Kako sada stvari stoje, električni automobili trebalo bi da dominiraju u evropskom drumskom saobraćaju za desetak godina. Slagali se mi ili ne sa tom vizijom, Evropske unija donela je jasna pravila, a proizvođači automobila se prilagođavaju i okreću ka električnoj mobilnosti.
Milioni automobila u budućnosti će morati da se pune električnom energijom, pa se postavlja pitanje da li električna mreža može da izdrži takav pritisak?
Prema studiji elektroenergetske asocijacije Eurelectric i konsultantske kuće EY, evropska električna mreža može da podnese više od 100 miliona električnih automobila.
Međutim, pripreme su neophodne. Stručnjaci očekuju oko 135 miliona električnih vozila na putevima do 2035, što je oko 132 miliona više nego danas. Do tada će na mrežu morati da se spoji 65 miliona punjača, od čega 85 odsto u privatnim domaćinstvima.
Čak i pri 50-procentnom udelu električnih automobila, nekontrolisano punjenje moglo bi da preoptereti lokalne električne mreže, zbog čega je, prema mišljenju stručnjaka, neophodna inteligentna kontrola procesa punjenja.
Preporučuje se digitalizacija električne mreže kako bi se predvidelo i optimizovalo ponašanje kupaca i kako bi se samnjilo opterećenje na mrežu.
Potrebni su takođe inteligentni punjači i sistemi za skladištenje električne energije u gradovima (baterije velikih kapaciteta) kako bi ublažili kratkoročnu veliku potražnju.
Dakle, problema nema, ali bi moglo i da ih bude, pogotovo u nepovoljnim razdobljima godine (kada je smanjena proizvodnja električne energije).
Sve ovo donekle podseća na muke naših vozača iz prošlosti, nestašice goriva i vožnju par–nepar.
I ova studija pokazuje da je Evropi potrebna nova energetska politika. Oslanjanje samo na obnovljive izvore energije očigledno neće biti dovoljno za zadovoljavanje svih apetita.
B92.