Jednom sam znao čoveka koji je na celu A stranu kasete od 45 minuta snimio samo Mustaphu – toliko je zarazna ova numera. Ne umem ni ja da vam objasnim – Merkjuri je prosto zadenuo prostu orijentalnu temu u rok aranžman, dodao par pseudo-arapskih stihova, i to vam je otprilike to. Međutim, stvar prosto ne izlazi iz ušiju. Inače, podatak za kolekcionare – jugoslovenski singl Mustaphe (iz meni neznanih razloga Mustapha je doživeo singl izdanje u Boliviji, Španiji, Nemačkoj i SFRJ) vredi u materinu mnogo.REKLAME

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : lično mnogo volim Jazz ploču, ne malim delom i zbog odličnih singlova sa nje. Međutim, ima tu i par jakih deep cutova – Dead on Time je kvalitetan hard rock, If You Can't Beat Them još jedan dokaz da Dikon ume da napiše dobru pesmu, a Leaving Home Ain't Easy je Mejova elegija o odrastanju.

SAIL AWAY SWEET SISTER (sa albuma The Game, 1980.)

Možda i jedna od najlepših pesama iz celog Queen opusa je upravo Sail Away Sweet Sister, koja, gle čuda, opet nema Fredijeve vokale. Brajan Mej je ovde u punoj formi, i pesma je posveta sestri koju, po sopstvenom priznanju, nikada nije imao. Da ja imam sestru, ovo bih joj pevao na svadbi kroz suze. Inače, The Game je prvi Queen album na kojem je iskorišćen sintisajzer – sve do 1980, svi albumi su ponosno isticali “NO SYNTHS!” u insertima. Vredelo ga je sačekati.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : album The Game je prosto izdominirao sa singlovima, ali ima tu nečega i zakopanog. Bila je tuča da li da na top 10 uđe fenomenalna Need Your Loving Tonight, ali me je prijatelj ipak navukao na stranu Sail Away (i jebeš ga, bio je u pravu). Dragon Attack ima dopadljiv bassline i neki dosta čudan tekst. Inače, ovde dodajemo i odličnu The Hero sa Flash Gordon soundtracka koji je izašao iste godine.

PUT OUT THE FIRE (sa albuma Hot Space, 1982.)

Album Hot Space je prilično omražen od strane većine fanove i kritike, i generalno se posmatra kao korak u pogrešnom smeru. Cela A strana ploče posvećena je fank motivima, koje, po oceni mnogih, Queen nije najbolje “skontao”, pa je stoga i komercijalni uspeh izostao. Ipak, na B strani našla se i Put Out the Fire, klasična Brajanova rokerka, koja glasno kritikuje američku fetišizaciju vatrenog oružja. Nažalost, ova tema je i dalje aktuelna, pa ne treba zaboraviti ni ovu sjajnu numeru.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : nije baš taj fank skroz loš – Dikonov Back Chat je recimo super stvar, a ja volim i poletni Staying Power na kojem duvačke instrumente aranžira čuveni producent Arif Mardin, poznat po radu sa Aretom Frenklin i Bee Gees.

I GO CRAZY (B strana singla Radio Ga Ga, 1984.)

Verovatno najbolja Queen pesma koju nikada niste čuli, I Go Crazy, ova B strana komercijalnog superhita Radio Ga Ga je žestoko, ali opet melodično, rokanje sa humorističnim tekstom. Dugi niz godina, I Go Crazy je bila sveti gral Queen fanova – pogotovo se u Srbiji pre Jutjuba niste tek tako mogli dočepati ovog singla. Danas, većina fenstva se slaže da je ovoj pesmi itekako bilo mesta na The Worksalbumu, no dobro, bože moj.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : nemam preterani afinitet prema The Works, ali Man on the Prowl je simpatična rokabili zezalica, kao i Keep Passing the Open Windows koja je napisana za kultni film Tonija Ričardsona The Hotel New Hampshire.

GIMME THE PRIZE (sa albuma A Kind of Magic, 1986.)

Ruke gore svi vi koji ste više gotivili Kurgana od Konora Meklauda! ‘Ajde, ‘ajde, znam da vas ima, ne morate se stiditi. Ploča A Kind of Magic je ujedno i soundtrack za megakultni VHS hit Highlander (u nas poznatiji kao Gorštak), i svako na njoj ima svoju temu, i sve te pesme su poznate i hitovi (a realno smo se svi ložili k'o siročad na Princes of the Universe i spot u kojem se Fredi i Kristofer Lamber sreću na stejdžu). Jedino je Kurgan ostao u zapećku – njegova numera, Gimme the Prize, je osetno mračnija i zajebanija od vesele Konorove, i ima fenomenalan solo u kojem Mej skida gajde.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : One Year of Love je prelepa balada – sve ostalo je ili filler ili je završilo po singlovima.

WAS IT ALL WORTH IT? (sa albuma The Miracle, 1989.)

Poslednja pesma sa albuma The Miracle, Was It All Worth It, ima posebno značenje ako uzmete u obzir činjenicu da je u ovom trenutku Fredi svestan da umire, i da preispituje svoj životni put. Svaki bend koji zađe u godine ima svoju introspektivnu numeru – ovo je Queenova, i opisuje njihov ad astra per aspera proboj u rokenrol mejnstrim. Ali, Fredi je ostao šarmer do samog kraja – poslednji stih u kojem on uz vragolasti smeh kaže It was worth it! vam dovoljno govori o tome da je možda on umro mlad, ali ne i duhovno neispunjen.

KAD STE VEĆ TU, POSLUŠAJTE I… : sve što valja na The Miracle je ili ova pesma gore ili na singlovima. Poslednji album izdat za Fredijevog života, Innuendo, je dosta depresivan (a kako i ne bi bio!), međutim izdvojio bih nagli izlet u hevi metal po imenu The Hitman gde momci pokazuju da nisu zaboravili milje iz kog su proistekli.

Pisao Miloš Jovanović / vice.com

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare