6. Decembra 2021.

Od Tigra do Teleoptika: Gdje su se sve proizvodili dijelovi za Zastavina vozila

Big Portal

Priča o “Zastavinim” automobilima je svima dobro poznata, a ona najznačajnija poglavlja mogu se opisati u nekoliko rečenica.

Najpre, tu je Fića, automobil koji je doslovno motorizovao Jugoslaviju. Gotovo jednako značajna je Zastava 101, model koji je u mnogo čemu bio na nivou tadašnje evropske auto-industrije.

Na kraju, tu je Yugo, jedan od najznačajnijih industrijskih proizvoda SFRJ.

Preduzeće “Zastava automobili” se konačno ugasilo u ovom veku, ali se jedno značajno poglavlje u njegovoj istoriji okončalo već početkom devedesetih godina kad su se sa državom raspali veliko jugoslovensko tržište i mreža dobavljača.

Poput brodogradnje, i auto-industrija imala je ulogu zamajca u privredi SFRJ. Na primer, kod Zastavinih vozila postojao je niz dobavljača koji su pravili delove za automobile.

To je bilo posebno vidljivo na Zastavi 101, a potom i na Yugu i Floridi, kada su delovi dolazili iz svih republika bivše države.

Na primer, Jugoplastika je proizvodila plastični kokpit i obloge vrata te segmente sedišta, RIS Zagreb je pravio gumene delove, a Munja akumulatore.

FAD Bjelovar je takođe bio važan dobavljač, kao i Borovo koje je proizvodilo gumene patosnice.

Farovi su bili Saturnus, a zadnja svetla je pravio Fadip Bečej, dok je instrument-tablu isporučivala Insa Zemun. Priština je proizvodila amortizere za vrata, motori su bili DMB, a gume Sava.

Vratimo li se pak u 1966. godinu i vreme pre “Stojadina” i Yuga, popis dobavljača je bio nešto uži. Zahvaljujući Fejsbuk stranici “Zastava foruma” prenosimo i taj spisak koji je zaista bio impresivan.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare