U područjima sa više snega na putevima tokom zime postoji staro uvreženo mišljenje kako su nedovoljno napumpane gume bolje za vožnju po snegu jer gume tada imaju veću kontaktnu površinu sa podlogom.
Iako to tehnički nije netačno (ponekad je, na primer, korisno za lakše izvlačenje iz peska), zapravo nikada nije bezbedno voziti sa niskim pritiskom u gumama, pa tako niti po snegu i niskim temperaturama.
Vožnja sa nedovoljno napumpanim gumama tokom snežnih padavina povećava verovatnoću saobraćajne nezgode koja je povezana sa gumama, pokazala je studija američke Nacionalne uprave za bezbednost drumskog saobraćaja.
Dakle, samo pravilno napumpane gume bolje “voze” kroz sneg, štede gorivo i ne manje važno – traju duže.
Automobilske gume većine modela automobila obično pumpamo na pritisak od 2 do 2,4 bara, a preporučeni nivo za vaš automobil, koji je obično istaknut na nalepnici negde na automobilu (najčešće na limu unutrašnje strane, ili okvira vrata), valja primenjivati tokom cele godine jer ne postoje različiti brojevi za leto ili zimu.
Međutim, spoljna temperatura ipak utiče na pritisak u gumama, pa zato zimi kada stignu “minusi” treba češće da proveravate i po potrebi dopumpate gume nego u letnim mesecima, a sve kako biste održali idealan pritisak koji je jedan od bitnijih faktora za bezbednost vožnje.
Leti te potrebe nema jer se topliji molekuli vazduha u gumi brže kreću i više se “sudaraju” jedan sa drugim, podižući pritisak u gumama na traženi nivo. Međutim, kada temperatura padne, molekuli vazduha usporavaju i “lepe” se međusobno što za rezultat ima pad pritiska vazduha i potencijalno nedovoljno naduvanu gumu.
U praksi, mnogi proizvođači guma procenjuju da gume gube 0,06 bara na svakih 10 stepeni pada spoljne temperature.
Korisno: ako vaš automobil ima sistem za nadzor pritiska u gumama, svetleće upozorenje će se aktivirati sa padom pritiska od najmanje 25%. Ovaj sistem je posebno koristan za praćenje pritiska u gumama po hladnom vremenu.
Ako nemate taj senzor, proverite gume nakon što je vaš automobil bio parkiran samo nekoliko sati (vožnja podiže temperaturu vazduha, a time i pritisak u gumama), kako biste dobili što tačniji podatak o gubitku pritiska u odnosu na propisani.
Obavezno pritom proverite preporučeni pritisak za prednje i zadnje gume, jer se obično prednje zbog mase motora ispod poklopca pumpaju oko 0,2 bara više nego zadnje.
Ako je rezultat ispod preporučenog pritiska za vaš automobil, upotrebite kompresor vazduha da ih napumpate dok ne dobijete željeno očitavanje. Najbolje je proveravati gume jednom mesečno, jer se kod slabije napumpanih guma sa nižim bočnim profilom pad pritiska ne vidi uvek “od oka” kao kod onih sa višim profilom.
Drugi znakovi da su vaše gume možda nedovoljno napumpane su: volan podrhtava, ako je u pitanju samo jedna guma “vuče u stranu”, ili je zaustavni put kod kočenja duži.
Prevencija je uvek bolja od “lečenja”…
B92.