Kada se stavi na papir šta sve nudi za ponuđenu cenu u odnosu na konkurente, ovo je jedna od zaista najboljih ponuda do 15.000 evra.
Prodajni rezultati u Evropi dovoljno govore o tome kakav je auto Dacia Sandero.
Prvi put u istoriji brenda, ovaj model je izbio na prvo mesto među svim automobilima na tržištu a ne samo u svojoj klasi.
Evropljani su najzahtevniji kupci, pa je utoliko uspeh veći.
Kako je jedna Dacia postala ovako visoko kotirana i šta je to što je kupce privuklo kod ovog automobila, istraživali smo u prethodna tri meseca, koliko je Sandero Stepway bio na supertestu u redakciji Auto magazina.
Pročitajte još:Supertest: Dacia Sandero Stepway (2. deo) |
U odnosu na prethodne generacije koje su nasledile komponente i konstrukciju starijih modela Renaulta, najnoviji deli mehaničku platformu sa aktuelnim Cliom pete generacije.
To znači da nema nikakvih kompromisa u pogledu tehnologije, pre svega u oblasti bezbednosti.
Pročitajte još:Supertest: Dacia Sandero Stepway (1. deo) |
Ipak, ima nešto manje sigurnosne opreme u odnosu na Clio; na primer, nema centralni vazdušni jastuk, kontrolu napuštanja saobraćajne trake, izofiks kopče za dečja sedišta su samo na zadnjim ali ne i na prednjem sedištu, dok radarski senzor prepoznaje druge automobile u cilju automatskog kočenja, ali ne i pešake i bicikliste.
Bez obzira na to, mora se priznati da je napredak u odnosu na prethodnu generaciju ogroman.
Na primer, tu je sada i kontrola mrtvog ugla kao deo dodatne opreme.
Tokom tri meseca supertesta otkrili smo mnoge prednosti Sandera Stepway, ali i poneku manu.
Dok smo u prve dve etape auto uglavnom vozili po gradu i auto-putem, u trećoj smo isprobali i vožnju van asfalta. Tu nam je u velikoj meri značilo visoko odstojanje od tla od 201 mm, koje je na nivou većih SUV modela.
Relativno kratak auto je lako savladavao velike napadne uglove kao i pregibe preko kojih bi klasičan hečbek sigurno kačio donjim delom, ali ne i Stepway.
Osim toga, meko podešeno ogibljenje se pokazalo vrlo udobno i tokom vožnje po makadamu. Jednostavno, loš put nije nikakva prepreka za ovaj automobil.
Što se tiče problema, jedini koji smo imali u trećoj etapi supertesta je bio vezan za digitalni radio prijemnik.
Kada bismo odradili automatsko ažuriranje stanica, njihov spisak bi bio aktuelan dan-dva, a nakon toga bi se izgubio, sa povratkom liste stanica iz ko zna kog pređašnjeg perioda. Sa FM listom stanica nismo imali problema.
Pored toga, počelo je da nas nervira verglanje u start-stop režimu, koje ipak za nijansu duže traje nego što bismo voleli.
Iz tog razloga smo počeli da isključujemo ovu funkciju, na uštrb ekologije i potrošnje.
Pozitivna strana svega je što smo prištedeli akumulator; do tada, ponekad se dešavalo da se na displeju putnog računara ispiše poruka da start-stop sistem trenutno nije aktivan zbog punjenja akumulatora.
Dopalo nam se što Dacia, za razliku od većine automobila, informiše vozača i o ovakvim momentima, kao i o situacijama kada se motor na semaforu ne gasi zbog termičkog komfora u kabini.
Ovde uvek znate šta se dešava i zbog čega.
Inače, sam bord kompjuter je prilično kompleksan zbog toga što su u njemu inkorporirane i informacije o plinu. Ima sve podatke kao i kada vozite na benzin, osim trenutne potrošnje.
Kroz meni se kreće preko tastera na volanu, a među informacijama su i preostala količina i benzina i plina, kao i temperatura rashladne tečnosti.
Naravno, autonomija se podrazumeva, pa nam je kompjuter uglavnom predviđao oko 420 km sa punim plinskim rezervoarom, najvećim delom gradske vožnje.
Potpuno očekivano, plovak u rezervoaru nije najbolje baždaren, kao i kod većine automobila sa TNG uređajem. To znači da će pokazivati da je pun nekih sto kilometara, pa će tek onda početi da “padaju” crte pokazivača.
Što se tiče potrošnje benzina, ona je zaista zanemarljiva. Čak i kada je motor potpuno hladan, sistem prebacuje sa benzina na plin već posle nekih desetak sekundi.
Ukoliko su temperature bliske nuli, ovaj period se produžava na nekih tridesetak sekundi, što je ubedljivo najbrže prebacivanje na plin koje smo imali prilike da vidimo.
Kao i kod ostalih “sikvent” uređaja, kada ostane bez gasa automatski će se prebaciti na benzin. Tada će zapištati kako bi vozača obavestio o prelasku na drugu vrstu goriva, pa je potrebno da se pritiskom na LPG dugme potvrdi ova promena.
Inače, prosek potrošnje treće etape je bio oko 9,3 l/100 km, sa prosečnom brzinom od 23 km/h po relativno hladnom vremenu. ,
Bitno je reći i da se sve vreme supertesta uopšte nismo osećali inferiorno u saobraćaju. Stepway na gas je omogućavao vrlo žustru vožnju, sa snažnim ubrzanjima pre svega zahvaljujući turbu.
Naravno, nije sportski auto, ali je za svakodnevne potrebe prosečnog vozača više nego dovoljan, što u gradu, što na otvorenom.
Uz sve to, kao jedan od glavnih kvaliteta izdvajamo lakoću vožnje, sa minimalnom turbo-rupom koja se oseti jedino prilikom samog starta iz stanja mirovanja.
U drugoj etapi supertesta pozabavili smo se fabrički ugrađenim TNG uređajem koji u velikoj meri čuva budžet ali i doprinosi ekologiji.
Stepway sa ovom vrstom pogona je tačno 700 evra skuplji u odnosu na čisto benzinsku verziju, pa nije teško zaključiti da se TNG vrlo brzo isplati onima koji prelaze veću kilometražu.
Auto se ponaša identično kao i na benzin, s tim što je podešen tako da ima više snage na plinu nego na benzinu. Preciznije, ima 100 umesto 91 konjsku snagu.
Ruku na srce, u vožnji nismo primetili razliku, osim one koja se odnosi na troškove vožnje.
Koliko god da cene goriva divljaju u poslednje vreme, opet je isplativije voziti na gas nego na benzin i to najmanje pedesetak odsto uključujući i sve troškove.
Najveći od njih je reatest na pet godina, koji košta reda veličine oko 50 evra.
Naravno, treba imati u vidu i troškove redovnog servisiranja. Na svu sreću, oni su minimalni, s obzirom da se po potrebi menja samo filter gasa.
Postoji mogućnost i ažuriranja softvera, ne samo automobila, već i TNG uređaja, ali je ta operacija besplatna i podrazumevana na redovnim servisima pod uslovom da za njom ima potrebe.
Dakle, bitno je da vlasnik nema nikakvih dodatnih obaveza osim odlaska na redovne servise koji su bitni i za produženje garancije.
Važno je napomenuti da oni mogu da se rade u bilo kom ovlašćenom Dacia servisu, a ne samo u auto-kući u kojoj ste kupili auto.
Kada se sve uzme u obzir, Sandero Stepway sa pogonom na tečni naftni gas je jedna od najpovoljnijih kupovina na našem tržištu.
Na žalost, u međuvremenu su porasle cene i to za 200 evra u odnosu na prethodnu etapu supertesta.
Tako Stepway sada može da se nabavi po ceni od 12.190 evra, s tim što i osnovna verzija ima LED farove, automatsko kočenje, “klimu”, modularne krovne nosače i mogućnost Android Auto i Apple Car Play povezivanja sa DAB prijemnikom.
Lepa vest je da se u međuvremenu pojavila i verzija sa CVT menjačem, tako da i ljubitelji automatika mogu uživaju u prednostima Sandera Stepway.
Na žalost, uz CVT nije dostupan i plin.
Za one kojima je potrebno više prostora, na raspolaganju je Dacia Logan sa sličnom opremom i daleko većim prtljažnikom…
U svakom slučaju, nova generacija modela Dacia daleko su ozbiljniji automobili nego što su bili, uz važnu napomenu da nema više nikakvih kompromisa u pogledu komfora i tehnologije u poređenju sa konkurentima u klasi.
Prilikom kupovine svakako treba uzeti u obzir i činjenicu da im sporo pada vrednost, što je svakako jedan od bitnih faktora u donošenju odluke.
Sve to su, očigledno, prepoznali i kupci u Evropi, zahvaljujući kojima je Sandero postao najprodavaniji auto.
Servisni intervali
Redovni servisni intervali su predviđeni da se rade na 30.000 kilometara ili na godinu dana, u zavisnosti šta pre nastupi. Oni uključuju i servise za TNG uređaj.
Na prvom servisu menjaju se motorno ulje sa filterom, filter vazduha i po potrebi filter kabine. Svećice se inače menjaju na 60.000 kilometara ali se kod Eco-G verzije, odnosno Sandera Stepway na plin, menjaju na 30.000 km.
Tada se menja i filter gasovite faze, dok se filter tečne faze menja na dve godine ili na pređenih 60.000 kilometara.
Zanimljivo je da je zamena tečnosti za kočnice predviđena na četiri godine, za razliku od nekih proizvođača koji je propisuju na dve. Isti interval, odnosno na svakih 120.000 km, je i za zamenu rashladne tečnosti, ali i kaiša za pogon dodatnih agregata.
Lepa vest je i da 1.0 TCe motor ima razvodni lanac a ne kaiš. Predviđena je samo njegova redovna kontrola, dok se prema iskustvima servisera njegova zamena obavlja na preko 200.000 kilometara.
Servisni interval na godinu dana ili na 30.000 km
Kilometraža | Opis radova | Uk. cena servisa sa porezom (materijal i ruke) |
30.000 km | Redovan servisni zahvat (zamena ulja, filter za ulje, svećice, TNG filter (gasovita faza) | 22.950 din |
60.000 km | Redovan.servisni zahvat (zamena ulja, filter za ulje, filter vazduha, filter kabine, svećice, TNG filter – gasovita i tečna faza, otprašivanje zadnjih kočionih obloga, kontrola i čišćenje klime) | 40.750 din |
90.000 km | Redovan servisni zahvat (zamena ulja, filtera za ulje, svećice, TNG filter (gasovita faza) | 22.950 din |
Bolje od nekih premijuma!
Među prvim stvarima koje ljudi primete kada uđu u Sandero Stepway je displej multimedije. Ne samo što ima veliku dijagonalu, već ima i vrlo praktičan dodatak u vidu nosača za mobilni telefon koji po potrebi može da se skine. Uz njega je USB priključak a na vama je samo da obezbedite kabl i to samo za slučaj da želite da punite telefon!
Naime, za povezivanje sa multimedijom je dostupna standardna blutut veza koja omogućava telefoniranje i puštanje muzike. Međutim, ono što predstavlja pravu ekskluzivu je činjenica da za pokretanje Android Auto, pa i Apple Car Play aplikacije, nije neophodno povezivanje kablom kao na većini automobila, već se sve obavlja bežično!
To je prava retkost koju ne možete tek tako da vidite čak i na skupim, premijum modelima. Jedini uslov za to je da telefon ima Android 10.0 ili noviji operativni sistem.
Procedura je takva da se prvo povežete preko blututa, a odmah zatim auto će automatski startovati i wi-fi konekciju sa vašim telefonom, uz prethodno odobrenje.
Odmah će se povezati i Android Auto, ukoliko imate ovu aplikaciju instaliranu u telefonu. Time je omogućena upotreba brojnih aplikacija sa telefona kojima se upravlja preko displeja automobila.
Inače, neophodno je da imate neki od novijih verzija Android operativnog sistema. U suprotnom, može da se koristi samo klasično blutut povezivanje za telefoniranje i muziku.
Još jedan detalj za pohvalu je i korišćenje Google asistenta. Možete ga pozvati klikom na taster na volanu i pitati sve što biste inače kucali u pretraživaču. Za sada nema komunikacije na srpskom jeziku već smo sve obavljali na engleskom.
Usput smo saznali i da Stepway hoće da pročita poruke na srpskom jeziku koje su pristigle za vreme vožnje, bilo da je reč o Viber ili Whatsapp aplikaciji. Ispravno će ih pročitati samo ako su napisane ćirilicom!
Čak i osnovna verzija automobila ima mogućnost Android Auto i Apple Car Play povezivanja. To znači da možete da koristite ne samo fabričku navigaciju, već i neke druge koje imate u telefonu. Mi smo testirali kako radi Google Maps, ali i Waze, aplikacija koja je sve popularnija među korisnicima. Istovremeno možete da slušate i omiljenu internet radio stanicu.
I na kraju, moramo da pohvalimo činjenicu da je Dacia jedna od retkih marki sa srpskim jezikom dostupnim na multimediji i putnom računaru.
Čemu služi SOS dugme?
U EU se pritiskom na SOS dugme javlja uvek hitna služba (broj 112). Bez obzira u kojoj državi EU se nalazite javljaju se i spasioci.
Ovo dugme se automatski aktivira u slučaju saobraćajne nezgode (kada se sudar već desio) i tom prilikom SOS šalje signal najbližem centru, vozilo (ukoliko sistem nije oštećen u udesu) uspostavlja vezu sa vozilom i osoba iz hitne službe pokušava da uspostavi razgovor sa osobama u vozilu.
Takođe, istovremeno automobil centru za pomoć šalje signal sa koordinatama gde se nalazi, da bi hitna služba brzo i efikasno mogla da dođe do mesta.
SOS dugme je moguće koristiti i manuelno, u slučaju da se nekom drugom vozilu na putu desila nezgoda. Preporučeno je da se SOS dugme koristi zaista kada je to potrebno, a ne iz znatiželje.
U Srbiji se pritiskom na ovo dugme javlja policija.
Brojna podešavanja
Preko displeja multimedije možete da izvršite brojna podešavanja. Na primer, možete da isključite i uključite automatsko kočenje, kontrolu mrtvog ugla, automatsko zaključavanje vrata u vožnji, prednje i zadnje parking senzore, kao i da podesite beskontaktno otključavanje onako kako vam najviše odgovara.
Na primer, da se ne zaključava automatski po udaljavanju od auta, već preko tastera na kvakama.
Dodatna oprema
U ponudi je i nekoliko paketa dodatne opreme koji su za svaku preporuku. Na primer, “paket vozač” podrazumeva karticu za beskontaktno otključavanje, automatsku parkirnu kočnicu, naslon za ruke u vidu velike pregrade sa poklopcem i podešavanje prednjih sedišta po ceni od svega 320 evra.
Paket “sigurnost” obuhvata prednje parking senzore (zadnji su standard), kameru za vožnju unazad i kontrolu mrtvog ugla. Njegova cena je 350 evra.
Doplata za automatsku “klimu” je 210 a za grejanje prednjih sedišta 160 evra.
Garancija i putna asistencija
Fabrička garancija na Dacia vozila je tri godine ili 100.000 kilometara. Postoji mogućnost kupovine produžene garancije i to do isteka prve registracije (365 dana od trenutka isporuke vozila).
Cena kupovine zavisi od odluke kupca za koju će se varijantu produžene garancije odlučiti (period trajanja produžene garancije, kao i uslov vezan za pređenu kilometražu).
Na primer, za Sandero Stepway kupac može da izabere produženu garanciju od pet godina ili 100.000 km i račun će iznositi 359 evra sa PDV-om u dinarskoj protivvrednosti.
Usluga “Pomoć na putu” besplatna je za vozila u garantnom roku u slučaju bilo kakvog mehaničkog, električnog ili elektronskog kvara koji je obuhvaćen garancijom.
Osim toga, vlasnik vozila može da koristi putnu asistenciju čak i u slučajevima kada je sam kriv za problem: na primer, u slučaju pogrešno natočenog goriva, probušene gume, zaključanih ključeva u autu, praznog akumulatora ili saobraćajne nezgode.
Putna asistencija važi u celoj Evropi. Besplatna je i nakon isteka garancije ako stranka nastavi da održava auto u ovlašćenom servisu.
Održavanje nije skupo
Često se dešava da se vlasnici automobila hvataju za glavu kada se potroše gume sa kojima je auto izašao iz fabrike. Isto je i kada strada skupi akumulator, predviđen za vozila sa start-stop sistemima.
Na svu sreću, kod Sandera Stepway su ove komponente standardne i česte, pa se lako i povoljno pronalaze.
Na primer, zimske gume 205/60 R16 domaćeg proizvođača su nešto preko 6.000 dinara po komadu, a akumulator kapaciteta 60 Ah može da se nađe u svakoj prodavnici koja drži ovu vrstu robe.
“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.
Dacia Sandero Stepway Eco-G 100 Comfort – specifikacije
Motor: 3 cil, zapremina 999 ccm, snaga benzin 67 kW (91 KS) pri 4800-5000 o/min, TNG 74 kW (100 KS) pri 4600-5000 o/min, maks. o. moment benzin 160 Nm pri 2100-3750 o/min, TNG 170 N m pri 2000-3500 o/min, menjač manuelni, 6 stepeni
Dimenzije: D/Š/V 4099/1848/1535 mm, međuos. rastojanje 2604 mm, klirens 201 mm, prtljažnik 328/1108 l, rezervoar benzin 50 l, TNG 40 l korisne zapremine, masa 1154 kg, pneumatici 205/60 R16
Performanse: maks. brzina benzin 173 km/h, 177 km/h TNG, ubrzanje 0-100 km/h 11,9 s, potrošnja međugradska (WLTP) benzin 5,8 l/100 km, 7,4 l/100 km TNG
Oprema
Standard: automatsko kočenje, upozorenje na sudar, start-stop sistem, bočni vazd. jastuci i vazd. zavese, senzor za kišu i farove, el. podizači svih prozora, LED dnevna i srednja svetla, krovni nosači, tempomat, maglenke, prednji naslon za ruku, zadnji parking senzori, senzor za kišu i svetla, el. podesivi i grejani spoljni retrovizori, manuelna “klima”, volan podesiv po visini i dubini, el. podizači prednjih i zadnjih prozora, dva USB priključka, tkanina u vratima i na komandnoj tabli, modularni krovni nosači, multimedija 8 inča sa DAB radijom
Opcije: prednji parking senzori, rikverc kamera, kontrola mrtvog ugla, beskontaktno otključavanje, duplo dno prtljažnika, navigacija, automatika “klime”
Cena: 13.990 evra sa PDV-om