“Cayenne je uvek bio glavna atrakcija našeg brenda – u proteklih 20 godina doveo je mnogo novih kupaca i fanova iz celog sveta u Porsche”, kaže Detlev von Platen, član Izvršnog odbora za prodaju i marketing u Porsche AG.
Porsche je sredinom devedesetih morao da donese neke krupne odluke kako bi osigurao svoj dugoročni ekonomski uspeh. Početkom decenije, kompanija se našla u jednoj od najznačajnijih ekonomskih kriza u svojoj istoriji. Poslovala je sa gubicima i isporučila je samo 23.060 automobila u finansijskoj 1991/92 godini.
Sa Boxster modelom, koji je izašao 1996. godine, Porsche je počeo da se izvlači iz krize. Međutim, menadžmentu je brzo postalo jasno da legendarni 911 model i novi model sa centralno postavljenim motorom ne mogu sami povesti kompaniju ka sigurnoj budućnosti.
Planovi za “treći Porsche” su počeli dobijati oblik, iako u početku nije bilo čvrste odluke o tome kom segmentu će da pripadne.
Na preporuku američkog prodajnog organka, kompanija se opredelila za terensko vozilo umesto monovolumena/MPV-a što je takođe razmatrano.
Ova vrsta vozila je bila naročito u trendu u Severnoj Americi – najvećem Porscheovom tržištu u to vreme. Izvršni direktor Vendelin Viedeking je postavio fokus i na azijsko tržište, koje je tada bilo u usponu.
Ambicije su bile visoke od samog početka. Porsche nije bio zadovoljan samo izradom SUV-a koji je u skladu sa brendom, već je imao za cilj da glavnim konkurentima u terenskim modelima oteža borbu na tržištu.
Ovaj veliki poduhvat je na kraju sproveden u okviru zajedničkog projekta sa Volkswagenom, nazvanog “Colorado”, koji je zvanično najavljen u junu 1998. godine – Porsche Cayenne i Volkswagen Touareg će deliti istu mehaničku platformu.
Uprkos određenim identičnim mehaničkim elementima, svaki proizvođač je u početku koristio sopstvene motore i razvijao sopstvene “šasije”.
Porsche je bio zaslužan za razvoj zajedničke platforme, na svojoj prvobitno strogo poverljivoj lokaciji u Hemingenu, dok je Volkswagen doprineo svojom stručnošću u oblasti proizvodnje većih automobila.
U Cufenhauzenu su 1999. godine odlučili da taj automobil naprave na domaćem tržištu, a ne u inostranstvu, te je izgrađen novi proizvodni pogon u Lajpcigu, koji je zvanično otvoren u augustu 2002. godine.
Volkswagenov pandan, Touareg je proizveden u pogonu u Bratislavi, Slovačka. Karoserija za Cayenne je takođe izrađena tamo, a finalna montaža je izvršena u Saksoniji.
I prva i druga generacija modela Cayenne – interno poznate kao E1 i E2 – je izašla sa proizvodne linije u Lajpcigu, a kasnije i u Osnabriku.
Sa izlaskom treće generacije (E3) 2017. godine, Porsche je preselio svu proizvodnju modela Cayenne u Bratislavu kako bi u Lajpcigu oslobodio dodatni kapacitet za izradu sportske limuzine Panamera i kompaktnog SUV modela Macan.
Ubrzo nakon svetske premijere na sajmu automobila u Parizu u septembru 2002. godine, Cayenne je postao uspešan širom sveta – i odmah nadmašio prodajna očekivanja.
Prvobitno se očekivalo da će svake godine biti prodato 25.000 primeraka. Tokom osam godina trajanja modela prve generacije je prodato 276.652 automobila – nešto manje od 35.000 vozila godišnje.
U međuvremenu je prodat i milioniti Cayenne – sa proizvodne linije je sišao u leto 2020. godine. U 2021. godini pri poslednjem brojanju dostavljeno je više od 80.000 primeraka.
Za Porsche, Cayenne je stvorio ekonomsku osnovu za održivi uspeh bez ugrožavanja vrednosti ove marke sportskih automobila zasnovanih na moto sportu.
“Sa modelom Cayenne prvi put smo uspeli uspešno preneti priču o Porscheu na potpuno novi tržišni segment”, izjavio je Oliver Blume, predsednik Izvršnog odbora Porsche AG-a, na svetskoj premijeri treće generacije na krovu Porsche muzeja 2017. godine.
“Naši automobili u SUV segmentu su se pokazali kao bestseleri i pogonski motor za rast od 2002. godine. I to nije sve. Cayenne je za Porsche otvorio vrata mnogim novim tržištima i dao značajan doprinos internacionalizaciji naše prodajne mreže.”
B92.