Svijet cipela: Obuća za sastanke u Metaverseu, održivost i sve nijanse zelene boje - BIGportal.ba
Magazin Zanimljivo

Svijet cipela: Obuća za sastanke u Metaverseu, održivost i sve nijanse zelene boje

Jednom od najstarijih sajmova cipela u svijetu, koji se održava u talijanskom gradu Riva del Garda

Čak 430 izlagača iz cijeloga svijeta predstavilo je svoje cipele, torbe, remene, kišobrane i ostale modne dodatke na 96. izdanju sajma Expo Riva Schuh, koji je održan u talijanskom gradu Riva Del Garda. Jedan je to od sajmova cipela s najduljom tradicijom u svijetu. Održava se dva puta u godini, a posjetili smo ga na poziv Talijanskog instituta za vanjsku trgovinu u Zagrebu (ICE Agencija) i sajamske kuće Riva del Garda Fierecongressi Spa.

Pa, što je trenutačno u trendu, sudeći po tome što su nam rekli neki od najboljih talijanskih proizvođača cipela? Iduće sezone nosit će se zelena u svim nijansama, a u protekloj je apsolutni hit bila bijela, odnosno njezine varijacije, bež i krem boje. Zanimljivo, brojni nam govore da su svijetle nijanse po prodaji ove zime premašile čak i klasičnu crnu, koja je obično na tronu bez konkurencije, posebno kad govorimo o zimskim mjesecima. Tražena je i fuksija, no obično u kombinaciji s nekom drugom bojom, poput crne, i to najčešće za modne dodatke. Nosi se masivna i efektna obuća, a oble modele cipela zamijenili su oni kvadratni. Još traje i dominacija cipela na platformu, a sve su traženije čizme, tenisice i mokasine koje imaju platformu s obrubom koji je znatno širi od same cipele.

image

Osim što za Italiju kažu da je to zemlja u obliku čizme, ona je i na glasu kao jedna od vodećih prijestolnica visoke mode. Tako, doznajemo, većina talijanskih, ali i proizvođača iz svijeta, odlučuje u kojem će smjeru ići sa svojim kolekcijama inspirirajući se revijama velikih brendova koji diktiraju globalne trendove, poput Prade, Armanija, Dolce & Gabbane, Chanela, Diora…

No, osim modne, takvim je gigantima sve važnija tehnološka strana, govori nam Andrea Carpineti, osnivač modno-tehnološkog startupa Future Fashion koji, među ostalim, surađuje i s Armanijem.

image

– Bavimo se virtualizacijom i personalizacijom modnih kolekcija, a cilj nam je poboljšati korisničko iskustvo – govori mi Andrea dok na ekranu pokazuje novi Armanijev web shop koji je razvila njegova tvrtka. – Od skice izrađujemo 3D modele cipela, ali imamo i web aplikaciju koja je svojevrsni konfigurator pa korisnik može personalizirati komad koji želi kupiti – kaže, objašnjavajući mi o čemu je točno riječ na primjeru jedne Armanijeve torbe. – Ako je želite kupiti, na webu imate opciju biranja između različitih boja, materijala, možete prilagoditi unutrašnjost torbe, odabrati ako želite da ona ima matirani finiš ili odabrati ako na njoj želite neke posebne detalje – govori taj mladi poduzetnik. Govori mi i o tome kako razvijaju ne samo 3D modele cipela, nego i cijelih trgovina. Posebnim tehnologijama skeniraju prostore pa onda na svojem ekranu kupac može ući u njih, kretati se po prostoru, razgledavati police… To je, govori, dućan budućnosti.

Kad se govori o svijetu tehnologije i inovacijama, danas je gotovo nemoguće izbjeći NFT, takozvani nezamjenjivi token, koji je vrsta digitalne imovine te svojevrsni certfikat koji, kad ga kupite, potvrđuje da u virtualnom prostoru posjedujete originalan predmet, umjetničko djelo i slično. Future Fashion, među ostalim, bavi se upravo i NFT certifikatima. Osim što svoje usluge pružaju drugima, i sami su razvili biorazgradivi model tenisica koje planiraju sljedeće godine predstaviti u kombinaciji s NFT-em. One su napravljene od pamuka, biorazgradive kože, vlakana kukuruza, antibakterijske vune… Bit će to, govori Andrea, prve biorazgradive tenisice koje će imati NFT certifikat. Pa što on točno znači i jamči kupcu? – Jedinstvenost i autentičnost. Napravit ćemo digitalnu kolekciju tako da kupac može kupiti i prave tenisice i njihovu digitalnu verziju. Zapravo će smjer kupnje biti obrnut, najprije ćete kupiti NFT pa uz njega dobiti cipelu – govori.

Sve je to kupcima još prilično apstraktna. No, eksponencijalno raste. – Trenutačno smo u fazi kad vam NFT za cipelu daje jamstvo da ste kupili originalni komad. U NFT se upisuju svi podaci o fizičkom komadu odjeće. Recimo, za naše tenisice je to da je riječ o obući koja je proizvedena u Italiji i to u krugu od pet kilometara, zatim su tu svi podaci o njezinu sastavu i izgledu… No, u budućnosti će NFT biti puno više od pukog certifikata – najavljuje entuzijastično.

U prijevodu, to znači da ćemo NFT cipele zapravo i nositi. – Kupovat ćemo ih za svoje avatare. Predviđam da ćemo za tri godine svi imati virtualni avatar. Pa, evo, Facebook je postao Meta… Odijevat ćemo NFT cipele za sastanke u Metaverseu. Ili, primjerice, za igranje Fortnitea. Smatram da ćemo se za maksimalno deset godina pri priključivanju na internet kretati u 3D prostoru. Osim Facebooka, u takve tehnologije ulažu drugi veliki igrači, poput Epic Gamesa – kaže Andrea. Poslovanje njegova startupa je, kaže, iznimno skupo. No, vjeruje u ovaj posao. – Imamo web developere, 3D artiste, sve to košta. No, ovo je industrija koja rapidno raste i vjerujemo da će nam se sve isplatiti – optimističan je.

Tehnološki trendovi u industriji obuće danas se primarno prilagođavaju milenijalcima i generaciji Z, kojima je vjerojatno najvažnija zajednička točka činjenica da su odrasli u digitalnom dobu. Silvia Bardani iz tvrtke Viume zato kaže: – Kamera je nova tipkovnica.

image

Njezina se tvrtka bavi razvijanjem internetskih tražilica i plug-inova koji omogućavaju nove načine pretraživanja obuće, ali i modnih komada općenito. Gotova je, čini se, era u kojoj ćemo u potrazi za novim cipelama u virtualnim dućanima pisati “cipele”. Uskoro bismo pretrage mogli raditi vizualno, podižući na internetske stranice fotografije proizvoda koji nam se sviđaju ili ih izravno fotografirajući. Prema tim predlošcima, algoritmi će nam davati prijedloge što bismo mogli kupiti. – Tako odmah nađeš ono što tražiš, potrebno je puno manje navigacije. Što je sjajno za korisnika, ali i za brendove, jer će na taj način lakše ponuditi proizvode koji su kupcu doista bliski. To je hibridno iskustvo kupnje koje će nam biti iznimno važno u eri Metaversea i virtualne stvarnosti – kaže Silvia.

Kad govori o hibridnom iskustvu kupnje, referira se na to da će fizičke prodavaonice odjeće i obuće još postojati. – Ovakve vizualne pretrage omogućuju da se u obzir pri pretraživanju uzme puno više slojeva, parametara. A onda kupac može tražiti digitalnog asistenta ili, pak, dogovoriti termin u pravoj trgovini. U takvim slučajevima, prodavač dobiva određene podatke o preferencijama kupca pa zna što će mu pokazati, u kojem će smjeru ići… Sve se, zapravo, svodi na personalizaciju uz pomoć algoritma – zaključuje Silvia čiji Viume, među ostalim, surađuje i s Moschinom.

Kad se govori o milenijalcima i generaciji Z, nezaobilazna je tema održivost mode. Jedan od izlagača na sajmu je tvrtka Ecobio Calzature koja postoji posljednje četiri godine, a posebno se ponosi modelima cipela i papuča koje su napravljene od aloe i memorijske pjene. – To je sjajno za stopalo jer se pjena vraća u svoj prvobitni oblik, a obuća nam je i iznimno elastična. Sve je veganski. Dio proizvodimo baš u Italiji, a dio u Kini – kažu nam iz brenda. Još nemaju vlastite trgovine, prodaju u drugim dućanima s obućom i putem web platformi. – Inzistiramo na održivosti i čuvanju okoliša jer su novi konzumenti iznimno zainteresirani za te koncepte. Cipele su iznimno specifična branša. Dok u svijetu raste trend second hand odjeće, cipele baš i ne možete nositi ako ih je netko već nosio neko vrijeme. Zato je baš ovdje održivost iznimno cijenjena – kažu.

Da je upravo održivost goruća tema za modnu industriju, koja je jedan od najvećih zagađivača, slaže se i William Wong, osnivač Sustainability Summita, velike konferencije koja se bavi pitanjem kako moda može postati zelenija. – Jedan od najvećih problema s cipelama jest to što je iznimno teško razdvojiti komponente čak i onda kad se one mogu reciklirati. Reciklaža obično nije pretjerano učinkovita. Osim toga, prirodni su materijali skuplji pa ne čudi da samo neki proizvođači idu u tome smjeru – kaže Wong.

image

Iako modni brendovi sami moraju napraviti promjene, on smatra da je iznimno važna stavka i edukacija kupaca. Uspoređuje to s izolacijom kuća; ako imamo debele zidove, moramo manje grijati ili uključivati klimu. Ako imamo educiranog kupca, napravit ćemo manje štete okolišu. – U vremenu kad mnogo ljudi kupuje online, brojni ne razmišljaju o tome ostavljaju li trag na okolišu naruče li tri umjesto jednog para cipela. Budući da besplatan povrat proizvoda danas nije rijetkost, ljudi pri kupnji uzmu tri para cipela u tri različita broja pa jednostavno vrate one koje im ne odgovaraju. Prema podacima koje imam, 66 posto svih narudžbi u ovoj industriji se vrati! To iznimno puno stoji, ali i troši resurse, kako logističke, tako i one za pakiranje. Tako nastaje smeće – upozorava, dodajući da je zato iznimno važno da brendovi daju detaljne podatke o mjerama svojih proizvoda.

– Rješenje, dakle, nije samo u promjeni načina proizvodnje, nego i u pokušajima da se minimalizira pakiranje i promijene biznis modeli. Osim toga, nekakav cilj za olakšavanje reciklaže bio bi napraviti cipelu od, recimo, samo dvije vrste materijala – navodi Wong.

Za modnu je industriju iznimno važna Kina, ali i Azija općenito. Na sajmu se tako, primjerice, predstavila i tvrtka Digital To Asia. – Bavimo se povezivanjem trgovaca i brendova s Kinom. Posredujemo u marketingu i sličnim aktivnostima. Zašto je to važno? Imamo konekcije, ali i prevladavamo neke tehnološke razlike. U Kini se koristi aplikacija WeChat koja je kod njih ono što su nama Facebook, WhatsApp, Instagram… Brojni europski proizvođači žele na kinesko tržište ili se žele povezati s tvornicama ili slično pa mi za njih odrađujemo taj dio – objasnili su nam u tvrtci.

image

U Kini, koja je na svjetskom nivou jedna od krucijalnih zemalja za proizvodnju cipela, događaju se velike promjene. Brojni proizvođači koji su dosad ondje imali svoje tvornice, sele ih u europske zemlje poput Turske. Kina je uvela restrikcije kojima želi postati zelenija zemlja pa se, primjerice, ograničava količina struje koju smiju koristiti tvornice, zbog čega raste cijena proizvodnje. Tu je, naravno, i covid, koji je zakomplicirao ionako dugotrajnu dostavu…

– ‘Made in China’ više nije sinonim za jeftinu odjeću – kaže nam gospođa Wang iz kineske firme Anax Shoes Limited, koja je jedan od izlagača na sajmu. Oni proizvode visokokvalitetne kožne cipele, aktovke i čizme. – Sve je kožno, i sama cipela i njezina unutrašnjost – govori, dodajući da njihovi modeli, ovisno o količini koju kupujete, stoje od 200 do 300 eura. Prodaju cipele isključivo veleprodajom, a najvažnije im je tržište Amerika, nakon čega slijedi Središnja Azija. Žele se proširiti i u Europi. – U Kini nije kao u Italiji i Europi općenito, nemamo veliku tradiciju ručnog izrađivanja cipela. Doduše, neki dijelovi se rade ručno, no to je gotovo zanemarivo. Ipak, naša tvornica nikako nije niske kvalitete i s puno kvantitete, držimo do standarda, cipele koje radimo većinom kupuju poslovnjaci. Kina se mijenja, kao i njezina percepcija izvana – zaključuje.

Jutarnji.

Danas objavljeno

Moćno izdanje slavne glumice u fokus ne stavlja raskošno poprsje, već…

Zeljka

“Zaboravili ste da sam i ja ljudsko biće, osjećam se poniženo”

Zeljka

Prvi put nakon 40 godina – ABBA na crvenom tepihu

Zeljka

Ostavite komentar