21. Juna 2021.

Opet sija kao nekad: Šarganska osmica dobila rekonstrukcije

Big Portal

“Radovi na obnovi unutrašnjosti 20 tunela na trasi pruge uskog koloseka u vidu broja “8” od stanice Mokra Gora do Šargan Vitasa završeni su u prvoj polovini juna, tako da je bezbednost na najatraktivnijoj turističkoj pruzi u Srbiji pred letnju sezonu sada značajno povećana”, saopštili su u Infrastrukturi Železnice Srbije.

Inače, ovo je prva popravka gotovo svih tunela u skoro stogodišnjoj istoriji čuvene uskokolosečne pruge “Šarganska osmica”.

“Radnici Infrastrukture železnica Srbije kompletno su uredili unutrašnjost 20 tunela, tako što su postavljene drenažne bušotine koje su omogućile odvođenje vode, a na zidovima tunela posebnom metodom postavljen je novi sloj betona. Specifičnost na obnovi tunela proizilazi iz činjenice da su se radovi izvodili na jedinoj uskokolosečnoj pruzi u Srbiji, te zato nije moglo da se radi na način kako se to sada izvodi na prugama normalnog koloseka”, rečeno je u ovom preduzeću.

Prevoz radnika i opreme i materijala obavljan je uz pomoć male drezine, stare više od pola veka, koja je bila posebno prilagođena za ovu namenu. Drezina je u svojem sastavu vukla i i kompresor, elektro motore koji su mešali beton kao i spiralu koja je omogućavala izbacivanje betona po zidovima tunela.

Zbog obimnosti posla radovi su izvođeni u četiri faze. U prvoj fazi rekonstruisan je najpoznatiji i najduži šarganski tunel “Aleksandar”, dug oko 1.667 metara. U drugoj fazi rađeni su tuneli broj 41, 44, 50 i 51, dok su u trećoj fazi obnovljeni tuneli broj 40, 42, 43, 45, 46. 47, 48 i 49. U četvrtoj fazi završeno je preostalih sedam tunela, od tunela broj 33 do tunela 39.
Na ulaze u svaki od tunela postavljeni su jednoobrazni brojevi koji označavaju naziv tunela, a obnovljen je i natpis “Aleksandar” na najdužem tunelu.

Izvedenim radovima na tunelima obezbeđena je njihova statička stabilizacija u naredne tri decenije.

“Tuneli su tokom proteklih decenija bili znatno oštećeni. Građeni dvadesetih godina prošlog veka nisu bili od armiranog betona, tako da su tokom godina nastala oštećenja u unutrašnjosti tunela. Dodatno su stručnjaci utvrdili i oštećenja nastala kao posledicu dejstva parne vuče na unutrašnjost tunela, a poseban problem stvarale su i velike količine vode na ovom području”, saopšteno je.

“Šarganska osmica” je bila na trasi uskokolosečne pruge koja je puštena u saobraćaj 1925. godine i povezivala Beograd, Sarajevo i Dubrovnik. Ukidanjem pruge uskog koloseka 1974. godine prestao je i železnički saobraćaj na Šarganskoj osmici.

Četvrt veka nakon toga, “Šarganska osmica” je obnovljena kao muzejsko-turistička pruga i danas predstavlja najatraktivniju turističko – muzejsku železnicu u Evropi. Koja godišnje privlači desetine hiljada domaćih i stranih turista.

“Šarganska osmica” se smatra jedinstvenim graditeljskim remek delom u svetu među prugama uskog koloseka. U obliku broja 8, širine 760 milimetara, prolazi najlepšim planinskim predelima Mokre Gore sa 5 mostova i 22 tunela. Na ukupnoj dužini pruge od petnaest i po kilometara, na relaciji Mokra Gora – Šargan Vitasi, prelazi se visinska razlika od 300 metara.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare