Kad sjednemo u vozilo, nije rijetkost da nam se događa da “uđemo” u neku vrstu automatskog pilota, pri čemu naš um potpuno odluta ili je žrtva pospanosti.
Kako postajemo iskusniji u vožnji – počinjemo voziti mehanički i fluidnije, bez razmišljanja o svakom koraku, a sa tim dolaze i problemi.
Duboko u sebi, nije neuobičajeno da ostanemo zaokupljeni vrlo raznolikim mislima i usredsređeni na stvari koje nemaju nikakve veze sa onim što se događa ispred ili oko vozila.
Problem nastaje kada se tokom vožnje pojavi nepredviđeni stimulans (automobil koji nas pretiče ili se pojavi pješak iza nekog ugla i zakorači na put) koji zahtijeva da “napustimo” auto-pilot i brzo reagujemo.
Ako se izgubimo u svojim mislima i reakcija nije dovoljno brza, mogli bismo da doživimo nesreću.
Dakle, kad “automatizujemo” vožnju, to nas sprečava da koristimo mnoge kognitivne resurse za vožnju i postoji rizik da monotonija predugog automatskog ponašanja završi generišući osjećaj pospanosti.
Međutim, postoji još jedan potencijalni uzrok pospanosti.
Naime, postoje dokazi da stabilne vibracije vozila na niskim frekvencijama, koje se javljaju tokom vožnje smanjuju budnost organizma, izazivajući pospano stanje čak i među ljudima koji su se dovoljno odmarali.
Nedavno testiranje provedeno sa zdravim volonterima u virtuelnom simulatoru koji je reprodukovao iskustvo vožnje na auto-putu, pokazalo je da postoji uticaj vibracija na pospanost, budnost i kognitivne performanse.
Naime, autori istraživanja pokazali su da ako monotonom iskustvu vožnje dodamo i vibraciju niske frekvencije (4-7Hz), osećaj pospanosti nastaje nakon samo 15 minuta i postepeno se povećava.
Takođe je izrazito oslabljena budnost i kognitivna sposobnost.
(B92)