Dok sa jedne strane proizvođači ovakvih automobila insistiraju da autonomni automobili, kao napredne tehnologije za pomoć pri vožnji spašavaju živote, podaci govore drugačije. Naime, tokom prethodne tri decenije, 2021. godine najviše osoba izgubilo je život u saobraćaju. Pitanje je zašto.
Naređenje
Prošle godine, Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputevima u Sjedinjenim Američkim Državama izdala je naređenje koje obavezuje kompanije da dostave informacije o broju udesa. Ova uredba odnosila se na udese u kojima su učestvovali autonomni automobili, kao i automobili koji imaju drugi nivo napredne tehnologije za pomoć pri vožnji.
Drugi nivo sistema za pomoć pri vožnji odnosi se na one automobile koji mogu samostalno kontrolisati skretanje, ubrzanje i usporavanje prilikom vožnje. Nivoi od tri do četiri predstavljaju različite kategorije autonomnih vozila koji mogu preuzeti apsolutnu kontrolu nad upravljanjem automobila pod određenim uslovima. Što se tiče poslednjeg, petog nivoa, to su automobili koji mogu biti autonomni bez obzira na uslove u saobraćaju.
U ovom istraživanju učestvovalo je više od 100 kompanija, a među njima Tesla, Ford, General Motors, i mnoge druge. Dobijeni podaci jesu ograničenog obima, ali na odličan način ilustruju bezbednost ovakvih automobila.
Udesi vozila sa naprednim sistemima za pomoć pri vožnji
Što se tiče podataka dobijenih o udesima u kojima su učestvovala vozila sa naprednim sistemima za pomoć pri vožnji, Tesla je na prvom mestu po broju ovih nemilih događaja. Najverovatnije je to posledica što je najveći broj automobila ove kompanije opremljen ovim naprednim sistemima.
Kako prenosi portal TheVerge, u periodu od 20. jula prethodne godine do 21. maja tekuće godine, Tesla automobili učestvovali su u 273 udesa, što je daleko najveći deo od ukupno 392 udesa tokom istog perioda. Na drugom mestu je kompanija Honda sa 90 saobraćajnih nesreća, a na trećem mestu Subaru sa 10. Potpunu tabelu možete videti na slici ispod:
Od ukupno 392 saobraćajne nesreće, informacije o ozbiljnosti nesreće dostupne su kod 98 udesa. Šest udesa rezultovalo je ozbiljnim povredama, dok su u pet udesa izgubljeni životi. Podaci o tome koji je proizvođač ovakvih vozila izazvao najviše izgubljenih života nisu objavljeni.
I pored ovakvih podataka, kompanija Tesla i dalje tvrdi kako je njihov sistem “Autopilot” bezbedniji od samostalnog ljudskog upravljanja vozilom.
Udesi autonomnih automobila
Što se tiče automobila koji su u potpunosti autonomni, tokom istog perioda dogodilo se 130 saobraćajnih nesreća u kojima su učestvovala ovakva vozila. Potrebno je naglasiti kako se ovaj broj odnosi i na vozila u vlasništvu kompanija koja se bave testiranjem mogućnosti autonomnih vozila, a ne smao privatne automobile korišćene za svakodnevnu upotrebu.
Kompanija Waymo, u vlasništvu Alphabet-a (bivši Google), prijavila je 62 saobraćajne nesreće u kojoj su učestvovali autonomni automobili u njihovom vlasništvu. Automobili kompanije Transdev Alternative Services bili su deo 34 udesa, dok je Cruise, u vlasništvu GM-a, prijavio 23 saobraćajne nesreće.
Sa druge strane, vozila kompanija Waymo i Cruise su takođe prešla najveću kilometražu tokom perioda testiranja (3,700.000 km za Waymo i 1,409.952 km za Cruise), pa tako ne iznenađuje da su i učestvovala u najvećem broju udesa.
Od ukupno 130 pomenutih saobraćajnih nesreća, samo jedna osoba pretrpela je teže fizičke povrede, dok nije zabeležen niti jedan smrtni ishod.
Source: theverge.