21. Oktobra 2022.

Sve što treba da znate o servisu motocikala

Big Portal

Kako se servisiraju motocikli i skuteri? Pitanje je na koji bi svaki vlasnik svog dvotočkaša morao da ima jasan odgovor. Šta je to što treba da servisiram na motociklu, kada, koliko učestalo?

U ovom tekstu objasnićemo vam šta i kada treba da se servisirate. Ove informacije pomoći će vam da isplanirate troškove, da pravilno održavate motocikl, ali i da izbegnete mahinacije “majstora”.

Zašto da znam, zna majstor?

Vlasnik ne mora nužno da poznaje mehaniku, ali bi trebalo da zna osnovne stvari, u onoj meri da kada ode u servis može tačno da kaže šta da se proveri i uradi. Što ste precizniji sa zahtevom, to su veće šanse da ćete dobiti uslugu koju želite.

Uradite mi sve što treba je relativno i teško merljivo. Za nekoga, sve što treba je zamena ulja. Za nekoga je kompletan remont oslanjanja, podešavanje ubrizgavanja i još mnogo toga.

Zbog toga je bitno da vaš zahtev bude koncizan i merljiv. Uvek postavite pitanje: šta će biti urađeno na motociklu dok je u servisu? Na osnovu te informacije lakše ćete izbegnuti “nismo se lepo razumeli” situacije.

Veliki i mali servis – postoji li to?

Kod automobila postoje dva ustaljena izraza, veliki i mali servis. Tu se već podrazumeva zamena kaiševa, španera, pumpe za vodu itd.

Kod motocikala i skutera taj termin ne važi. Zato što su sklopovi na motociklu drugačije konstruisani.

Pumpe za vodu se ne menjaju, nema PK kaiševa, itd. Motocikli imaju kraće servisne intervale, neretko skuplje i specifične.

Kada kažemo specifične, mislimo na rešenja koja su svojstvena nekim proizvođačima pa zahtevaju specijalni alat.

U većini slučajeva, postoje četiri kriterijuma po kojima se servisira motocikl:

• Pređena kilometraža

• Vreme (na godinu dana, dve)

• Radni sati kod takmičarskih motocikala

• Vizuelna inspekcija ili merenje (debljina pločica i diskova npr.)

Kad šta i kako servisirati?

1. Motorno ulje

Kada dođe vreme za servis, treba pogledati šta je proizvođač propisao u upustvu motocikla. Servisni intervali zavise od modela do modela, ali mi ćemo vam dati opšte smernice.

Motorno ulje i filter istog menja se svake godine ili na određenoj kilometraži, pa šta pre stigne. Na kojoj tačno kilometraži piše u servisnom uputstvu. Obično su te cifra od 6.000 do 10.000 kilometara.

Ukoliko je motocikl bio teško opterećen za to vreme ili je većinu kilometraže prešao po gradu, taj interval treba smanjiti za trećinu.

2. Filteri

Motocikl ima filter ulja, vazduha, benzina. Kao što smo rekli, filter ulja se menja kad i ulje.

Filter vazduha obično od 20.000 do 40.000 kilometara ili učestalije ako se koristi u vlažnoj i prašnjavoj sredini.

Kod starijih motocikala filter benzina treba zameniti na godinu dana. Noviji motocikli nemaju filtere goriva, odnosno, filteri su integrisani u pumpi za gorivo. Ako nikada niste očistili pumpu, to bi bila jedna od stavki koju treba servisirati.

Bonus savet: Filtere za vazduh koji nisu predviđeni da se čiste, ne treba čistiti kompresovanim vazduhom ili trešenjem. Tako oštećujete filter i prašinu nabijate u sam filter koji neće zadržati nečistoće.

3. Kočnice

Kao i kod automobila, obloge kočnica i diskove menjate kada budu potrošeni do servisnog limita.

U servisnom uputstvu je naznačeno koje su minimalne debljine diskova i pločica.

Bitna stavka koju mnogi zapostavljaju je izmena ulja u sistemu za kočenje. Ono se menja na DVE GODINE bez obzira na kilometražu.

Zato što je ulje za kočnice higroskopno, odnosno upija vlagu i postepeno se degradira stvarajući “sunđerasti” osećaj pri kočenju. Uvek je dobra ideja preventivno pri zameni ulja očistiti “brake cleaner”-om, unutrašnji deo kočionih čeljusti, kako se na klipovima ne bi nakupljale nečistoće u tolikoj meri.

4. Vešanje

Već smo pisali o značaju na koji vešanje utiče na bezbednost i kvalitet vožnje svakog motocikla, pa više o tome pročitajte u tekstu Zašto je bitno da imate dobro vešanje na motociklu?

Šta se tu servisira?

Na svake dve godine potrebno je zameniti ulje u prednjoj viljušci. Ono tokom rada takođe gubi svoja svojstva.

Koliko se ulje degradira, videćete kada ulje koje ispustite iz viljuške više liči na mulj nego na ulje. Po potrebi ukoliko postoje vizuelna oštećenja ili curenja treba zameniti semeringe viljuške.

Pri toj operaciji dobro je i proveriti gornje i donje klizače, te po potrebi zameniti. Kod servisa vešanja takođe se proverava i stanje ležaja upravljača, koje se utvrđuje bez rastavljanja.

Ležaj se menja po potrebi. Zadnje vešanje se takođe servisira, a to podrazumeva proveru i podmazivanje ležajeva zadnje viljuške i veze amortizera sa istom.

Ležajevi se menjaju po potrebi, a podmazivanje je dovoljno uraditi bar jednom na 50.000 km.

5. Karburatori, sistem ubrizgavanja EFI i razvod ventila

Kada se govori o napajanju gorivom i razvodu ventila obično se intervencije na njima smatraju za komplikovanim i skupim. Koliko je komplikovana (skupa) zavisi od samog modela motocikla.

Verovatno vas interesuje kad je vreme za taj “obimniji” servis? To ćete pročitati u servisnom uputstvu.

Motocikli koji koriste sistem klackalica za razvod vetila imaju kraći servisni interval i relativno lako se podešavaju. Obično na svakih 30.000 km, ali opet ponavljamo, zavisi od motocikla do motocikla.

Kod motocikla koji koriste pločice za podešavanje zazora ventila intervencija zahteva demontiranje bregastih vratila, premer i poručivanje drugih pločica po dimenziji. Kod takvih motocikla, ovaj servis je skuplji i vremenski duži zbog nabavke pločica.

Dobra strana je ta što takvi sistemi imaju znatno duži servisni interval, pa ćete nakon servisa biti mirni bar 40.000 km, kada se vrši samo kontrola, a po potrebi podešavanje.

U praksi, ako koristite kvalitetno ulje verovatno neće biti potrebna podešavanja. Obično se tada radi i kontrola / servis sistema ubrizgavanja.

Elektronsko, odnosno EFI ubrizgavanje zahteva po potrebi čišćenje dizni i sinhronizovanje vakuma u usisu. Karburatori su nešto komplikovaniji i po pogrešnom uverenju, nije ih dovoljno samo “štelovati”.

Karburatori takođe imaju delove koji se habaju. Kada se radi servis ili štelovanje, prvo je potrebno utvrditi stanje delova i eventualno naručiti nove delove poput membrana, zaptivki i iglica. Tek onda se može tačno podesiti karburator po fabričkim specifikacijama.

Veoma je bitno proveriti sva creva za vakuum i gorivo kao i šelne. Nakon takvog servisa, mirni ste bar naredne tri godine.

6. Generalno podmazivanje, svećice i antifriz

Šta se sve podmazuje na motociklu? Pa svi pokretni delovi. Najviše na tri godine treba podmazati sajle gasa i kvačila, zglobove nogostupa, bočnog oslonca i komande motocikla.

Ako ste bar malo vični, ovo možete uraditi i sami. Svećice menjajte na najviše 20.000 kilometara. Bez obzira što se motocikl ne koristi zimi, potrebno je redovno menjati antifriz. To uradite na svake 3 godine.

Ne postoji razlika između antifriza za automobile i motocikle iako postoje “moto” antifrizi koji su ponekad čak i do dva do tri puta skuplji.

Zaključak

Kao što ste zaključili do sada čitanjem teksta, servisiranje motocikla nije nikakav bauk niti komplikovan zahvat.

Sve što treba da radite jeste da imate servisno upustvo gde možete videti koje servisne intervale je proizvođač propisao, a specifični su za model motocikla koji vozite.

Zapamtite, motocikli su vrlo “žilave” mašine i mogu da pređu ogromne kilometraže ako su uredno servisirani. Bez obzira na starost motocikla.

Sve što je potrebno jeste da znate kad i za šta treba da se javite servisu. Napravite sopstvenu knjigu i tu upisujte kilometražu i datum svakom servisa.

Jednom kada uhvatite red i kada dođete u situaciju da radite servise po rasporedu, a ne kad se pokvari, imaćete motocikl koji je u velikoj meri pouzdan. 

Izvor: Polovni automobili; Autor: Aleksandar Stojanović

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare