Nedostatak čipova je rezultirao s približno 18 miliona vozila manje proizvedenih širom sveta. Prema Allianzu, posebno su teško pogođeni evropski proizvođači automobila. Između januara i avgusta 2022. prodaja novih automobila bila je gotovo 12 posto manja nego prošle godine u Evropskoj uniji, navodi Revija HAK.
Industrija je delimično i sama povećala problem.
– Puno se štedelo da bi se ublažio udar korone. Između ostalog, minimiziranjem zaliha i narudžbina za poluprovodnike – kaže Allianz. Kao rezultat toga, proizvođači čipova su potražili utočište negde drugde, a proizvodnja je bila usmerena na jaka tržišta poput tržišta kompjutera.
– Kad je tržište automobila ponovo oživelo, bila je dostupna samo ograničena količina čipova za automobilsku industriju – objašnjava Allianz. Uz to, rat u Ukrajini i blokade u Kini dodatno su pogoršali probleme s snabdevanjem.
Allianz Trade očekuje da će snabdevanje čipovima u Evropi još dugo ostati u zoni neizvesnosti jer se u današnje automobile ugrađuju čipovi u vrednosti 600 evra, više nego dvostruko u odnosu na vremena od pre deset godina. Rešenje je da Evropa počne sama da proizvodi čipove…