Test električnog automobila: Mini Cooper SE - BIGportal.ba
Auto-moto Test

Test električnog automobila: Mini Cooper SE

Malo je automobila koji pružaju ovoliko zadovoljstva u vožnji kao što je Mini. Pogotovo električna verzija, koja ubrzava i skreće tako da imate osećaj kao da ste se teleportovali.

Tekst – Aleksandar Bursać; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin

U mnogim zemljama van Evrope potpuno električni Mini Cooper SE je najjeftiniji automobil koji pokreće isključivo elektromotor.

Interesantno je da i kod nas spada među najjeftinije, s obzirom na generalno visoke cene električnih automobila.

Automobil koji smo dugo čekali spojio je najbolje osobine elektromotora i vozne karakteristike specifične samo za Mini brend. Auto koji skreće kao karting, sa ubrzanjima koja nikoga ne mogu da ostave ravnodušnim.

Svetlozeleni detalji, specijalne felne koje pružaju manji otpor vazduhu i specifična prednja maska bez “usisnika” otkrivaju da ovo nije običan Mini.

Dimenzije (dužina/širina/visina): 3845/1727/1432 mm. Međuosovinsko rastojanje: 2495 mm

Ravan je i pod, s obzirom da nema izduvnog sistema, pa otuda i nizak koeficijent aerodinamike od 0,30 Cd.

U unutrašnjosti nema većih razlika u odnosu na standardne verzije sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Umesto obrtomera, iza volana je postavljen displej na kom se vidi sa koliko energije raspolažete svakim dodavanjem “gasa”, kao i koliko struje je preostalo u bateriji.

Tu su i podaci o potrošnji; umesto benzina ili dizela, prikazano je koliko se struje troši na 100 kilometara, trenutno i prosečno.

Ručica menjača nema sportski mod a nema ni manuelni režim, s obzirom da Mini Cooper SE ima samo jednu brzinu.

I poslednja uočljiva razlika je u vidu prekidača za startovanje.

Umesto crvene, ovde je svetlozelene boje, u istoj nijansi kao na detaljima po karoseriji.

Mini nas svaki put oduševi niskom linijom krova, vratima bez okvira prozora i sportskim sedištima sa dizajnerskom tkaninom. Najniža pozicija sedenja je skoro kao u trkačkim automobilima.

Pomeramo sedište tako da su noge gotovo opružene, sa nešto uspravnijim naslonom.

Posebno fascinira činjenica da je vetrobran daleko i da ne možete da ga dohvatite rukom, iako je prilično uspravan za razliku od većine automobila. Istina, iza nas nije ostalo previše mesta, ali zadnja sedišta u ovom automobilu su ionako zamišljena tek kao nužni prevoz.

Pritisak na start dugme propraćen je zvučnim efektom kao iz SF filmova.

Odmah počinje da se čuje i generator zvuka, koji je neophodan kako električni Mini ne bi bio opasan za pešake jer je praktično nečujan.

Sa povećanjem brzine menja se i frekvencija zvuka, koji deluje kao da pripada svemirskom brodu iz filma.

Kao i kod većine čisto električnih automobila, ubrzanja su nešto što najviše fascinira. Taj osećaj zakucavanja za sedište mogu da pruže samo izuzetno snažni automobili, kao što su BMW modeli iz M odeljenja.

A ovo je, na prvi pogled, samo simpatični gradski auto koji deluje tako nevino, a u stvari, katapultira vas iz mesta kao raketa.

Zapravo, pogon je sličan kao na BMW-u i3s, sa kojim deli i druge električne komponente.

Snaga je ista, ali je Mini do stotke četiri desetinke sporiji, a ima i 10 km/h manju maksimalnu brzinu.

Bavarci su specifični po tome što je sistem za rekuperaciju, odnosno vraćanje energije u bateriju, konstruisan tako da standardno radi maksimalnim intenzitetom.

To znači da kada pustite “gas”, snaga rekuperacije će biti toliko izražena da će auto usporiti kao da ste pritisnuli kočnicu. I to prilično snažno.

Zapravo, u uobičajenim uslovima vožnje kočnicu čak i ne dodirujete, jer samo popuštanje “gasa “izaziva efekat kočenja. Naravno, u tim trenucima se aktiviraju i stop svetla, kako bi vozači iza vas bili upozoreni da usporavate.

U početku je osećaj dosta neobičan, pa je potrebno malo vremena za privikavanje.

Opasnosti nema, jer auto usporava više nego što ste očekivali, a sve što treba da uradite je da ponovo pritisnete “gas”.

Da, zvuči neverovatno, ali najčešće usporavate tako što i dalje držite nogu na “gasu”, uz postepeno popuštanje.

Potpuno je fascinantno to kako elektronika uopšte uspeva da obuzda pogonske točkove da ne proklizaju prilikom maksimalnih ubrzanja. U tim situacijama volan mora čvrsto da se drži jer se prednji točkovi žestoko bore da održe kontakt sa podlogom.

Još veću nevericu izazivaju međuubrzanja; čak i pri devedesetak na sat volan se otima na davanje punog gasa, tako da Mini Cooper SE uvek mora da se vozi sa obe ruke na volanu, s obzirom na trenutnu isporuku velike količine snage.

Kada se na sve to doda i fantastična upravljivost, zaista imate osećaj kao da ste se teleportovali iz jedne tačke u drugu.

Prtljažnik: 211/731 l

Ako je do sada Mini “heč” upoređivan sa vožnjom kartinga, električni je daleko interesantniji.

Čak i da niste ljubitelj struje u pogonskom sklopu, Cooper SE će vas iznenaditi karakterom i količinom zadovoljstva koje pruža.

Sve ovo odnosi se na standardni režim vožnje, a ukoliko želite da uživate u maksimalnim performansama i još osetljivijom papučicom gasa, tu je “sport” mod. Ovde volan postaje još teži i za nijansu direktniji, pa je sportski osećaj potpun.

Naravno, ukoliko želite da prištedite bateriju, na raspolaganju su “eko” i “eko plus modovi”.

Ovaj poslednji čak smanjuje brzinu ventilatora na minimum, bez aktiviranja grejanja i hlađenja.

Predviđena autonomija sa potpuno napunjenom baterijom je 235 do 270 kilometara, a mi smo se uverili da je ta cifra lako dostupna uz normalnu vožnju sa uobičajenim ubrzanjima.

Garancija na bateriju je osam godina ili 160.000 kilometara

Inače, oprema testiranog vozila je prilično bogata. Tu su beskontaktno otključavanje i startovanje motora, vrlo kvalitetno ozvučenje sa snažnim basom, navigacija, elektrohromatski unutrašnji i levi retrovizor, grejači sedišta, ambijentalno osvetljenje, LED svetla…

Ukoliko niste čuli, lepa vest je da su početkom ove godine ponovo uvedene subvencije za elektrifikovane automobile.

Puna cena električnog Minija je 36.990 evra, a sa subvencijom auto košta 31.990, dakle 5.000 evra manje.

Brzo punjenje

Elektronika i elektrika Minija može da podnese punjenje na brzim DC punjačima do 50 kilovata snage.

Tada se koriste oba konektora u priključku i do 80% kapaciteta baterija se puni za 35 minuta. Za svih 100% treba 1,4 sata.

Zidni punjač snage 11 kW do 80 odsto kapaciteta puni za 2,5 sata a do 100% je potrebno još dodatnih sat vremena.

Naravno, Mini može da se puni i na kućnoj šuko utičnici ali tada treba računati na punjenje tokom noći.

Preko aplikacije može da se programira kada će početi i kada će se završiti punjenje.

Isto tako, može da se programira da vas sačeka ugrejan ili rashlađen auto, kad je već na punjaču…

Dva nivoa rekuperacije

Ukoliko vam u određenim situacijama ne prija velika sila kočenja u procesu rekuperacije, možete dobrim delom da je smanjite pritiskom na taster uz dugme za “paljenje”.

Tada će auto manje kočiti prilikom puštanja gasa ali će se i manje energije vraćati u bateriju.

Grejanje i hlađenje

Kao što se kod SUS motora za grejanje kabine koristi toplota motora, odnosno rashladne tečnosti, tako i električni Mini, osim toplotne pumpe, koristi i toplotu elektromotora, upravljačke jedinice i visokonaponske baterije.

Time se štedi i do 75 odsto u odnosu na konvencionalno električno grejanje kojim su opremljeni automobili na struju.

Baterije ne smetaju

Baterije nisu narušile bilo koji deo korisnog prostora, s obzirom da su smeštene delom u podu a delom u centralnom tunelu. Samim tim unapređena je stabilnost jer je spušteno težište, što se itekako oseti prilikom nagle promene pravca.

Zapremina prtljažnika je ista kao i na ostalim verzijama Minija “heč”.

Bezbedan i po klizavom putu

Pokušali smo da nateramo Mini da prokliza i nije nam uspelo.

Čak i kada se isključi kontrola stabilnosti, ne možete da ga “potpišete” jer je kontrola proklizavanja pogonskih točkova i dalje aktivna.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Specifikacije

Elektromotor: sinhroni, sa integrisanom elektronikom za punjenje, funkcijom generatora i rekuperacijom energije, snaga 135 kW (184 KS) pri 7000 o/min, maks. o. moment 270 Nm pri 100-1000 o/min, menjač automatski, 1 stepen

Baterije: litijum-jonske, smeštene u podu i centralnom tunelu, napon 350,4 V, kapacitet 93,2 Ah, energetski kapacitet 32,6 kWh (bruto), vreme punjenja 0-80%: 2,5 h na zidnom punjaču od 11 kW, 35 min na DC punjaču od 50 kW

Dimenzije: D/Š/V 3845/1727/1432 mm, međuos. rastojanje 2495 mm, klirens 128 mm, prtljažnik 211/731 l, aerodinamika 0,30 Cd, masa 1365 kg, pneumatici 205/45 R17

Performanse: maks. brzina 150 km/h, ubrzanje 0-60 km/h 3,9 s, 0-100 km/h 7,3 s, 80-120 km/h 4,6 s, prosečna potrošnja 14,8-16,8 kWh/100 km, autonomija 235-270 km

Danas objavljeno

Test: Mercedes Benz EQA – ulaznica u svijet budućnosti

Vanja A

Opel Astra Sports Tourer njemačka varijanta Peugeota 308 SW

Vanja A

Honda predstavila inteligentna rješenja za “društvo bez sudara”

Vanja A

Ostavite komentar