U planu i djelimična zabrana vožnje električnih automobila - BIGportal.ba
Auto-moto Ostalo

U planu i djelimična zabrana vožnje električnih automobila

Švajcarska je zabrinuta zbog mogućeg nestanka struje zimi i priprema radikalne mjere štednje u slučaju nestašica.

To čak uključuje zabranu vožnje električnih automobila. I u Nemačkoj bi moglo da bude ograničenja – najpre prilikom punjenja električnih vozila.

Zahvaljujući hidroenergiji, Švajcarska ima jedan od ekološki najprihvatljivijih izvora energije u Evropi. Ali sada se ova zemlja boji nestanka struje.

“Zimi Švajcarska uvozi velike količine električne energije. U 2021. godini to je iznosilo 5,7 milijardi kWh, uglavnom iz Francuske i Nemačke”, prenosi tehnološki portal Golem.

Drugim rečima, bez francuskih nuklearnih elektrana ili povremenog nemačkog viška energije vetra, u Švajcarskoj bi se verovatno ugasila svetla.

U planu i zabrana vožnje električnih automobila

S obzirom da su Francuska i Nemačka ove zime takođe krajnje nesigurne – Francuska zbog brojnih kvarova u nuklearnim elektranama, Nemačka zbog nepredvidivog nasumičnog toka energije vetra i sunca, zajedno sa akutnom nestašicom gasa – Švajcarska sada računa na visok rizik od nestanka struje, piše Fenix-magazin.

Nacrt Švajcarske konfederacije od 23. novembra pod nazivom “Uredba o ograničenjima i zabranama korišćenja električne energije” predviđa drastične mere koje bi se mogle preduzeti u četiri stepena eskalacije, u slučaju nestašice energije.

Na primer, postoje specifikacije prema kojima mašina za pranje veša sme raditi na najviše 40 stepeni Celzijusa. Frižideri ne smeju hladiti ispod 6 stepeni.

Sve što služi samo za udobnost – poput sauna i parnih kupatila – u sopstvenom domu može se koristiti samo u ograničenoj meri.

Ograničenje od 100 km/h na auto-putu

Osim opsežnih pravila o radu električnih uređaja u komercijalnom i privatnom sektoru, spisak mera uključuje i neka ograničenja u saobraćaju automobila.

Sa jedne strane, ograničenje brzine na švajcarskim auto-putevima smanjiće se sa 120 km/h na 100 km/h.

Ali, vozačima električnih automobila biće posebno teško: njima bi u slučaju nestanka struje bila zabranjena vožnja!

Doslovno, u nacrtu piše: “Privatna upotreba električnih automobila dozvoljena je samo za apsolutno nužna putovanja (npr. stručna praksa, kupovina, odlazak kod lekara, prisustvovanje verskim događajima, prisustvovanje sudskim ročištima).”

Bolje zadržati vozila na benzin i dizel?

Prema raznim medijskim izveštajima, to bi pogodilo oko 110.000 vozača u Švajcarskoj – i naravno bilo bi apsolutno kobno za rast e-mobilnosti.

Plan garantuje da bi zabrane vožnje trebalo sprovoditi tek od treće od četiri “nivoa eskalacije”.

Potreba za električnom energijom e-mobilnosti samo 0,4 odsto

U intervjuu za tabloid Blick, iz švajcarskog udruženja uvoznika automobila “Auto Schweiz” potvrđeno je da će se boriti protiv svake zabrane vožnje na električni pogon u postupku glasanja o planiranim odredbama najavljenom za decembar.

Prema rečima generalnog direktora Andreasa Burgenera, potrebe za električnom energijom e-automobila u Švajcarskoj činile su samo 0,4 procenta ukupnih potreba u 2021.

I Nemačka bi se mogla suočiti sa određenim ograničenjima

Foto: buffaloboy/Shutterstock

FOCUS Online pitao je nemačka ministarstva saobraćaja i ekonomije da li je moguće da zabrana vožnje za e-automobile bude na snazi i u toj zemlji. Odgovor ministarstava još se čeka.

Odavno je jasno da bi u Nemačkoj u budućnosti takođe mogla postojati značajna ograničenja za e-automobile – na primer, prilikom punjenja. Jer ako se širenje opterećenja događa brže od širenja mreže, tada se “punjenje mora obaviti na način koji je prilagođen mreži”.

Drugim rečima: punjenje se ne mora nužno odvijati kada je vozaču potrebno, već kada ima dovoljno električne energije.

Automobili na baterije obično se pune kod kuće u garaži. Oni troše znatno više električne energije od kućnih aparata zahvaljujući punjačima od 3.4, 7.4, 11 ili maksimalno 22 kilovata.

Ograničavajući faktor nije samo kućna mreža, već i integrisani punjač u automobilu; često se raspoloživi kapacitet punjenja uopšte ne može iskoristiti.

Foto: Photo360/Shutterstock

FOCUS Online pitao je i stručnjake iz Udruženja za električnu, elektroničku i informacionu tehnologiju e. V. (VDE).

Zapravo, Nemačka se suočava sa velikim izazovima ako želi da glatko napreduje u oblasti e-mobilnosti: Prema VDE, potreba za električnom energijom prosečnog domaćinstva sa četiri člana trenutno iznosi najviše 4 kW, kojima se može pristupiti u isto vreme.

U budućnosti, međutim, stručnjaci očekuju dodatne zahteve od 10 do 14 kW. To u početku nije problem jer niskonaponska mreža još ima rezerve.

Takođe zavisi od toga kada se mreža susreće sa mnogo novih potrošača električne energije:

“Da li će i kada mreža biti preopterećena takođe zavisi od faktora istovremenosti, tj. da li će se sva vozila puniti u isto vreme ili radije sekvencijalno. U zavisnosti od vremenskih prilika, grejalice sa ventilatorom imaće vrlo visok stepen istovremenosti. Kod e-mobilnosti to je manje izraženo. Osim toga, postoji zahtev za prijavu za uređaje za punjenje ili, za veće snage, potrebno je dobiti odobrenje od odgovornog operatora distribucione mreže. To znači da je e-mobilnost mnogo transparentnija za operatera distribucione mreže od grejanja uređajima kao što su grejalice sa ventilatorom”, kažu stručnjaci iz VDE.

Foto: SwedishStockPhotos/Shutterstock

VDE objašnjava šta je preduslov za “mrežno prilagođeno punjenje”: privremeno prebacivanje opterećenja korišćenjem inteligentnih mernih sistema (iMSys).

Zidna kutija (punjač) za električni automobil u garaži kod kuće “komunicira” sa mrežnim operaterom kako bi imali pregled trenutne situacije punjenja i mogli intervenisati u hitnim slučajevima.

“Alternativa bi bila dodeliti mrežne veze za zidne kutije prema načelu ‘ko prvi dođe, prvi se posluži’ ili privremeno isključiti pojedinačne mrežne delove u situacijama preopterećenja”, rekli su stručnjaci.

Čak i ako nema konkretnih planova kao u Švajcarskoj, vlasnici e-automobila u Nemačkoj moraju biti spremni na to da ne mogu koristiti svoje vozilo kao vozači automobila na benzin ili dizel, ako energija bude deficitarna.

Naravno, to nije neka uteha za vozače automobila sa SUS motorima, jer se uskoro može očekivati novo poskupljenje goriva.

B92.

Danas objavljeno

Honda kao niko do sada: Na vodonik, ali i na struju

Zeljka

Kineski Xpeng stiže na evropsko tržište sa električnim modelima P7 i G9

Zeljka

Oglasili prodaju „poršea“ vrijednih 148.000 dolara za 18.000

Zeljka

Ostavite komentar