Šta je neophodno od zaštitne opreme i kako je izabrati? - BIGportal.ba
Auto-moto Motori

Šta je neophodno od zaštitne opreme i kako je izabrati?

Za bezbjednu, sada već tekuću sezonu motocikala, tri su stvari krucijaline, pišu polovni automobili.

Veština upravljanja, ispravnost motocikla i zaštitna oprema. Zašto je bitna, čemu služi i kako da izaberete najbolje za vas?

Zašto je bitna lična zaštitna oprema?

Moto oprema bi trebalo da vam bude na najvišoj listi prioriteta. Na prvom mestu ste vi, tj. vaše zdravlje i bezbednost pa tek onda motocikl.

Svaki put kad sednete na motocikl, na sebi morate imati opremu. U velikoj i opasnoj ste zabludi ako verujete da se nesreće dešavaju samo drugima, a da ste vi nešto bolji i oprezniji vozač od drugih. Čak ni voziti sporo ili lokalnim putevima nije garancija za bezbednost. Nesreće se dešavaju iznenada, onda kada najmanje očekujete i kada ste najmanje spremni. Pad sa motocikla je uvek nasilan, nekontrolisan, sa često ozbiljnim posledicama. Nema dočekivanja na ruke i na noge, jer čak i kad se dočekate na ruke to često znači prelom ruku zbog siline udara.

Ružno za pročitati – jeste, ali upravo to je odgovor na pitanje “zašto moto oprema.” Moto oprema se kupuje da bi vas u tih par sekundi zaštitila od lakih, težih i po život opasnih povreda. Moto oprema je jedino što će vas zaštiti pri padu. Obuci se za pad i nadaj se da se nikada neće desiti – kažu iskusni motociklisti.

Pored zaštite od povreda, moto oprema vas štiti od spoljašnih elemenata: prašine, temperature, vetra, itd.

Šta je potrebno da imam od opreme?

Zakon kaže da je homologavana kaciga obavezna. Ostalo niste dužni da nosite po zakonu. Da li to znači da ostala oprema nije potrebna? Kada govorimo o ostaloj opremi, mislimo na najosnovnije:

Kaciga
Moto jakna i pantalone
Moto rukavice
Moto obuća

Iako vas zakon ne obavezuje, gore navedena oprema je obavezna radi zaštite svih delova tela. Da li je nešto od toga manje bitno ili ne, može se odgovoriti kontra pitanjem: da li vam je šaka bitnija od stopala? Dakle, štitimo kompletno telo od glave do pete.

Koja kaciga?

Na tržištu postoji ogromna ponuda kaciga. Osnovna podela je po tipu, pa postoje:

Integralne kacige

To su kacige koje su u potpunosti zatvorene, odnosno “fullface”. Ovaj tip kaciga pruža najveću zaštitu. Ujedno bi ovakva kaciga trebala biti vaš prvi izbor. Pogotovo ako se vozite rekreativno vikendom ili ako putujete motociklom, planirate da vozite po trkačkoj stazi ili ćete voziti po hladnom i lošem vremenu.

Modularne kacige

Ovo je vrsta kacige koja je slična integralnoj, samo što se prednji deo kacige otvara na gore. Modularne kacige su manje bezbedne od integralnih, ali su odlično rešenje za grad. Ne morate uvek da skidate kacigu sa glave već jednostavno samo podići prednji deo dok ste u kupovini i sl. Solidan izbor za putovanje i sve vremenske prilike

Jet kacige

Odnosno pilotske, tip kacige koja je otvorena i nema zaštitu brade i lica. Ove kacige su takođe homologovane i u skladu sa zakonom. Čest su izbor gradskih motociklista i onih koji voze skutere i kruzere. Ovde imate kompromis između komfora i bezbednosti. Brada, lice i zubi vam nisu zaštićeni u slučaju pada. Nemate zaštitu od hladnoće pa nisu dobar izbor ukoliko planirate da vozite u rano proleće i kasnu jesen.

Šlemovi

Šlemovi nisu vredni pomena i nisu homologavani za vožnju motocikla. Pojedini vozači skutera i mopeda nose šlemove, ali treba napomenuti da skuteri i mopedi od 49cc nisu ništa manje opasni od “većih” motora i skutera. Fizika je ista.

Integralnu kacigu možete kupiti već od 100 evra dok pojedine kacige vrhunskih specifikacija mogu koštati i preko 1000 evra. Za vas je bitno da to bude po mogućstvu integralna kaciga, homologovana. Ne znači uvek da jeftinija kaciga manje štiti od skuplje. Zbog toga i postoji homologacija koja vam garantuje bezbednost.

Bitno je napomenuti da ne postoji pravilo da je tip kacige isključivo za određeni tip motocikla. Kaciga je tu da štiti glavu a ne da se “uparuje” sa bojom i tipom motocikla. Sasvim je okej voziti moped ili kruzer i na glavi imati integralnu kacigu.

Opšta podela opreme na kožu i tekstil

Moderni materijali i tehnologija su omogućili su ogroman izbor opreme raznih namena i cena. Mi ćemo se sada baviti najopštijom podelom po tipu materijala: koža i tekstil.

Šta je neophodno od zaštitne opreme i kako je izabrati?

Koža je još uvek materijal koji pruža najbolju zaštitu. Ova oprema je pogodna za one kojima je motocikl više rekreativno vozilo nego prevozno sredstvo. Koža je teška, nije praktična za nošenje po rukama i pakovanje u mali prtljag motocikala. Kada se nakvasi, zahteva poseban tretman sušenja i nege. Mora se održavati periodično. Kvalitetan komad kožne opreme je uvek bio skup i prestižan.

Tekstilna oprema je sa druge strane sve što koža nije. Lagana za pakovanje, pere se veš mašini i suši se lako. Može da se sabije u prtljag motocikala bez posledica. Zimi je takođe prijatnija zbog dodatnih postava koje se skidaju i dozvoljava da se „natrontate“ slojevito. Tekstila oprema je jeftinija i najpraktičnija za svakodnevnu upotrebu i kratke relacije. Iako je koža izdržljiviji materijal, bićete adekvatno zaštićeni.

Ja vozim samo po gradu, šta će mi sve to?

Grad je najopasnija sredina za motocikliste. Tu vreba najveći rizik od nesreće zbog koncetracije stanovništva i kretanja. Većina nesreća se dešava neposredno blizu posla ili mesta stanovanja. Dok “skoknente” do prodavnice, familije, kancelarije, itd.

Da će vam biti vruće u opremi, biće. Zapamtite, ne postoji ta jakna bilo tekstilna ili kožna u kojoj se nećete preznojiti na suncu.

Pojedini motocikli čak toliko greju noge da ih je nemoguće voziti bez opreme. Isto tako, ako vozite bez opreme, ne samo što nemate zaštitu od pada, već je vrlo moguće da ćete zadobiti opekotine od sunca i ubode od insekata.

Postoji oprema koja je “gradskog” tipa, ali takva oprema obično nudi više komfora nego zaštite. Takva oprema je samo za grad i toplo vreme pa ne računajte na ništa više od toga.

“Civilna” garderoba nije za motor

Svakodnevna odeća, bez obzira da li je to kožna jakna, kvalitetne farmerke, duboka čizma, ništa od toga nema otpornost na kidanje i abraziju. Eventualno možete da se utoplite ali ni to nije vredno pomena.

Namenska moto oprema je drugačijih krojeva, drugačije konstrukcije i nema alternativu. Uvek je bolje imati najjeftiniju moto jaknu i pantalone nego nemati.

Moto oprema sama po sebi ima svoj imidž i uvek je lepše videti motociklistu u punoj moto opremi nego u trenerkama. Da li ćete nositi svu moto opremu je vaš lični izbor, odnosno odluka uz prihvatanje rizika.

B92.

Danas objavljeno

Seul dobio prvi samovozeći autobus

Zeljka

Zenvo TSR-GT je danski hiperautomobil s 1.360 KS

Zeljka

Vozite na rezervi? Nemojte

Zeljka

Ostavite komentar