Odluku kojom se onemogućava uvoz automobila sa Euro 4 motorom, iskoristili su trgovci u prvih 5 mjeseci ove godine. Uvezeno je rekordnih 38. 661 automobil, vrijednosti 412 miliona KM, dok je država na osnovu dadžbina zaradila čak 88 miliona.
Manje od četiri odsto građana Bosne i Hercegovine vozi automobil mlađi od deset godina, dok je broj registrovanih vozila sa godištem ispod 1991. godine, znatno veći.
Oko 180.000 automobila starije je od 30 godina. Uvoz polovnjaka iz Evropske unije bilježi rekorde, ali od početka juna stvari bi mogle da se promijene. Na snagu je stupila odluka Savjeta ministara kojom je Bosna i Hercegovina zabranila uvoz polovnih automobila starije generacije motora.
Euro 5 motor, minimum je standard koji se unazad tri dana može ocariniti unutar granica Bosne i Hercegovine. Kako se vozila sa tim motorom proizvode od 2009. godine, to faktički znači da će se uvoziti vozila mlađa od 10 godina.
“Kad neko uvozi vozilo u BIH, on to prijavljuje na graničnom prelazu, dobija provoznu carinsku prijavu na rok od 10 dana i u tom roku mora otići u ovlašteni tehnički servis da izvrši homologaciju. Kada se dobije uvjerenje od ovlaštenog tehničkog servisa da vozilo zadovoljava minimalne propisane standarde, tada se dolazi u carinsku ispostavu, gdje se završava procedura carinjenja, plaćaju se uvozne dadžbine i u nadležnom MUP-u registracija”, pojasnio je Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje.
Odluku kojom se onemogućava uvoz automobila sa Euro 4 motorom, iskoristili su trgovci u prvih 5 mjeseci ove godine.
Uvezeno je rekordnih 38.661 automobil, vrijednosti 412 miliona KM, dok je država na osnovu dažbina zaradila čak 88 miliona.
Statistika je ipak poražavajuća, jer je skoro 96 odsto automobila u zemlji starije od 10 godina. Najviše, 25 odsto od ukupnog broja registrovanih, odnosno tačno 259.553 automobila koje saobraćaju po bh. putevima su sa Euro 4 motorom, koji se od 1. juna više ne može uvoziti.
Smanjenje zagađenja vazduha glavni je razlog stopiranja uvoza starijih automobila. Ali, ta odluka neće promijeniti činjenicu da se bh. drumovima voze četverotočkaši sa motorima Euro 3, 2 ili 1, stari i do 40 godina.
Za ekologe alarmantno je povećanje motornih vozila, 2018. godine registrovano ih je 1.064.130.
Tihomir Dakić iz Centra za životnu sredinu Banjaluka na UN-ov dan bicikla poručuje:
“U BiH ćemo naći gradove koji imaju dobar vazduh, a imamo gradove koji se svake godine od jeseni do posle zime guše u smogu. Naše urbane sredine su pretrpane. Danas je UN-ov dan bicikla, ne samo na ovaj dan nego uopšte ljudi trebaju razmišljati koliko koriste motorno vozilo preko dana”.
Umjesto na četiri, vožnja na dva točka je, poručuje Dakić, zdravija i jeftinija.
(N1)