Prema CNBC-u, Londonska berza metala je juče obustavila trgovanje niklom nakon što su se “tromesečne ugovorne cene više nego udvostručile na preko 90.192 evra po toni”.
Ovo je ozbiljan problem za proizvođače električnih automobila jer je nikl jedan od ključnih sastojaka litijum-jonskih baterija. Situacija je toliko loša da je automobilski analitičar Morgan Stanleyja u ponedeljak upozorio da je “nikl upravo danas porastao za 67,2%, što predstavlja povećanje ulaznih troškova prosečnog EV-a u SAD-u za oko 1000 dolara, piše Jutarnji.hr.
Adam Jonas je takođe upozorio da bi to moglo da rezultira nižom zaradom za proizvođače automobila, kao i sporijim usvajanjem električnih vozila. Wall Street Journal beleži da „Rusija čini 5-6% svetske ponude nikla i dok izvoz nikla nije bio direktno na meti sankcija, pomorske kompanije i trgovci oklevaju da se bave nacionalnim resursima”. To nije jedini problem jer je Rusija odgovorna za 17% proizvodnje nikla visoke čistoće, a to je ključno za EV-ove.
Zabrinutosti oko nikla su postojale i pre rata – neki analitičari su upozorili da bi globalna potražnja za visokokvalitetnim niklom mogla da nadmaši ponudu do 2024. godine.
Koliki će ovo imati uticaj na celu situaciju oko električnih vozila, ostaje da se vidi. Ako cene nikla ostanu visoke, proizvođači automobila i potrošači mogli bi da ostanu suočeni s visokim cenama električnih vozila.