Skupa armaturna tabla, tapacirung vrata, sedišta presvučena napa kožom, sve to poslovično odlikuje skupa sportska vozila. Međutim, sada dolazi vreme za biljke.
„Pre pedeset godina, kožom presvučen kauč je bio vrhunac luksuza“, kaže Masimo Frašela, kreativni direktor Land Rovera, koji je ujedno i vegan. „Sada, u najboljim hotelima i najluksuznijim domovima toga više nema. Sličan proces je u toku i s automobilima. Progres i održivi dizajn obezbeđuju osnovu za promenu.“
Frašela je bio na Menhetnu tokom Salona automobila u Njujorku pre dve godine, kada je predstavljena nova linija čisto biljnih materijala, razvijenih za Range Rover Evoque, Range Rover Velar i Jaguar I-Pace.
„Raste broj kupaca koji su zainteresovani za poreklo tekstila i materijala u vozilima“, kaže on. Novi tipovi enterijera su predviđeni da privuku upravo te kupce, čiji je pojam luksuza u skladu s njihovim ekološkim verovanjima.
Primera radi, za „Eukaliptus Melange“, tekstil proizveden iz vlakna eukaliptusa, koristi se mnogo manje vode nego što je to slučaj s plastimom i alkantarom, a može biti obojen u bilo koju boju spektra. Tu je takođe i izdržljiva vunena međavina firme „Kvadrat“, koja je poput mekog vunenog džempera.
„Dinamica Suedecloth“ je ekstremno izdržljiv mikrofiber materijal otporan na vatru, koji imitira antilop, a napravljen je od recikliranih plastičnih boca. U proseku idu 53 boce po vozilu, kažu u Land Roveru.
I drugi proizvođači takođe obraćaju pažnju na „ekologiju“ enterijera. Volvo planira da najmanje 25 odsto plastike u vozilima lansiranim do 2025. bude od recikliranih materijala. Danas se na njih odnosi oko pet procenata. U februaru, Volvoova filijala Polestar, najavila je da će Polestar 2 posedovati veganski enterijer.
Toyota proizvodi materijal za punjenje jastučića sedišta koji koristi glikol dobijen iz obnovljive šećerne trske a ne glikola dobijenog iz petroleja. Hyundai koristi površinske vulkanske stene za podršku oblogama stubova, dok je Ford razvio penu za sedišta od soje. Faraday Future je eksperimentisao s kamenim vlaknima i pamukom od bačene odeće.
Luksuzne marke su intenzivirale poželjnost ka egzotičnim materijalima. U današnjem užurbanom svetu u kojem se voze SUV modeli od 200.000 evra i „šestocifreni“ hibridi, potpuno je logično da kupci zahtevaju enterijere koji su meki, udobni i izdržljivi, ali i ekološki podobni.
„Ovo je deo većeg globalnog trenda, koji neprestano raste“, kaže Filip Brabek, Audijev potpredsednik za menadžment proizvoda. „To je vezano za podizanje ekološke svesti kupaca, kao i obraćanje pažnje na okolinu u kojoj živimo i kako i šta jedemo.“
Samo na sintetičku kožu će se odnositi obrt od oko 45 milijardi dolara do 2025., smatra konsultatntska firma Grand View Research, s tim što se predviđa da će primena obnovljivih tekstila u automobilskoj industriji biti druga po veličini, nakon industrije nameštaja. Ključne sintagme u novonastalom ambijentu su „odgovorni izvori“ i „premijum alternative“.
Audi je razvio održive materijale bez emitovanja ugljen-dioksida za svoje električne modele. Sedišta u Q4 e-tron SUV-u su napravljena od reciklirane plastike a e-tron GT nudi opcije enterijera koje podrazumevaju sintetičku kožu i reciklirane mikrofiber materijale, uključujući i duboki tepih napravljen od Econyl pređe od iskorišćenih ribarskih mreža. Kompletan automobil je – veganski.
Što se Aicon koncepta tiče, Audi je predstavio presvlake sedišta napravljene od Climatexa, dvoslojnog vlakna s gornjim delom od poliestera i čiste vune ispod. Razvijen je na taj način da se slojevi mogu razdvajati po tipu i reciklirati na kraju životnog veka vozila. Mada neće ići u serijsku proizvodnju, ovakve solucije sugerišu do koje mere Audi gleda daleko u budućnost kada je enterijer u pitanju.
„Imamo nekoliko interesantnih pionirskih rešenja“, kaže Brabek. „Ovo vidimo kao veliku mogućnost za nas i neprestano radimo na razvijanju dodatnih stvari.“
To ne znači da ima manje posla u „staromodnom“ svetu orahovine i životinjske kože. Dovoljno je porazgovarati s ljudima iz Bentleyja po to tom pitanju.
Međutim, Land Rover predoseća promene mnogo većeg obima kada je reč o ukusu kupaca. Uvođenje „ekoloških“ tekstila u Evoque, najbolje prodavani model marke u Evropi, ima za cilj da se Land Rover proizvodi pozicioniraju prestižnije. Frašela kaže da novi materijali ne donose višu cenu u odnosu na tradicionalne tekstile.
Pavle Barta