UN izveštaj: Električna mobilnost ima visoku cijenu, nedostatak pitke vode i robovski rad - BIGportal.ba
Auto-moto Ostalo

UN izveštaj: Električna mobilnost ima visoku cijenu, nedostatak pitke vode i robovski rad

Svi se kunu u električne automobile i smanjenje emisija CO2, ali licemerno žmure kada treba pogledati drugoj istini u oči. Kao i u svim velikim projektima, nekoliko je istina, a u slučaju električne mobilnosti neke od njih nisu prijatne.

Kako piše Revija HAK, novi izveštaj Ujedinjenih Nacija je razotkrio neke etičke probleme koje donosi snabdevanje retkim materijalima neophodnim za proizvodnju vozila na baterije. O tome da deca rade u rudnicima kobalta u Demokratskoj Republici Kongo, u kojoj je 50 posto svetskog kobalta, zna se mnogo toga, ali UN tvrdi da oko 40.000 dece radi u izuzetno opasnim uslovima, s neadekvatnom sigurnosnom opremom, za veoma malo novca. Ta deca zarađuju oskudne plate uprkos tome što su izložena fizičkim opasnostima te raznim zlostavljanjima. Dečji rad u rudarenju kobalta je opšte poznat, ali svake godina dobija nove, dramatične dimenzije.

Nažalost, to nije sve. U napuštenim rudnicima se nakuplja sumporna kiselina, koja može da zagadi lokalne zalihe vode. Rudari rizikuju zdravlje udišući uranovu prašinu prilikom kopanja.

Proizvođači automobila pokušavaju da se odmaknu od upotrebe kobalta, a neki čak koriste blockchain kako bi pronašli njegovo poreklo, ali materijal je i dalje glavni sastojak u EV baterijama, dok masovna prerada neretko onemogućava praćenje porekla materijala.

Litijum je još jedan važan sastojak automobila na električni pogon. Kao i kod kobalta, za svaki paket baterija je potrebno nekoliko kilograma materijala. Većina (58 posto) litijuma dolazi iz Čilea. UN tvrdi da se u nekim područjima 65 posto snabdevanja vodom koristi u proizvodnji litijuma i drugim rudarskim delatnostima. Dolazi do prisilne migracije stanovništva iz sela zahvaljujući nestašici vode i sve nestabilnijem snabdevanjem vodom. Rudarstvo litijuma takođe donosi degradaciju ekosistema i oštećenja pejzaža, prema UN-u, dok rudari koji dišu litijumsku prašinu rizikuju plućne edeme.

Ovo je dramatično upozorenje o manje poznatoj strani električne mobilnosti. Vreme je da se i na tom planu preduzmu ozbiljni i pravedni koraci, ako uopšte ima volje za nečim takvim.

Izvor: Revijahak.hr

Foto: arhiva Autoblog.rs

Danas objavljeno

Stiže električni Camaro

Zeljka

“Klima” u automobilu: Koja je idealna temperatura za vožnju?

Zeljka

Još moćnija Lada Niva debitovala u Rusiji

Zeljka

Ostavite komentar