Šta danas znači piratstvo?
Napadi pirata na transportne brodove su redovna pojava. To su zločini počinjeni na otvorenom moru ili u regionima koji nisu obuhvaćeni nacionalnim zakonima. Uzroci su složeni, ali uključuju nedovoljne ekonomske ili finansijske izglede, slabo političko vođstvo u nekim zemljama i štetu po životnu sredinu, kao i posljedice koje su uslijedile.
Na primjer, situacija na obali Somalije nije se pogoršala nakon propasti nacionalne obalske straže tokom građanskog rata u zemlji. Tada su se lokalni ribari lišeni sredstava za život okrenuli piratstvu. Razlog: međunarodna ribolovna flota gotovo je potpuno iscrpila zalihe ribe u priobalju.
Najpopularnije mete modernih pirata su trgovački brodovi i teretni brodovi. Ali zločinci žele više od prevezene robe. U mnogim slučajevima traži se otkupnina za povratak broda i njegove posade.
Žarišta piratstva
Prijetnje od piratstva i oružanih pljački transportnih brodova u moderno doba primjetno su se povećale početkom 1980-ih. Do početka 2000-ih, Južnokinesko more i Malački i Singapurski moreuz smatrani su posebnim žarištima.
Ali od 2005. godine gusarski napadi postaju sve češći kod obala Somalije i kraj Afričkog roga u Adenskom zalivu. Tada su neki spektakularni incidenti privukli pažnju svijeta.
Zbog svog položaja na presjeku regionalnih i međunarodnih plovnih puteva, Afrički rog je posebno „popularno“ mjesto za napade pirata.
Nakon raspoređivanja multinacionalne radne grupe sa brojnim vojnim brodovima, broj piratskih napada je opao. I dalje se, međutim, dešavaju izolovani napadi i jasno je da piratstvo kod obala Somalije nije u potpunosti eliminisana.
Građanski rat u Jemenu prijeti da destabilizuje još jedan obližnji region duž jedne od najvažnijih morskih ruta na svijetu – direktno na ulazu u Suecki kanal – i posljedice mogu biti ozbiljne.
Novo žarište
Gvinejski zaliv, posebno vode kraj Nigerije i delte Nigera, danas se smatra glavnim piratskim žarištem.
Samo u 2019. godini, broj piratskih napada na trgovačke brodove u Gvinejskom zalivu povećao se na 64 nakon samo 35 u prethodnoj godini. Agresivnost pirata posebno je šokantna, a u mnogim slučajevima je uzrokovala i smrt.
To region čini najopasnijim od svih voda danas. Slučajevi otmica posade i uzimanja talaca sve su češći i ovde nakon napada teško naoružanih kriminalaca u gliserima izvanrednih manevarskih sposobnosti.
Do sada nije bilo moguće uspostaviti efikasan bezbjednosni odgovor i protivmjere slične međunarodnoj radnoj grupi u Somaliji. Primjena posebnih mjera od strane prevoznika, poput raspoređivanja naoružanih bezbjednosnih timova, takođe se pokazala teškom. Upotreba takvog naoružanog osoblja dozvoljena je samo uz posebno odobrenje državnih vlasti. Međutim, iskustvo je sada pokazalo da ako se brod brani, pirati obično napuštaju rizičnu akciju ukrcavanja.
Politike za Međunarodne borbu protiv piratstva
Godina 2010. je bila posebno nesrećna, sa 445 zabilježenih napada, najviše u bilo kojoj godini do danas. Vlasti su bile primorane da se pozabave sve većom prijetnjom sa roga Afrike.
Pored raspoređivanja međunarodnih morskih borbenih snaga, Međunarodna pomorska organizacija (IMO), posebno tijelo Ujedinjenih nacija, preduzela je i dalje korake za poboljšanje bezbjednosti brodova i brodarstva.Zajedno sa Odborom za pomorsku bezbednost (MSC) razvijen je niz preporuka i politika za smanjenje ili uklanjanje pretnji okeanskom saobraćaju. Međunarodnim kodeksom zaštite brodova i lučkih objekata, IMO nastoji da umanji rizike za trgovačke brodove, kao i za prevoznike. Cilj je osigurati najviše moguće standarde za odbranu od napada.
Više zaštite uz nove mjere bezbjednosti
Prema ISPS zakoniku, najmanje jedan naoružani oficir mora biti raspoređen radi zaštite na trgovačkim i putničkim brodovima u međunarodnim vodama.
Kao što je gore pomenuto, razmještanje snaga bezbjednosti na brodu je još jedna mjera koja se pokazala izuzetno efikasnom posljednjih godina. Takve snage su u stanju da preduzmu direktnu akciju u slučaju napada, nudeći trenutnu zaštitu. Često pirati čak i ne izvršavaju svoj plan kada stražari na brodu upozorenjem pokažu svoje prisustvo.
Znatno veći troškovi kao rezultat piratstva
Još uvijek nije urađena sveobuhvatna analiza ukupnih ekonomskih posljedica proisteklih iz piratstva. Međutim, razmatranjem posljednjih godina sve je jasnije da piratstvo donosi velike troškove za pomorsku trgovinu. Povećani bezbjednosni standardi, upotreba oružanih snaga i pojačane kampanje protiv piratstva rezultirali su znatno većim troškovima. Samo u istočnoj Africi piratstvo je koštala približno 1,4 milijarde američkih dolara.
Ali vrijednost ukradene robe i cijena povećane zaštite u vidu osiguranja takođe dovode do neplaniranih troškova. Ukratko, pirati nisu samo legende iz prošlih dana, oni i dalje predstavljaju veliku, pa čak i smrtonosnu prijetnju pomorskom brodarstvu.
Zahvaljujući međunarodnoj saradnji i širokom spektru bezbjednosnih mjera, nadamo se da će se piratstvo jednog dana vratiti tamo gdje mu je mjesto: u istorijske knjige o davnim vremenima. Kompletnu verziju teksta možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gdje se možete i prijaviti da dobijate obavještenja o mjesečnim aktuelnostima iz industrije.
Tekst je pripremila kompanija cargo-partner, privatni pružalac usluga infologistike punog opsega, sa sjedištem u Austriji, koji nudi sveobuhvatan portfolio rješenja za avionski, pomorski, drumski transport i skladištenje.
kompanija kreira usluge po mjeri za širok spektar industrija kako bi stvorila konkurentne pogodnosti za svoje kupce širom svijeta.
Savjet koji kompanija cargo-partner daje u vezi sa transportom robe je da se roba osigura od nepredviđenih situacija u slučaju nezgode:
*Osigurajte se od rizika koji se odnose na prevoz tereta i zaštitite svoju robu osiguranjem tereta. Osiguranje ne pokriva samo štetu/gubitak u vezi sa robom (u skladu sa uslovima politike), već je primjenljivo i u slučajevima generalne havarije.
*Polise osiguranja tereta cargo-partnera mogu osigurati vašu robu do 130% od njene vrijednosti i pokriti dodatne troškove (npr. troškove prevoza).
*Ako je brod sa svojim teretom u nevolji na moru ili je ugrožen požarom ili udarom groma i bude spašen zajedno sa svojim teretom, tada se troškovi navedenog spašavanja broda i tereta proporcionalno dijele između vlasnika robe i vlasnika broda prema cijeni robe koja se prevozi.
Čak i ako roba stigne neoštećena.
Ultra.ba