Tojota ne odustaje od motora sa unutrašnjim sagorijevanjem - BIGportal.ba
Auto-moto Ostalo

Tojota ne odustaje od motora sa unutrašnjim sagorijevanjem

​Japanski automobilski div “Tojota” nastaviće da ulaže u razvoj više različitih pogonskih tehnologija, uprkos sve očiglednijem trendu dominacije električnih vozila, za koje se očekuje da u bliskoj budućnosti u ekonomski razvijenim zemljama potisnu iz upotrebe motore na fosilna goriva.

Auto-gigant “Tojota” nastaviće da usavršava vozila na vodonični pogon uprkos tome što su, čini se, električni motori već odnijeli prevagu u borbi za dominantu ekološku tehnologiju sutrašnjice u industriji vozila.

To je japanskim medijima jasno saopštio generalni direktor najvećeg proizvođača automobila na svijetu Akio Tojoda na konferenciji za štampu održanoj nakon petočasovne trke u gradiću Hita u prefekturi Oita, u kojoj je sportska varijanta “Tojotinog” modela “korola” sa eksperimentalnim vodoničnim motorom, uspješno provezla cijelu trasu, ravnopravno se takmičeći sa vozilima sa klasičnom pogonskom jedinicom – benzinskim motorom na unutrašnje sagorijevanje.

Interesantno je da je tim trkačkim vozilom upravljao sam 65-godišnji Tojoda, koji je ne samo rukovodilac kompanije koja proizvodi oko deset miliona četvorotočkaša godišnje, već i reli vozač i medijski promoter automobila.

Svestrana „Tojota“

Pored hibridnih automobila koji se alternativno oslanjaju na električnu struju, odnosno, energiju dobijenu sagorijevanjem benzina, “Tojota” razvija i vozila sa isključivo električnim pogonom, zatim sa gorivnom ćelijom (riječ je o kombinovanom pogonu u kojem se hemijska energija dobijena sagorijevanjem kompresovanog vodonika pretvara u struju), kao i automobile sa čisto vodoničnim motorom (motorom s unutrašnjim sagorijevanjem u kojem je gorivo umjesto benzina vodonik, kao što je slučaj kod pomenute eksperimentalne „korole“).

Naravno, “Tojota” dijelom još proizvodi i automobile koji kao gorivo koriste isključivo derivate nafte, tako da u ovom trenutku, praktično, radi na pet staza (sâm benzin, benzin plus struja, sama struja, vodonik i struja, sâm vodonik).

Razvoj i proizvodnja više različitih tehnologija su ekstremno skupi i tehnički i logistički složeni. Zato je činjenica da “Tojota” i dalje ne odustaje od vozila s gorivnom jedinicom i s čisto vodoničnim motorom uprkos eksplozivnom širenju automobila sa isključivo električnim pogonom svjedočanstvo i njene ekonomske moći i akumuliranog stručnog znanja, a ne samo vizije rukovodstva.

Poređenja radi, smatra se da je do 2020. godine u svijetu prodato blizu sedam miliona električnih automobila, naspram svega nešto više od sedam hiljada vozila s pogonom na vodonik.

Na konferenciji za štampu poslije trke izdržljivosti u prefekturi Oita, Akio Tojoda, praunuk osnivača “Tojotinog” poslovnog carstva, pozvao je japansku vladu da (finansijski i regulativno) podrži razvoj automobila u više pravaca, jer, kako je naglasio, još uvijek nije izvijesno koja će od nekoliko novih tehnologija u opticaju biti optimalna, i ekonomskom i u ekološkom smislu.

“Tojota korola” s vodoničnim motorom prvo je vozilo te vrste na svijetu koje se uključilo u takmičenje s automobilima na klasični pogon. To je po prvi put učinila u maju ove godine, kada je na stazi “Fudži spidvej” u prefekturi Šizuoka uspješno izvezla 24-časovnu trku od 358 krugova.

Motor sa unutrašnjima sagorijevanjem još nije za bacanje

Prednosti vodoničnog motora koji pokreće „Tojotinu“ eksperimentalnu „korolu“ su to što je, budući da u životnu sredinu ispušta samo vodenu paru, potpuno ekološki čist, i što je po strukturi vrlo sličan klasičnom motoru s unutrašnjim sagorijevanjem na fosilna goriva, što, uz manje modifikacije, omogućava korišćenje postojeće infrastrukture za proizvodnju i održavanje.

Problem je kako doći do dovoljnih količina vodonika a da se ne optereti životna sredina, odnosno, kako izbjeći ekološku zamku kakva se može vidjeti kod električnih motora koji, sami po sebi ne zagađuju okolinu, ali indirektno, korišćenjem struja koja je proizvedena u termoelektranama s visokom emisijom štetnih gasova ili kroz rudarstvo potrebno za obezbjeđivanje litijuma i kobalta za akumulatore i baterije osjetno narušavaju prirodnu sredinu.

S tim u vezi, Tojoda je novinarima nedvosmisleno prenio razmišljanje svoje kompanije: “Mnogo ljudi naglašava da treba da odustanemo od motora sa unutrašnjim sagorijevanjem, ali što se tiče eliminacije emisije ugljen-dioksida, pravi neprijatelj nije motor sa unutrašnjim sagorijevanjem, već ugljenik.”

Kada je Japan u pitanju, vrh “Tojote” mnogo očekuje od geotermalne energije, jer ta ostrvska zemlja ima puno prirodnih izvora vrele vode i pare, iz kojih se elektrolizom može dobiti vodonik.

Vozači koji su se oprobali na mašini čije je pogonsko gorivo vodonik, kažu da motor odlično reaguje na povećanje ubrzanja i brzo daje željeni potisak, kao i da produkuje grmljavinu nalik onoj na kakvu smo navikli od benzinskih motora, zbog čega su privlačniji za ljubitelje automobila i brze vožnje od električnih vozila.

Što se trka tiče, mana automobila s čisto vodoničnim pogonom je to što zahtijevaju dosta prostora za smiještanje toga gasa, a pošto je rezervoar, naravno, ograničene veličine, to u praksi, bar u ovom trenutku, znači više zaustavljanja radi punjenja nego kod benzinaca.

(RTS)

Danas objavljeno

Specijalni Porsche 911 započinje svoje istraživačko putovanje

Vanja A

Zarobljen u automobilu prešao 500 km – tempomat se zaglavio, a kočnice otkazale poslušnost

Vanja A

Zašto su neki putevi u Kataru obojeni u plavo?

Vanja A

Ostavite komentar