Redovno spavate osam sati, a i dalje ste umorni kada ustanete? Postoji šest razloga za to - BIGportal.ba
Hrana i zdravlje

Redovno spavate osam sati, a i dalje ste umorni kada ustanete? Postoji šest razloga za to

Postoji veliki broj ljudi koji se osećaju umorno bez obzira na to koliko dobro i koliko dugo spavaju, a neka medicinska stanja mogu biti uzrok tome

Zašto sam još pospan? Ovo je pitanje koje ste verovatno sebi postavili nekoliko puta, čak i nakon što ste spavali osam sati uzastopno. Međutim, nedostatak sna ne mora da bude uzrok vaše pospanosti, to može biti bilo koji od ovih stanja.

Apneja u snu

Ako živite sami ili retko spavate pored nekoga, možda niste svesni da hrčete. Procenjuje se da hrče oko 20 odsto muškaraca i oko 5 odsto žena između 30 i 35 godina, a taj procenat raste na 50 odsto muškaraca i oko 30 odsto žena starijih od 60 godina, pokazala je studija Acta clinica Croatica.

Glasno hrkanje može biti znak apneje u snu. Apneja je uzrokovana ponovljenim zatvaranjem disajnih puteva tokom spavanja, što dovodi do pada nivoa kiseonika i rezultira čestim buđenjima. Ovo stanje se češće javlja kod gojaznih osoba, osoba koje spavaju na leđima, pušača i osoba koje redovno konzumiraju alkohol.

Apneja u snu se često naziva “tihi ubica” jer uzrokuje probleme sa spavanjem koji sprečavaju da se telo pravilno odmara, što dodatno opterećuje organe. Kada dođe do epizode ​​apneje, nedostatak kiseonika pokreće mozak obolelog da ga probudi iz dubokog sna kako bi otvorio disajne puteve.

Ova bolest je povezana sa visokim krvnim pritiskom, što može dovesti do moždanog i srčanog udara. Nedavna studija na 4.000 ljudi sa apnejom pokazala je da ova bolest može povećati rizik od razvoja raka. Čak polovina učesnika imala je rak, a studija je pokazala da teška apneja povećava rizik od raka pluća, prostate i kože.

Vreme konzumiranja kofeina

Mi smo nacija ljudi koji piju kafu. Međutim, kafa sadrži kofein, koji je ponekad mač sa dve oštrice. Može da vas probudi ujutru i poboljša koncentraciju, ali ako popijete kafu popodne, možete pokvariti san.

U studiji iz 2013. godine, naučnici su otkrili da su ljudi koji su pili kafu, čaj ili energetski napitak šest sati pre spavanja spavali jedan sat manje. U istraživanju je učestvovalo 16 “dobrih spavača”, ljudi koji normalno spavaju od šest do osam sati noću i mogu da zaspu za 30 minuta.

Kofein vas čini budnijim blokiranjem receptora za spavanje u mozgu koji se nazivaju adenozinski receptori.

Isto tako, studija iz 2015. pokazala je da kofein takođe može uticati na vaš unutrašnji telesni sat. Pet osoba zadržano je u strogo kontrolisanim uslovima 49 dana. Pre spavanja, dobijali su različite tretmane: ili duplu dozu espresa, izlaganje jakom ili prigušenom svetlu ili placebo. Kofein je odložio njihov cirkadijalni ritam za 40 minuta.

Ono što većina ljudi ne zna je da kofein može ostati u telu do 10 sati. Što znači da bi oni koji idu na spavanje u 22 sata trebalo da uzmu poslednju dozu kofeina najkasnije do 12 sati ako žele da se dobro naspaju.

Dehidracija

Nažalost, većina ljudi ne konzumira dovoljno tečnosti na dnevnoj bazi.

Studije pokazuju da čak i blaga dehidracija može negativno uticati na raspoloženje i nivo energije. Zato je važno što pre prepoznati znake dehidracije, odnosno pobrinuti se da do nje ne dođe.

Istraživanje koje su sproveli njujorška bolnica i medicinski centar Kornel pokazalo je da 75 odsto od 3.000 ispitanika pati od hronične dehidracije. Našem telu je potrebna voda za funkcionisanje, a njen nedostatak može dovesti do mentalnog umora.

Istraživači sa Univerziteta u Pekingu su 2019. proučavali efekte teške dehidracije na moć i raspoloženje mozga. Za potrebe istraživanja, 20 učesnika nije smelo da pije vodu dan i po. Naučnici su primetili da se dehidrirani ljudi osećaju dvostruko umornije.

Studija objavljena u Međunarodnom časopisu za istraživanje životne sredine i javno zdravlje otkrila je da nedostatak vode usporava čitanje, brzinu reakcije i čini ih da prave više grešaka.

Koliko vam je vode potrebno zavisi od mnogih stvari i varira od osobe do osobe. Za odrasle, opšta preporuka američke Nacionalne akademije nauka, inženjerstva i medicine je:

2,7 litara dnevno za žene
3,7 litara dnevno za muškarce

Nedijagnostikovani dijabetes

Niska energija takođe može biti rezultat dijabetesa. Procenjuje se da svaka deseta odrasla osoba u svetu ima dijabetes, a svaka druga ostaje nedijagnostikovana i nelečena. Dijabetes melitus, ili dijabetes, karakteriše visok nivo šećera u krvi, insulinska rezistencija i relativni nedostatak insulina u telu.

Milioni ljudi takođe imaju predijabetes, koji može izazvati slične simptome.

Veza između dijabetesa tipa 2 i nedostatka sna je začarani krug. Ne samo da nesanica može biti znak bolesti, stručnjaci smatraju da može biti i uzrok. Smatra se da nedostatak sna povećava otpornost na insulin, nivoe hormona stresa kortizola i upale u telu.

Ne jedete dovoljno crvenog mesa

Nedovoljan unos crvenog mesa, tamnozelenog povrća ili mahunarki može izazvati pospanost. Naime, ove namirnice su bogate gvožđem, glavnom komponentom hemoglobina, vrste proteina u crvenim krvnim zrncima koji prenosi kiseonik iz pluća do ostatka tela.

Iako se često vode kontroverze o prednostima crvenog mesa, ljudima koji imaju nedovoljan nivo gvožđa lekari često preporučuju da u ishranu uključe više crvenog mesa. Naime, u ovom slučaju prednosti gvožđa iz mesa imaju prednost nad mogućim štetnim uticajima na zdravlje.

Brojne studije su pokazale da nedostatak ovog minerala može dovesti do anemije, koju karakterišu umor, kratki dani i nepravilni otkucaji srca.

Naučnici sa Univerziteta Manitoba u Kanadi analizirali su postojeće podatke iz 18 kliničkih ispitivanja i otkrili da uzimanje gvožđa kroz suplemente značajno smanjuje nivo umora kod ljudi koji nisu imali anemiju. Oni su predložili da se uzimanje suplemenata gvožđa i jedenje hrane bogate gvožđem treba preporučiti svima koji se osećaju umorno.

Hipotireoza

To je stanje u kojem štitna žlezda ne proizvodi i ne oslobađa dovoljno tiroidnih hormona u krvotok. Ovo usporava vaš metabolizam. Takođe se naziva i nedovoljno aktivna štitna žlezda, hipotiroidizam može učiniti da se osećate umorno, dobijete na težini i ne možete da tolerišete niske temperature.

Lekari mogu da vas testiraju na hipotireozu uzimanjem uzoraka krvi. Uglavnom se leči dnevnim hormonskim tabletama, ali ako se ne leči može dovesti do srčanih oboljenja, problema u trudnoći i otoka vrata, kao i umora.

Danas objavljeno

Recept za SALATU: Može vam poslužiti kao posno predjelo ili ukusan obrok

Zeljka

Čizkejk sa kokosom i bijelom čokoladom

Zeljka

ZGUŽVANE PITICE: Sjajna ideja za brzi doručak

Zeljka

Ostavite komentar