Najviše su se prodavali automobili marki Škoda i Kia. Nakon njih, kupci su se najradije opredeljivali za Fiat, Renault i Toyotu.
Premijum brendovi, kao što su BMW, Audi, Mercedes, Jaguar, Land Rover, imaju svoj stabilni deo učešća na tržištu i čak beleže malo povećanje prodaje, kaže za Novosti predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Milan Belin.
On ističe da je samo na osnovu rasta prodaje u prvom mesecu teško prognozirati kakav će trend biti tokom godine i objašnjava da tek od marta ima mogućnosti da se napravi takva procena.
Kriza, izazvana nedostatkom mikročipova, koja je pogodila globalnu auto-industiriju prošlog marta i dovela do velikih teškoća u proizvodnji vozila, traje i dalje.
Novosti su često pisale da kupci u Srbiji, isto kao i u zemljama širom sveta, zbog tog prolema sa delovima čekaju mesecima na isporuku novog četvorotočkaša.
“Ponuda je znatno manja od tražnje, a saloni automobila i placevi, kako novih, tako i polovnih automobila, poluprazni su”, navodi Belin.
“Očekivanja su da će se problem sa čipovima polako rešavati u drugoj polovini godine i da će tada biti bolja situacija po pitanju mogućnosti fabrika da proizvedu veći broj vozila nego danas”.
Električni automobil preskup za naše tržište, čak i sa subvencijama
“Kada nema novih četvorotočkaša u EU, nema ni zamene voznog parka, zamene staro za novo, pa tako nema ni polovnih, to je isti krug”, ističe Belin.
“U Srbiji se potrošači prema svojim mogućnosti i platnoj sposobnosti, logično, više opredeljuju za kupovinu korišćenih vozila. Kada se u našoj zemlji godišnje proda 25.000 do 30.000 novih automobila, istovremeno se registruje više od 150.000 polovnih. Od tih korišćenih, 80 odsto je starosti preko 10 godina i taj trend se ne menja.”
Govoreći o hibridima i električnim automobilima, Belin je podsetio da je Vlada i ove godine, kao i prethodne, obezbedila subvencije za njihovu kupovinu, ali da je njihova cena izuzetno visoka za naše građane.
“Hibridna vozila su koliko-toliko prihvatljiva, ali čista elektrika i plug-in hibrid koji ima i bateriju na punjenje, još uvek su izuzetno skupi”, kaže Belin.
I sa subvencijom od 5.000 evra, koja je velika pomoć, električni automobil je preskup za naše tržište, da bi se omasovilo njegovo korišćenje.
“Uz to postoji i nepoverenje ljudi u mogućnosti vožnje, zbog problema sa infrastrukturom punjača. Još uvek je velika nepoznanica za svakog kupca gde može da ga puni, kada, kako.”
Sajam automobila u maju?
Sajam automobila u Beogradu, posle dve godine pauze, ove godine bi trebalo da se održi od 12. do 15. maja, pod nazivom “Eko-BG kar šou”.
“To je već izvesno, i većina uvoznika je prijavila svoje učešće, a jedino što može da poremeti ovaj plan je neka neočekivana situaicija zbog pandemije”, kaže Milan Belin.
“Neće biti većih količina automobila, ali ideja je da se ove godine prikažu nove tehnologije, hibridna i električna vozila. To je za nas budućnost, a za čitavu Evropu uveliko sadašnjost i mi ne možemo da budemo van toga.”