Koncept koji je proizvođač iz Štutgarta predstavio na samom početku 2022. već na prvi pogled nagoveštava da automobili iz “električne budućnosti” ovog brenda neće ličiti na dosadašnje Mercedese.
Jer, da nije “trokrake zvezde” na haubi, malo ko bi u ovom futurističkom vozilu prepoznao produkt marke Mercedes.
Kako kažu u nemačkom proizvođaču, njihovim inženjerima trebalo je godinu i po da razviju koncept EQXX.
Tim stručnjaka iz Štutgarta i timovi koji se bave Formulom 1 i Formulom E dobili su prilično težak zadatak. Cilj je bio stvoriti električni automobil sa rekordno niskom potrošnjom energije.
Rezultat je: manje od 10 kWh na 100 km, što, prema Mercedesu, znači električni ekvivalent automobila sa unutrašnjim sagorevanjem od 1 l/100 km.
Poređenja radi, to je isto onoliko električne energije koliko će LED TV od 50 inča potrošiti tokom 100 sati rada, pegla za 5 sati ili kućni klima-uređaj za 3 sata.
A šta u stvarnosti znači 10 kWh na 100 km u ovom automobilu? U Mercedsu objašnjavaju da njim možemo putovati čak i više od 1.000 kilometara sa punom baterijom.
I sve to bez potrebe za ogromnom baterijom. Naime, Mercedes se pohvalio da EQXX ima bateriju koja se lako može ugraditi u kompaktni automobil, kao što je, recimo, njihov električni krosover EQA.
Ovakav rezultat svakako ne bi bio moguć bez izvanredne aerodinamike (koeficijent otpora vazduha je samo 0,17), koja je jednim delom i “kriva” za dizajn automobila.
Drugi faktor koji je omogućio tako nisku potrošnju je lagana konstrukcija, uključujući točkove od magnezijuma, lakše diskove kočnica izrađene od aluminijske legure i novo kućište baterije napravljeno od kompozita šećerne trske.
Osim toga, Vision EQXX baziran je na MMA mehaničkoj platformi sledeće generacije. Istu platformu će koristitit budući Mercedesovi električni kompaktni i modeli srednje klase.
Kompaktni Mercedes EQA ima bateriju kapaciteta 66,5 kWh. U EQXX je gotovo 100 kWh (napon 900 V).
Međutim, u Mercedesu naglašavaju da je njihov drugi model merilo dostignuća novog koncepta – luksuzna električna limuzina EQS.
Kako tvrde, baterija koju koristi Vision EQXX je upola manja i 30 odsto lakša od one u pomenutoj električnoj limuzini (108 kWh).
Cela baterijska konstrukcija sa novim modulima i naprednim sistemom upravljanja toplotom ima masu od svega 495 kg, dok je čitav auto težak “samo” 1750 kg. Kažemo “samo”, jer je u pitanju električna limuzina dimenzija sličnih Mercedesovoj C klasi.
Kako kažu u nemačkom proizvođaču, EQXX ima skoro istu masu kao benzinac C klase s 1.5-litarskim benzinskim motorom.
Ovako dobar rezultat postignut je uprkos ugradnji dodatnog opterećenja u krov – 117 solarnih panela, koji će u savršenim vremenskim uslovima, povećati autonomiju u vožnji za 25 km.
I dok spoljašnjost automobila dosta odskače od aktuelnih produkcijskih Mercedesa na struju, enterijer nije toliko futuristički, čak bi se komotno mogao naći i u nekom od Mercedesovih serijskih modela.
Kada je reč o pogonu, proizvođač je objavio da Vision EQXX koristi elektromotor od 204 KS (150 kW), ali nije otkrio više tehničkih detalja. To i nije iznenađenje s obzirom da se ipak radi o konceptnom, a ne produkcijskom vozilu.
Mercedes ne planira da EQXX uđe u serijsku proizvodnju, ali ćemo tehnologije i sisteme razvijene za ovo vozilo svakako uskoro videti u nekom od budućih električnih automobila proizvođača iz Štutgarta.
B92.