Lada-Porsche 2103 prototip iz 1976. koji nikad nije zaživio - BIGportal.ba
Auto-moto Ostalo

Lada-Porsche 2103 prototip iz 1976. koji nikad nije zaživio

Kroz istoriju Porsche je pomogao u razvoju velikog broja modela drugih proizvođača pre nego što je sam postao ekskluzivni proizvođač kakav je danas. Partnerstva u razvoju modela s proizvođačima kao što su Opel, Audi, Renault, Seat ili Mercedes-Benz nisu neobična, ali veliku pažnju je privukla saradnja s ruskom Ladom 1976. godine kada je stvoren redak i jedinstven prototip VAZ-Porsche 2103.

Proizveden je samo jedan primerak koji će Sovjeti kasnije odbaciti, ali uprkos tome, ova Lada dizajnirana u Porscheu je čudan automobil koji prevazilazi bilo koji koncept vozila na kojem je Porsche ikada radio, piše Jutarnji.hr. Inače, vlasnik marke Lada ruski proizvođač AvtoVAZ je osnovan 1966. godine nakon sklapanja ugovora s Fiatom za proizvodnju licencne verzije njihovog modela 124.

Prvi model je bio VAZ 2101 poznat kao “Žiguli”, a 1970. godine u proizvodnju ulazi i karavanska varijanta VAZ 2102. Model je ubrzo postao najbolje prodavani automobil u Sovjetskom savezu, popularan i šire u zemljama “istočnog bloka” pa VAZ koji je model izvozio pod markom Lada, lansira i novi model VAZ 2103. Novi VAZ 2103, kako se nazivao u Rusiji, nastao je na osnovi Fiata 124 Special.

Viktor Poljakov koji je bio direktor AvtoVAZ-a je s Ernstom Fuhrmannom, tadašnjim predsednikom Porschea 1975. potpisao trogodišnji sporazum o saradnji kojim je AvtoVAZ isporučio pola miliona nemačkih maraka nemačkoj firmi da bi pomogla Ladi u razvoju novog modela. U Porscheu su prototip nazvali VAZ-Porsche 2103 koji je zamišljen kao unapređena verzija modela 2103.

Zadržana je Fiatova šasija i konfiguracija sa zadnjim pogonom i motorom napred, a Porscheovi inženjeri su dodali niz poboljšanja. Oslanjanje je tako bilo dorađeno za bolju stabilnost pri velikim brzinama, a stavljena je i bolja izolacija kabine. Dodati su i novi moderniji kokpit s novim instrumentima, upravljač inspirisanim onim s Porschea 928, te nove kontrole grejanja i hlađenja.

Motor je prerađen da bi vozio i na nisko oktanski benzin, a dodate su i neke aluminijumske komponente da bi se uštedelo na težini jer je za razliku od originala Fiata 124 Special, VAZ 2103 imao 100 kilograma više. Vizuelno, uklonjeni su svi hromirani detalji, a poznata karoserija je dobila novu moderniju plastičnu prednju masku i branike. Ispod haube Porsche nije napravio nikakva poboljšanja: ostao je 1,4 litarski motor od 75 KS, koji je bio najsnažniji u standardnoj ponudi.

Kada je Porsche Rusima predstavio konceptni VAZ-Porsche 2103, predložio je i mogućnost ugradnje svog motora, međutim, bilo je prekasno. AvtoVAZ je odbacio projekat jer su prihvatili sopstveni, uporedno razvijan za model VAZ 2106 koji je završen samo nekoliko meseci kasnije.

Taj jedan jedini prototip “Lade-Porschea” se danas nalazi u privatnoj garaži jednog bivšeg radnika Porschea. Međutim, tu nije prestala saradnja Porschea i Lade na razvoju vozila. Nemci su Rusima pomogli kod unapređivanja modela Niva, te na razvoju Samare. Tako su se vlasnici Samare mogli pohvaliti da je na razvoju motora njihovog limenog ljubimca radio upravo Porsche. Isto tako Porsche je Ladi pomogao i u motosportu: Razlog: Lada Samara T3 Paris-Dakar je nastupila s Porscheovim pogonom 4×4 iz modela 959 te 3,6 litarskim boxerom iz modela 911…

Izvor: Jutarnji.hr

Danas objavljeno

Najpopularniji kamionet na svijetu slavi jubilej: 40.000.000!

Vanja A

Gordon Murray T.33 – superGT za svakodnevno uživanje u vožnji

Vanja A

Počela proizvodnja Mazde CX-50

Vanja A

Ostavite komentar