Koliko vremena je potrebno da se zagreje kabina električnog automobila? Za razliku od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, gde je toplota nusprodukt rada motora, kod električnih vozila toplota dolazi od električnog grejača.
Koliko vremena je potrebno da se zagreje kabina? Ponekad se čini kao večnost.
Nemački auto-klub ADAC parkirao je nekoliko električnih automobila u hladnoj prostoriji na minus deset stepeni i potom u njima uključio grejanje.
Na testu, Fiat 500e, Renault Zoe, Tesla Model Y i VW e-Up nisu se proslavili. Kod pomenutih modela bilo je potrebno više od 30 minuta dok temperatura na prednjim sedištima nije dostigla 20 stepeni.
Pobednik je BMW iX, koji je posle 20 minuta dostigao visoku temperaturu u kabini, a na drugom i trećem mestu su VW ID.3 i Hyundai Kona sa nešto više od 20 minuta.
Inače, neka vozila nisu uspela da zagreju zadnji deo kabine ni posle 30 minuta neprekidnog grejanja.
Postoje i razlike u toplotnoj izolaciji: u nekim vozilima temperatura opada mnogo sporije nego u drugim. Ovo je važno za kratka zaustavljanja, jer je potrebno manje energije za ponovno zagrevanje, što znači da autonomija ostaje veća.
Na testu su se najbolji u ovom pogledu pokazali BMW i VW – sa unutrašnjom temperaturom od 16 i 15 stepeni posle pet minuta i 10 i 9 stepeni posle polučasovne pauze. Ostali automobili sa testa se hlade brže i više.
Takođe je utvrđeno da su svi testirani automobili zahtevali oko 1,5 do 2 kW snage da bi unutrašnjost održala konstantnih 20 stepeni kada je spoljna temperatura bila minus 10 stepeni.
Dakle, u ekstremnim slučajevima, ako biste morali da izdržite 10 sati saobraćajne gužve, trebalo bi vam 15 do 20 kWh energije iz baterije da bi kabina ostala zagrejana sve vreme.
Ali vozač takođe može da kontroliše potrebu za energijom: pored grejača vazduha, grejači sedišta i volana, koji troše manje energije, takođe zagrevaju automobil.
Neka vozila nude režim “samo za vozača”, u kojem se prostor za vozača greje odvojeno. Eko režim takođe štedi toplotu, ali i kada je reč o potrošnji.
Svaki e-automobil standardno ima pomoćni grejač i može se prethodno zagrejati, npr. preko aplikacije.
Ako je vozilo priključeno na punjač, energija predgrevanja se takođe uzima iz mreže umesto iz baterije i stoga ne utiče na domet.
B92.