7. Novembra 2022.

Kraj opasnoj diskriminaciji: Stiže prva ženska lutka za testove sudara

Big Portal

Kada su pre više od pola veka pokrenuti “crash” testovi, nije se mnogo razmišljalo o anatomiji. Osmišljena je standardizovana lutka teška 78 kg i visoka 175 cm, što su bile mere prosečnog muškarca. O ženama se nije preterano razmišljalo, sve donedavno.

U parametrima “crash” testova dobijani su rezultati koji su krojeni po muškoj konstituciji. Za žene je korišćena samo manja lutka od muške, sa 48 kg i 149 cm visine. Međutim, ova lutka predstavlja samo pet odsto žena za volanom i više podseća na dete.

Švedska inženjerka Astrid Linder i njezin tim sada su dizajnirali žensku lutku koja predstavlja prosečnu ženu. Sa visinom od 162 cm i težinom od 62 kg, ova lutka je u proseku ženske populacije.

“Ovo je bilo preko potrebno, jer žene obavljaju polovinu svih putovanja automobilom i sklonije su povredama u saobraćajnim nezgodama”, rekla je Linder, koja je inače direktorka zadužen za bezbednost na putevima u Švedskom nacionalnom institutu za saobraćaj i vodi istraživanje o ženskoj lutki u tom institutu.

Foto: Benoist/Shutterstock

U laboratoriji njen tim nekoliko puta dnevno simulira saobraćajne nezgode i njihove posledice. Senzori u lutki daju podatke koji mogu spasiti život, mereći precizne fizičke sile koje deluju na svaki deo tela u udesu.

Tim beleži podatke, uključujući brzinu udarca, silu prignječenja, obrtni moment tela… Oni takođe posmatraju šta se događa sa biomehanikom lutke pri malim udarima otpozadi.

Kad žena doživi saobraćajnu nezgodu, postoji do tri puta veća verovatnoća da će pretrpeti povredu vrata usled sudara otpozadi u odnosu na muškarca, prema podacima američke vlade.

Iako trzajna povreda obično nije smrtonosna, može prouzrokovati telesne nedostatke, od kojih neki mogu biti trajni.

Linder veruje da njeno istraživanje može pomoći u oblikovanju načina na koji će se automobili označavati u budućnosti i ističe ključne razlike između muškaraca i žena.

U proseku, žene su manje i lakše od muškaraca i imaju različitu konstituciju mišića, a sve to utiče na povrede u sudarima, pogotovo ako su bezbednosne karakteristike vozila skrojene po “muškim” lutkama.

Pre nego što se ženska lutka koji je napravila Linder počne koristiti u testovima sudara, najpre je moraju sertifikovati nadležna tela.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare