21. Novembra 2022.

Na današnji dan prije 14 godina rekli smo zbogom Zastavi 101

Big Portal

Zastava 101, lagendarni Kec/Stojadin proizvodio se punih 37 godina, a u tom periodu je izrađeno 1.045.458 primeraka od čega je 224.851 vozilo izvezeno u zemlje širom sveta.

Foto: Zastava promo katalog

Poslednji 101 sišao je sa proizvodne trake 21. novembra 2008. godine, što je ujedno bio i poslednji proizvedeni domaći automobil, podseća Zastava 101 forum.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=812208940196356&set=a.700232688060649&type=3

Koliko god da danas deluje neverovatno, Zastava 101 je najuspešniji model jugoslovenske auto-industrije. Proizveden je u daleko većem broju primeraka u odnosu na Fiću” i Juga, a svoje mesto u istoriji automobila zauzima i kao začetnik klase Golf.

Stojadin, Kec ili Stojka, svejedno, može da se pohvali da je prvi model koji je objedinio prednji pogon, poprečno postavljen motor, nezavisno ogibljenje na obe osovine, od čega je napred mekferson, i peta vrata gepeka.

Bio je praktično prvi moderan hečbek na svetu, pojavivši se na tržištu tri godine pre Golfa.

Foto: Zastava promo katalog

Da je Stojadin derivat Fiata 128, to već svi znaju. U vreme kada je u Kragujevcu počela proizvodnja (15. oktobar 1971.), italijanski original je već dve godine bio na tržištu, a proglašen je za automobil godine 1970. i okarakterisan kao vozilo koje je ispred svog vremena – sa odličnim kočnicama i izvanrednim upravljanjem.

Još nešto je Fiat 128 učinilo veoma naprednom za svoje vreme – motor. Bio je to prvi auto sa novim Fiatovim SOHC motorom.

Konstruisao ga je Aurelio Lampredi, a glavne karakteristike motora su bile da je bregasto vratilo u aluminijumskoj glavi pogonjeno nazubljenim kaišem.

Ovakav koncept je deceniju kasnije, početkom osamdesetih godina bio prihvaćen od većine proizvođača automobila, ali je krajem šezdesetih bio vrlo neuobičajen. U stvari, kažu da je koncepcija preuzeta sa tadašnjih Ferrarijevih motora, koje je konstruisao takođe legendarni Lampredi.

Foto: Zastava promo katalog

Prvi primerci su prikazani na Sajmu automobila u Beogradu 15. marta 1971. godine, a serijska proizvodnja u Kragujevcu počinje tačno sedam meseci kasnije.

Tokom 37 godina proizvodnje, usledilo je mnogo estetskih i tehničkih izmena, ali i različitih verzija.

Zastava je izvozila Keca u veliki broj zemalja Zapadne Evrope kao što su Francuska, Nemačka, Luksemburg, Švajcarska, Belgija, Holandija i Velika Britanija.

Balkan i Centralna Evropa su takođe bili pokriveni, a osim što se prodavao u Grčkoj, Bugarskoj, Rumuniji, Mađarskoj i Čehoslovačkoj, sklapao se i u Poljskoj.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare