Ne plašite se krompira - njegov skrob sagorijeva masti - BIGportal.ba
Hrana i zdravlje

Ne plašite se krompira – njegov skrob sagorijeva masti

Jedna od najomiljenijih namirnica širom sveta koja se može pripremiti na gotovo bezbroj načina često ima predznak nezdrave hrane. Uglavnom dobija lošu reputaciju zbog skroba, ali zapravo je ova namirnica veoma dobra za ljude.

Bogat hranjivim materijama

Zbog puno antioksidansa koji deluju na sprečavanje bolesti i vitaminima koji pomažu našem telu da pravilno funkcioniše, krompir bi trebalo redovno da konzumiramo.

Koža od pečenog krompira odličan je izvor kalijuma i magnezijuma. Ishrana bogata kalijumom može da pomogne u snižavanju krvnog pritiska, štiti srce i smanjuje rizik od moždanog udara.

Pomaže pri vežbanju

Ugljeni hidrati, hranjive materije koje krompir daje čine ga odličnim izvorom energije pre vežbanja. Mala studija iz 2019. godine objavljena u “Journal of Applied Physiology” upoređivala je pire od krompira i energetski gel od ugljenih hidrata tokom dugotrajne vožnje biciklom. Istraživači su otkrili da su obe namirnice imale jednake rezultate.

“Ako tražite celovitu hranu za vežbanje, razmislite o jednom malom do srednjem pečenom krompiru oko 30 minuta pre vežbanja”, rekla je nutricionistkinja Sintija Sas.

Pomaže u mršavljenju

Osim vlakana, krompir sadrži otporni skrob, jedinstvenu vrstu ugljenih hidrata za koju se pokazalo da prirodno podiže telesnu temperaturu za sagorevanje masti. Kao što se ne mogu probaviti vlakna tako se ne može probaviti niti apsorbovati otporan skrob, ali kad dospe u debelo crevo, fermentira, što postiče telo na sagorevanje masti.

“Kuvani, a potom ohlađeni krompir prirodno stvara otporniji skrob pa kako biste povećali sadržaj, ostavite krompir da se ohladi na sobnoj temperaturi pre nego što ga pojedete”, ističe Sintija.

Osim skroba, krompir ima još jednu dobrobit povezanu s kontrolom težine. Krompir vas drže duži sitim od ostalih skrobnih ugljenih hidrata, poput testenine i riže. U jednom istraživanju, volonteri su jeli manje kalorija kada se krompir konzumirao kao deo obroka, iako nije bilo ograničenja u veličini obroka.

Ne utiče negativno na šećer u krvi

Istraživanje objavljeno u časopisu “Clinical Nutrition” 2020. razmatralo je uticaj krompira u odnosu na rižu u sklopu mešovite večere na regulisanje šećera nakon obroka, ali i preko noći kod osoba s dijabetesom tipa 2. krompir je bio kuvani, pečeni ili kuvan pa ohlađen. Svaki obrok sadržao je 50% ugljenih hidrata, 30% masti i 20% proteina. Uzorci krvi uzeti su od dobrovoljaca pre obroka, odmah nakon obroka, a zatim svakih 30 minuta tokom nekoliko sati. Učesnici su takođe nosili monitor glukoze kao način za procenu nivoa glukoze tokom sna.

Studija nije otkrila značajne razlike između krompira i riže niti između načina pripreme krompira. Naučnici su zaključili da je krompir prikladan za osobe s dijabetesom kada se konzumira kao deo uravnoteženog obroka i ne ometa regulaciju glukoze u krvi.

Bitno je kako ćete ga pripremiti

Verovatno se podrazumijeva da prženje bilo čega, uključujući krompir, nije najhranjivija metoda kuvanja. Osim toga, možda ćete se zapitati da li je, u odnosu na ishranu, najbolje da ga kuvate ili pečete.

Studija iz 2020. godine proučavala je uticaj metoda kuvanja na sadržaj krompirovog skroba, vitamina C, minerala i antioksidansa. Uopšteno, istraživači su otkrili veće zadržavanje hranjivih materija u krompiru kuvanom “suvim” metodama, poput mikrotalasne pećnice ili roštilja, u poređenju sa “mokrim” metodama, uključujući kuvanje ili kuvanje na pari. Takođe, kad se krompir skuva, ostavljajući koru na njemu čuva se više hranjivih materija jer ona sprečava ispiranje minerala u vodi. Studija je takođe potvrdila da je hlađenje krompira nakon kuvanja povećalo količinu otpornog skroba.

Hranljivi načini uživanja u krompiru

Krompir je neverovatno svestran. Možete ga poslužiti za doručak uz kajganu ili leblebije. Kuvane, rashlađene krompire svih vrsta dodajte u salate, kao prilog ili međuobrok. Za večeru napunite pečeni krompir povrćem pečenim u rerni, možete čak i uključiti krompir u slatke recepte poput smutija, energetskih kuglica od krompira i deserta.

“Ukratko, krompir je izvor hranjivih materija, prirodna bezglutenska namirnica, koji daje energiju i zasitne ugljene hidrate s prednostima za zdravlje i izdržljivost”, zaključila je Sintija.

Danas objavljeno

Recept napitka koji diže imunitet: Zlatno mlijeko

Vanja A

Vitamini iz boce – direktno jačanje imuniteta i podizanja opšte zdravstvene slike

Vanja A

Tjestenina sa hrskavom suvom slaninom i pavlakom

Zeljka

Ostavite komentar