Šta treba jesti kuvano, a šta prijesno? - BIGportal.ba
Hrana i zdravlje

Šta treba jesti kuvano, a šta prijesno?

Već je opštepoznata činjenica da je ishrana sa dosta svježeg povrća i voća ključna za zdravlje. Iako za većinu povrća važi pravilo da se što manje termički obrađuje, postoji nekoliko izuzetaka. Brojna naučna istraživanja pokazala su da ishrana bazirana na velikom unosu povrća smanjuje vjerovatnoću razvijanja dijabetesa tipa 2, kardiovaskularnih…

Već je opštepoznata činjenica da je ishrana sa dosta svježeg povrća i voća ključna za zdravlje. Iako za većinu povrća važi pravilo da se što manje termički obrađuje, postoji nekoliko izuzetaka.

Brojna naučna istraživanja pokazala su da ishrana bazirana na velikom unosu povrća smanjuje vjerovatnoću razvijanja dijabetesa tipa 2, kardiovaskularnih oboljenja i nekih vrsta raka. Neke vrsta povrća zdravije je jesti prijesne, a druge tek pošto se termički obrade.

PARADAJZ, ŠARGAREPU, KUPUS JEDITE KUVANE

Paradajz važi za jednu od omiljenih biljaka u ishrani. Za pigment likopen, koji mu daje karakterističnu crvenu boju, dokazano je da pruža zaštitu od određenih tipova raka, posebno na prostati i srčanih oboljenja.

Zanimljivo je da termička obrada povećava količinu likopena koje tijelo može da apsorbuje. Kao i svjež, paradajz u konzervi ili blago termički obrađen u kuhinji daje tijelu dosta beta-karotena, vitamina Ce, antioksidanasa i vlakana.

Što se šargarepe tiče, istraživanja su pokazala da kuvanje povećava nivo beta-karotena u njima, koji tijelo kasnije pretvara u vitamin A.

Vitamin A je ključan za funkcionisanje mnogih tjelesnih sistema, od metabolizma gvožđa, regulisanja vida do zdravlja kože i jačanja imuniteta.

Kupus je omiljeni sastojak salata i zelenih priloga obroku. Mnogi ljudi bacaju spoljne listove, ali je to greška – puni su vitamina C, a imaju i narandžasti pigment beta-karoten i žuti karotenoid, lutein, koji se vezuje za ublažavanje makularne degeneracije.

Osim toga, središnji listovi imaju velike količine vitamina C i B, kalcijuma, folne kiseline i dosta vlakana.

Nutricionisti savetuju da će tijelo apsorbovati najviše korisnih materija ako se kupus termički obradi.

BROKOLI, SPANAĆ, PAPRIKA, KELJ – PRESNI 

Brokoli se često naziva superhranom. Osim što ima veliku količinu minerala, vitamina i vlakana, brokoli sadrže sulforafan, za koji je takođe dokazano da ubija ćelije prije nego što postanu kancerogene i ne dozvoljava njihovu dalju diobu.

Treba ga jesti prijesnog, jer toplota oštećuje enzim tioglukozidazu, koji je ključan u formiranju sulforafana. Kuvanje brokolija takođe uništava vitamine.

Spanać je bogat kalijumom, koji reguliše pritisak i endokrini sistem, a bukvalno je prepun vitaminima A i C. Osim ovih sastojaka, spanać ima dosta kalcijuma, magnezijuma i mangana.

Svi ovi sastojci doprinose opštem zdravlju tijela i svi trpe veliku štetu prilikom kuvanja i termičkog obrađivanja.

U jednoj paprici, kao bogat izvor vitamina C (u jednoj paprici ga ima dva puta više nego u pomorandži), paprike ne treba termički obrađivati.

Vitamin C je izuzetno nestabilan na visokim temperaturama, pa se kuvanjem uništavaju velike količine vitamina i antioksidanasa.

Kelj je izuzetno bogat vitaminima A i C i folnom kiselinom, kelj pomaže jačanju imuniteta, regulisanju krvnog pritiska, dobroj krvnoj slici i pospješivanju kognitivnih funkcija.

Kuvanjem u vodi može da se uništi i do polovine količine vitamina. Pošto je kelj prilično teško jesti prijesan, nutricionisti savjetuju da se kuva na pari.

Foto: Shutterstock
MH.rs

Danas objavljeno

Jelo za tili čas: Ćufte sa kačkavaljem sa kojima ćete biti oduševljeni

Vanja A

Piletina s tjesteninom

Vanja A

Krofne sa džemom

Vanja A

Ostavite komentar