Volkswagen Golf je odavno postao svetinja i jedan od najpoželjnijih automobila na ovim prostorima. Vraćamo se u rane osamdesete i bivšu Jugoslaviju, kada je Golf prve generacije još bio aktuelan.
Legendarni “kec” bio je omiljen automobil na prostoru bivše Jugoslavije, pa su mnogi pokušavali da Golf uporede sa znatno jeftinijim Stojadinom. Evo šta su o Golfu I rekli oni koji su ove automobile tada pregledali na tehničkim pregledima i servisima.
Maj 1982: Predračun za Golf odavno u našoj zemlji ima vrednost premije na lutriji. Potražnja ne prestaje, iako je taj auto košta znatno više (čitaj desetak starih miliona dinara) od najpopularnijeg domaćeg automobila, Zastave 101.
Da li je Golf zaista toliko uspešan kompromis između onoga što nudi i novca koji je za njega potrebno izdvojiti? Da li opravdava sve one muke, čekanje i potezanje veza kako bi se do njega stiglo?
U servisu Auto-kuće Ineks na Novom Beogradu potražili smo šefa prijemne službe, Petra Jovanovića, koji je sa modelima marke Volkswagen druži još od 1958. godine. Golfovi mu svakodnevno prolaze kroz ruke prilikom redovnih servisnih pregleda, ali i reklamacija.
Zato odgovor na pitanje koje su mane Golfa dolazi sa pravog mesta.
Dečje bolesti
Volkswagen Golf proizvodi se od 1974. a tek tri godine kasnije ušao je u proizvodni program sarajevskog TAS-a. Dakle, bilo je dovoljno vremena da se otklone dečje bolesti kojih je, kao kod svakog novog modela, bilo, kaže šef prijemne službe u Ineksovom servisu.
“Zna se, a i domaća štampa je o tome ranije pisala, da su prvi primerci Golfova imali izvjesne nedostatke na upravljačkom mehanizmu (nedostajao je osigurač jednog vitalnog zavrtnja) i na spojevima donjeg dela karoserije. Ali, koliko je meni poznato, u našoj zemlji prodata su samo dva primerka sa ovakvim greškama. Njihovi kupci su odmah o tome obavešteni, a kvarovi otklonjeni.”
Golf, međutim, ima i neke aktuelne mane. Petar Jovanović ističe da se u poslednje vreme često kvari termostat za uključivanje električnog ventilatora za hlađenje motora.
U najnovijim modelima koji imaju pokazivač temperature rashladne tečnosti, ova neispravnost može se primetiti čim se kazaljka počne približavati crvenom području. Na starijim tipovima, međutim, taj nedostatak je opasniji jer, umesto termometra, postoji samo lampica koja zasvetli tek kada motor prokuva.
Da li je ventilator ispravan, vozač može proveriti kada motor duže vreme radi u mestu. Ako tada ventilator ne proradi, znači da se termostat koji ga uključuje pokvario.
Više nemački nego naš
U vozačkim krugovima odavno postoji skepsa prema radu i delovima naše “šrafciger” industrije, utkanim u domaće automobile sa stranim pedigreom.
Da je original na većoj ceni od licencnog modela, poznato je već i iz svakodnevnih kupoprodajnih oglasnih poruka u kojima se naglašava: prodajem Zastavu – sa italijanskim motorom ili: prodajem Golfa – original nemački.
Upravo smo zato poželeli da od našeg sagovornika saznamo šta je na Golfovima iz TAS-a “original nemačko”, a što delo naših ruku?
“Nema razloga da se domaći Golfovi smatraju lošijim od originala. Jedino je antikorozivna zaštita bila u početku nešto slabija, što se primećivalo na spojevima spoljnih i unutrašnjih blatobrana. Ali, od 1980. godine TAS pri farbanju primenjuje postupak ‘kataforeze’ kojim se cela školjka potapa u bazen sa bojom, isto kao u nemačkoj fabrici. To, praktično, znači da je naknadna antikorozivna zaštita koju većina vlasnika obavlja baš ovde u našem servisu, bila potrebnija starim tipovima Golfa nego novijim”, kaže šef prijemne službe u Ineksu.
Iskušenja na tehničkom pregledu: Prijatelju, kočnice ti ne rade baš sve
Kako Golfovi prolaze na tehničkim pregledima prilikom registracije? Vraćaju li se njihovi vlasnici neobavljenog posla?
Saznali smo da vlasnicima Golfa treba skrenuti pažnju da vek trajanja spona, najvitalnijeg dela upravljačkog mehanizma za koji na tehničkom pregledu nema gledanja kroz prste, iznosi oko 70.000 kilometara.
Isto važi i za prednje amortizere koji se negde oko spomenute kilometraže oglase lupanjem, pa je prilično lako ustanoviti da su zreli za zamenu.
Na tehničkom pregledu događa se da vlasnik Golfa bude vraćen zato što mu, navodno, zadnje kočnice ne koče dovoljno snažno.
Nadležni gube iz vida specifičnost konstrukcije ovog automobila čiji je zadnji deo lagan, pa ne vrši dovoljan pritisak na valjke za merenje snage kočenja.
Najčešće nije u pitanju nikakav kvar, već neobaveštenost pojedinaca.
Kočnice
“Kao preporuku vlasnicima Golfa istakao bih da vek disk-pločica iznosi 15.000 kilometara. Mnogi na to ne obraćaju pažnju, voze sve dok se pločice sasvim ne potorše, a tada najčešće strada i sam disk, pa je popravka mnogo skuplja.”
Šef prijemne službe u Ineksovom servisu daje još jedan savet:
“U gradskoj gužvi stalno se nekuda žuri. Nije redak slučaj da točak udari u ivičnjak ili da upadne u rupu. Golf je na to osetljiv, pa se zbog toga događalo da potpuno nova guma ‘oćelavi’ već posle hiljadu kilometara. Zato je redovno centriranje prednjeg trapa izuzetno značajno.”
Napisao: V. Slavković (Auto svet, 1982.)
B92.