• Tekst – Dejan Potkonjak; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin
Najbolji način da jedan proizvođač automobila predstavi svoj proizvodni portfolio jeste da organizuje vožnje svih modela u uslovima realne vožnje, a upravo to je koncept Poršeovog “Roud tura”, jedinstvenog događaja koji se organizuje jednom godišnje, a koji učesnicima omogućava da u praksi u potpunosti osete performanse i upoznaju se sa kvalitetom vozila.
Ovog puta, Porše AG je u saradnji sa preduzećem Porše Srbija i Crna Gora, upravo u Crnoj Gori organizovao druženje na kojem su zvanice dobile priliku za druženje sa posebnom flotom modela iz Štutgarta.
Događaj je zamišljen kao jednodnevno iskustvo vožnje putevima različitih profila u Crnoj Gori, a to je podrazumevalo, naravno, obilazak jedinstvenih prirodnih lepota kojim ove zemlja obiluje.
Tura je osmišljena tako da se njom prolazilo kroz primorski, planinski i jezerski deo zemlje, a magistralni putevi preplitali su se regionalnim, često i sa onim koje danas koriste isključivo meštani.
Bez obzira na profil puta, boravak u Poršeovim modelima učinio je rutu još zanimljivijom, posebno što je to bio jedan od susreta dva sveta – najmoderniji automobili su u jednom delu rute delovali kao da su zaista istigli iz nekog drugog vremena prolazeći kroz predele gotovo netaknute prirode.
Ili magistralom na primorju i mestima uz obalu Jadrana, gde jedan takav karavan nije mogao da prođe a da ne bude ispraćen znatiželjnim pogledima prolaznika koji su u koloni bez sumnje odmah izabrali svog favorita…
A, imali su šta i da izaberu: karavan se sastojao od 12 primeraka modela iz aktuelne game, a predvodili su ga dve 911-ice u društvu tri primerka modela Cayenne, dve Panamere, Macana, Caymana i Boxstera, i, kao posebne atrakcije iz automobilskog sveta budućnosti, dva potpuno električna Taycana.
Svi automobili bili su u različitim konfiguracijama, tako da su učesnici dobili jedinstvenu priliku da se izbliza upoznaju sa gotovo svim šta Porše u ovom trenutku nudi na tržištu.
Gosti “Roud tura” podeljeni su u dve grupe, a svaka je predvođena vozilom sa Poršeovim instruktorima koji su i osmislili turu tako da u par stotina kilometara, pod pratnjom pripadnika saobraćajne policije Crne Gore koji su obezbeđivali rutu i brinuli se za sigurnost, svi članovi u grupi provozaju sve modele u okviru grupe.
Grupa u kojoj se našao izveštač Auto magazina podeljena je tako da je dobio priliku da put započne u modelu Cayenne e-Hybrid Coupe“, pravom luksuznom SUV-u za svakodnevnu vožnju, koji je potpomognut električnim sistemom na tržištu ušao u borbu za naklonost kupaca ovih profila automobila koji bi želeli “eko-frendli” model sa sličnim performansama kao Cayenne sa isključivo benzinskim motorom.
Ruta od Petrovca ka Budvi i kasniji uspon magistralom ka Cetinju bili su odličan profil na kojem je bilo moguće uveriti se u udobnost, ali i agilnost hibridnog modela Cayenne.
A prva zamena vozača usledila je u pravom trenutku, kao odlična nadogradnja na prvo vozačko iskustvo tog dana.
Udobno, visoko pozicionirano sedište modela Cayenne zamenjeno je onim izuzetno profilisanim u Panameri GTS Sport Turismo, još jednim automobilom za porodične ljubitelje Poršea, kod kojih se ipak s vremena na vreme upali iskra trkača.
Ovaj osećaj, uz nisku poziciju sedenja, budi i prelepo oblikovani volan i kompletno okruženje prepuno kože koje je, od čitavog karavana, ostavilo najjači utisak luksuza.
A sjajan utisak ova Panamera je ostavila i u vožnji, što je bio poseban izazov – deo rute u ovom “sportskom karavanu” prolazio je čuvenim putem Cetinje – Ivanova korita koji se koristi za sada već legendarne brdske trke, pa je bilo pravo uživanje osetiti sa koliko lakoće je moguće prolaziti oštrim krivinama u automobilu dugačkom preko pet metara.
Naravno, postoje Poršei sa direktnijim upravljačem i boljim ubrzanjima, ali Panamera GTS Sport Turismo maksimalno je koristila pogodnosti ultra-brzog osmostepenog menjača i pogona na svim točkovima da vožnju jednom izazovnom deonicom pretvori u pravo uživanje…
U pravom trenutku je, takođe, došla na red nova promena “kokpita”, a posle dva “Poršea za svaki dan” (koji nikako nisu samo to!) usledilo je upoznavanje sa nečim nesvakidašnjim – na red je došla kratka vožnja u Taycanu Turbo S, potpuno električnim modelom čija je kabina već ukazivala da se radi o proizvodu koji odskače od svih tradiconalnih vrednosti Poršea.
Instrument-tabla, centralna konzola, materijali u kabini, pa čak i donekle oblik upravljača razlikovali su se od navedenih elemenata u ostalim Poršeima na “Roud turu”, a najveća razlika je u onom što se krije negde ispod “školjke” – dva elektromotora na osovinama napred i pozadi isporučuju električne energiju ekvivalentnu snazi od 751 KS, što je sasvim dovoljan podatak da i slikovito objasni kako izgledaju munjevita ubrzanja uz trenutni obrtni moment od gotovo 1.050 njutnmetara.
I, dok vam se vrat i potiljak nisu odmorili od neuobičajenog iskustva “katapultiranja”, na nizbrdicama Lovćena slede i snažna kočenja na koja se treba navići pošto pomoći kočenja motora – nema…
Jedno sasvim novo iskustvo vožnje „običnim“ saobraćajnicama u nečemu što je još neobično i cenovno prilično nedostupno većini, zamenjeno je, ponovo u savršenom trenutku, nečim što predstavlja esenciju uživanja u vožnji za većinu zaljubljenika u tradicionalne automobile.
Mali, karmin crveni Boxster GTS 4.0 u pravom trenutku se ponudio za vožnju uskim, krivudavim putevima od Rijeke Crnojevića ka Virpazaru.
Uz opciju spuštanja krova, grmljavine iz njegovog snažnog agregata, i uz predivan direktan osećaj iz upravljača, u tom trenutku se činilo da ništa ne može da pobedi užitak koji je pružio “bokser” u Boxsteru…
Međutim, za deonicu puta od Virpazara ka Petrovcu, ali preko Bukovika, bio je spreman najatraktivniji automobil dana – 911 Turbo S sa motorom od 650 konjskih snaga potpuno spremnih za rečima teško opisivu vožnju magistralnim putem u žestokom tempu, pod vođstvom iskusnih instruktora Poršea.
I pod budnim okom crnogorskih saobraćajaca na motociklima koji su se potrudili da sve prođe potpuno bezbedno, kontrolišući saobraćaj na atraktivnim deonicama koje su gosti na ovom “Roud turu”, zahvaljujući Poršeovim modelima, posmatrali iz potpuno drugačije perspektive.
Sudar različitih svetova na više nivoa bio je pun pogodak!
Ruta po meri supersportista
Ruta je vodila od Petrovca ka Budvi, zatim preko Cetinja, Ivanovih Korita i Njeguša sve do Lipske pećine, gde je organizovan obilazak ovog jedinstvenog lokaliteta.
U pitanju je jedan od najvećih speleoloških objekata u Crnoj Gori sa sistemom od 2,5 kilometara kanala, dvorana i galerija, koje je čine posebnom atrakcijom.
Nakon posete Lipskoj pećini, program se nastavljao vožnjom ka Rijeci Crnojevića odakle je put vodio kroz netaknutu prirodu uz Skadarsko jezero sve do Virpazara i preko Bukovika nazad u Petrovac.
Spektakularna flota
Porše je u ovom karavanu predstavio skoro sve najznačajnije modele iz svog proizvodnog programa.
Pored primeraka legendarnog modela 911, Turbo S i 4 GTS, učesnici su imali prilike da voze i Cayenne e-Hybrid Coupe i Turbo GT Coupe (najbrži SUV na svetu), Panameru GTS Sport Turismo i Turbo S e-Hybrid, Taycan Turbo S i Taycan Turbo S Cross Turismo, Cayman i Boxster u verzijama GTS 4.0, kao i Macan S.
“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.
B92.