Aktuelni trendovi su naveli mnoge kupce novih automobila da se okrenu SUV i krosover vozilima, što zbog dizajna, što zbog atraktivnog izgleda.
Naravno, tu je i bitan faktor čvrstine i izdržljivosti, a SUV modeli baš takav utisak ostavljaju.
Koliko je takav utisak opravdan, bavićemo se nekom drugom prilikom, tek najnovije Cross izdanje Fiata Tipo i te kako ima šta da pokaže, pogotovo kada se u obzir uzme odnos cene i onoga što se dobija.
Osim povišenog odstojanja od tla, Tipo Cross je ozbiljno ulepšan sitnim intervencijama na estetici.
Odmah smo primtili novi-stari logo Fiata, u pravom retro izdanju. Cross verzija sada ima “ofroud” branike i rubove blatobrana, ali i pragove sa izgledom aluminijuma.
Svetla su takođe promenjena. LED tehnologija farova i zadnjih svetala je standard.
Zanimljivo je da je Tipo i dalje jedan od svega nekolicine automobila kod kojih svetle i zadnja svetla po danu, odnosno zajedno sa dnevnim svetlima.
Ubačena je kamera nove generacije iza unutrašnjeg retrovizora čiji je zadatak da u kombinaciji sa radarskim senzorom automatski aktivira kočnicu u cilju izbegavanja sudara ili ublažavanja njegovih posledica.
Ona još “čita” saobraćajne znakove sa ograničenjem brzine a vodi i računa o automatskom prebacivanju dugih i oborenih farova kada vozite noću na putevima bez ulične rasvete.
Sve to je sada standard na Cross verziji, koja uključuje adaptivni tempomat i kontrolu nenamernog napuštanja saobraćajne trake.
Dakle, bezbednosna oprema je zaista na najvišem nivou, ali to je dovelo i do povećanja cene, pa tako Tipo Cross košta od 21.550 evra sa PDV-om. Toliko košta najslabija verzija sa 1.0 turbo-benzincem od 100 KS, kakav je i na test primerku.
Reč je o mašini sa tri cilindra koja pripada najnovijoj FireFly generaciji. U nekim modelima ima 120 “konja”, dok je za Tipo rezervisana slabija od 100 konjskih snaga.
S obzirom na relativno malu masu od 1260 kilograma bez uračunatih 75 kg vozača, pokazalo se da ima više nego dovoljno snage za prilično žustru vožnju.
Pre svega, moramo da kažemo da je motor izuzetno uglađen u pogledu buke i vibracija. Turbo-rupa je praktično neprimetna, tako da bez problema možete da ga “stisnete” i na vrlo niskim obrtajima i on će bez razmišljanja odreagovati.
Menjač ima pet brzina, ali to nekako ne vidimo kao manu. Pre svega, zbog toga što vozač ima manje posla, a opet, prenosni odnosi su dugi.
Na primer, pri 130 km/h se “vrti” na gotovo istim obrtajima kao neki konkurenti sa sličnim motorom u šestoj brzini. Tačnije, tada je na oko 3000 obrtaja i troši oko 7,2 l/100 km.
Ono što nas je zaista iznenadilo je koliko su dizajneri vodili računa o aerodinamici ali i zvučnoj izolaciji, pa je na auto-putu tiši od većine konkurenata.
Obično slabiji motori imaju problem sa međuubrzanjem pri većim putnim brzinama, međutim, Tipo Cross nas je i u ovom slučaju prijatno iznenadio; vrlo lako ubrzava sa 130 na 160 km/h, pa su preticanja apsolutno bezbedna.
Sve u svemu, razlika u odnosu na odlazeći atmosferski 1.4 motor je velika. Iako ima svega pet “konja” više, jednolitarska mašina deluje dosta snažnije.
Za to je, pre svega, zaslužan turbo, koji ga čini daleko elastičnijim, bez potrebe za vraćanjem u niži stepen prenosa kako bi snažnije ubrzao.
Po gradu je posebno startan i relativno štedljiv; putni računar je zabeležio prosek od 8,2 l/100km. Lako se vozi, sve komande su lagane i precizne, pogotovo volan.
Tradicija Fiata je da ima “siti servo” dugme koje u gradu dodatno olakšava upravljanje. Mi ga nismo previše koristili s obzirom da je razlika mala.
Preglednost unazad nije baš sjajna zbog relativno malog zadnjeg stakla, ali zato su tu parking senzori koji olakšavaju parkiranje. Prednji su, baš kao i zadnji, standard.
Novi Tipo je u vožnji relativno mek. Sa njim možete bez problema i po makadamu, čime u potpunosti opravdava svoj krosover karakter.
Nije neudoban ni preko rupa, pa se može reći da je ovo pravi auto za naše puteve i ulice.
Lako se penje na ivičnjake zbog povišenog odstojanja od tla, mada ipak treba pripaziti na felne, s obzirom da su “sedamnaestice” nešto nižeg profila.
Na pravcu je stabilan, dok u krivinama naginjanje nije izraženo uprkos nešto povišenoj karoseriji.
Efekti redizajna su primetni i u unutrašnjosti. Doduše, ne toliko u smislu estetike, već tehnike.
Prvo se primeti dizajnerski štof na sedištima; to je kombinacija izdržljive tkanine i vinila, sa natpisom Cross. Standard je i elektro-podesiva lumbalna podrška za vozača.
Materijali na komandnoj tabli i u tapacirungu vrata nisu menjani. To je, mahom, tvrda plastika, sa delimičnom oblogom od skaja u predelu lakta.
Takođe, štedelo se i na automatici podizača prozora, pa je prisutna samo na vozačevom.
Cross je dobio i potpuno nove instrumente. Može se reći da je ovo specifična varijanta digitalne tehnologije, sa velikim displejem u sredini i obrtomerom i pokazivačem preostale količine goriva koji imaju analogni izgled.
Umesto kazaljki, imaju podeoke koji izgledaju atraktivno ali ne omogućavaju precizno očitavanje. Konkretno, obrtomer ima podeoke od po 500 obrtaja, što je prilično veliki korak za ovu vrstu instrumenta.
Brzinomer je u vidu brojki ili grafičkog prikaza sa izgledom analognog instrumenta. Dakle, i kod “običnog” Tipa može da se menja sadržaj na displeju, uz već poznate pokazivače među kojima su voltmetar i temperatura motornog ulja.
Displej multimedije sada ima dve varijante. Na test primerku je standardna, dijagonale sedam inča.
Navigacija se doplaćuje, ali to ne treba da vas brine. Od sada je Android Auto i Apple Car Play standard, pa možete da koristite navigaciju sa mobilnog telefona.
Jedna od rertkih doplata je za Convenience Plus, koji košta 650 evra.
Obuhvata beskontaktno otključavanje i startovanje motora, bežično punjenje telefona, lumbalnu podršku za vozača, zadnji naslon za ruke, sedište suvozača podesivo po visini i USB priključak pozadi.
Fiat Tipo Cross je tipičan predstavnik C segmenta u pogledu veličine, pa je ponuda prostora u skladu sa klasom.
Napred se sedi zavaljeno, mada je najniža pozicija vozačevog sedišta relativno visoka, baš kako i dolikuje krosoveru.
Zadnja sedišta su prostrana, sa pet-šest centimetara slobodnog prostora iznad glave putnika prosečne visine.
Prtljažnik zapremine 440 litara je takođe u proseku klase. Test-auto ima i rezervni točak pune veličine koji se doplaćuje 110 evra i stiže sa gumom premijum brenda.
Nažalost, nema više jeftinog Tipa za 12.000 evra. Atmosferski motori su otišli u istoriju a kao zamena stižu turbo mašine uključujući i novi 1.5 hibrid od 130 KS.
Sa ovim motorom i DCT automatizovanim menjačem sa dve lamele, Tipo košta 26.550 evra po cenovniku.
Najjeftiniji je 1.0 turbo-benzinac u standardnoj varijanti bez krosover detalja, ali sa dosta bezbednosne opreme, koji košta 18.050 evra.
LED tehnologija
Velika novina u redizajnu Tipa su LED farovi i zadnja svetla. Kod verzije Cross su standard. U ovoj tehnologiji su ne samo dnevna i srednja svetla, već i duga, što nije slučaj kod nekih konkurenata.
Dnevna svetla dele iste svetleće elemente sa migavcima. Deo opreme je i kamera za automatsko uključivanje i isključivanje dugih svetala.
Za zadnja svetla je i dalje specifično to da su uključena uporedo sa dnevnim svetlima, što je i dalje vrlo retko u auto-industriji.
Specifične presvlake
Za Tipo Cross su rezervisane i specijalne presvlake. Kao što se i očekuje od Italijana, štof je apsolutno dizajnerski, sa Cross ispisom na naslonima.
Vozačevo sedište je opremljeno lumbalnom podrškom i to elektropodesivom.
Bezbednost na nivou
Možda najvažnija stavka prilikom kupovine automobila bi trebalo da bude bezbednost.
Fiat Tipo, pa i Cross verzija, može da se pohvali činjenicom da je standardno opremljen sistemom za autonomno kočenje u cilju izbegavanja sudara, adaptivnim tempomatom, kao i kamerom za prepoznavanje saobraćajnih znakova.
Ovde se krije još jedna retkost među automobilima uopšte. Imate dve mogućnosti da aktivirate tempomat – na jedno dugme se “pali” adaptivni, a na drugo klasični, bez automatskog održavanja odstojanja od vozila ispred.
“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.
Fiat Tipo Cross 1.0 T3: Specifikacije
Motor: 3 cil, zapremina 999 ccm, snaga 74 kW (100 KS) pri 5000 o/min, maks. o. moment 190 Nm pri 1500 o/min, menjač manuelni, 5 stepeni
Dimenzije: D/Š/V 4386/1802/1556 mm, međuos. rastojanje 2638 mm, prtljažnik 440 l, rezervoar 50 l, masa 1335 kg, pneumatici 215/55 R17
Performanse: maks. brzina 183 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 12,2 s, prosečna potrošnja 5,7 l/100 km, emisija CO2 131 g/km
B92.