21. Augusta 2022.

Klima u autu – problemi, uzroci, rješenja

Big Portal

Mnogi vozači primijete da nešto nije u redu sa klima uređajem tek kada počnu ozbiljne vrućine.

Tad pojure u servis za auto klime, ali tamo naiđu na gužvu – već su ih pretekli drugi vozači sa istim problemom, pa moraju da čekaju danima ili da jure neki drugi servis, pišu polovni automobili.

Kako kažu u brojnim servisima, ista priča se ponavlja svake godine…

Majstorima iz servisa Auto Klime Darko postavili smo nekoliko najzanimljivijih pitanja.

Zbog kakvih simptoma i šta se ispostavi da su kvarovi na kraju, ljudi najčešće dolaze?

Vozači obično dolaze zbog nedostatka freona. Na prvom mjestu se žale na slabije hlađenje, pa se ispostavi da je problem nedostatak freona. Zatim se dodavanjem freona, ulja i UV boje u sistem sređuje taj problem, ali se nakon desetak dana provjerava uz pomoć posebne lampe da li i gdje curi freon.

Ukoliko curi, ispostavi se da obično curi negdje na hladnjaku ili crevu. Naravno, može i na prvom pregledu da se utvrdi da je neispravan kompresor. Naime, ako prilikom prvog dolaska mušterije napunimo freon i ispostavi se da kompresor ne radi, onda se uglavnom radi remont kompresora.

Da li kompresor može da crkne zbog nedostatka freona?

Da, kompresor može da crkne zbog nedostatka freona, jer zahvaljujući freonu sistemom kruži ulje koje podmazuje kompresor, a kompresor se i hladi freonom.

Kako produžiti životni vijek klima uređaju?

Na svake dvije godine trebalo bi da se obavi redovan servis, koji podrazumijeva zamjenu ulja u kompresoru i punjenje freona. Ali takođe treba i između tih servisa dolaziti na kontrolu koja je u većini servisa besplatna – tu se provjerava da li je došlo do gubitka freona i generalno funkcionisanje klime.

Savjetujemo da se klima pali jednom nedjeljno i kada nije potrebno hlađenje kako bi procirkulisalo ulje kroz čitav sistem. Pored podmazivanja kompresora, ulje pomaže i da zaptivne gumice duže traju i bolje zaptivaju, što je naročito korisno kod starijih automobila.

Prije zaustavljanja vozila, odnosno prije kraja puta, trebalo bi 5 minuta ranije ugasiti klimu, a ventilator okrenuti na najjače i otvoriti prozore kako bi se prosušio isparivač i smanjila mogućnost stvaranja raznih mikroorganizama na njemu.

Takođe, treba izbjegavati da se klima pali u vožnji pri visokom broju obrtaja. Idealno je da se klima upali kada je auto u leru.

Provjerite i sredite klimu na vrijeme

Ne čekajte dan ili dva prije odlaska na more da biste popravili klimu. Na ovaj problem posebno skreću pažnju u auto klima servisu Hekom.

Sa jedne strane razumiju da vozači ne žele zimi da daju novac za servisiranje ili popravku klima uređaja, kao što npr. ne žele da uplaćuju ljetovanje u decembru.

Ali sa druge strane, klima uređaji se koriste i u jesen i zimi i u proljeće za odmagljivanje stakala, kada su temperature niske ili pada kiša, pa zamagljena stakla mogu da predstavljaju veliku opasnost u vožnji.

Takođe, zbog iznenadne navale mušterija servisi koji se bave klima uređajima fizički nisu u stanju da se maksimalno posvete svakom automobilu. Pored toga, radnici u ovim servisima su preopterećeni, pošto moraju da rade brže nego inače i da rade mnogo sati preko standardnog radnog vremena, a to sve može da dovede do grešaka u obavljanju posla – koliko god serviser bio profesionalan, iskusan i pedantan. Umor jednostavno čini svoje.

Sada će mnogi reći: „Pa neka zaposle još radnika!“ To je sjajna i potpuno logična ideja, samo postoje dva glavna problema:

1) Gdje naći toliko stručnih i iskusnih radnika u kratkom roku?

2) Šta sa njima poslije 2-3 mjeseca, čim padnu temperature i vozači „zaborave“ na klimu, pa se broj mušterija dramatično smanji? Da ne govorimo o jesenjem i zimskom periodu.

Stoga su mnogi vlasnici automobila uskraćeni za kvalitetnu uslugu, pošto se u preopterećenim servisima gleda da se usluži što više mušterija. Čim prođu vrućine posao će drastično da se uspori.

Kako kažu u klima servisu Hekom, neke kvarove nije lako naći iz prvog puta, već mušterija mora da dolazi po nekoliko puta, naročito ukoliko klima nikada nije bila servisirana ili nema servisnu istoriju. To je još jedan problem zbog kojeg ne treba čekati posljednji dan pred odlazak na more.

Ovom servisu smo postavili nekoliko pitanja po pitanju održavanja, kvarova i popravki klima uređaja.

Prevencija može da uštedi mnogo novca

U klima servisu Hekom kažu:

„Većina vozača ne zna kako funkcioniše klima uređaj, da treba da se servisira i redovno provjerava. Tek kada se dogodi neki kvar ili kad primijete da nema hlađenja, onda se obrate servisu i to po pravilu idu u najbliži servis.

Naravno, postoji mnogo kvalitetnih servisa sa obučenim i stručnim radnicima, ali postoje i servisi koji servisiranje klime rade samo „djelimično“. To djelimično uglavnom predstavlja punjenje klime i vizuelnu provjeru.

Ozbiljan pregled podrazumijeva, između ostalog, provjeru količine freona, stanja kompresora, stanja hladnjaka i slično, pa se na osnovu stanja čitavog sistema mušteriji preporučuju dalji koraci.

Kada dođe do kvara zbog neredovnog održavanja klime, vozači se uglavnom iznenade kada čuju koliko će popravka da košta. A taj kvar je mogao da se spriječi redovnim servisom ili provjerom.

Popravka klima uređaja može da bude veoma skupa. To zavisi od marke, modela, generacije, dostupnosti dijelova… Najskuplji dio je kompresor, naročito kada je u pitanju neki „egzotičan“ ili veoma luksuzan automobil, a tu su i razni drugi faktori. Pritom se kompresor najviše i kvari“.

Ako gas iz sistema polako i neprimjetno curi, tako da vozač ne primjećuje da klima sve slabije hladi, može li zbog toga da strada kompresor?

U Hekomu odgovaraju:

„Naravno. Kompresoru je potrebno hlađenje, a hladi ga upravo freon. Naime, kompresor se grije dok radi, ali u najvećoj mjeri ga grije motor automobila. Na primjer, blok motora je na 95 stepeni Celzijusa, dok je kompresor na 75 stepeni. To jeste zaista velika razlika, iako nekima možda ne djeluje tako.

Dobro hlađenje kompresora mu obezbjeđuje duži životni vijek. Manjak gasa (freona) u sistemu automatski dovodi do slabijeg hlađenja, što direktno utiče na kompresor.

Takođe je izuzetno važno ulje koje podmazuje kompresor. Freon nosi ulje kroz čitav sistem, pa čim dođe do manjka freona, ni ulje ne cirkuliše kako treba i kompresor nema odgovarajuće podmazivanje. Manjak freona može da dovede i do nakupljanja ulja u nekim „džepovima“, što samo pogoršava situaciju.

Naravno, kompresor može da se pokvari i ukoliko ima dovoljno freona i ulja, isto kao i svaki drugi dio na automobilu. Zavisi od kvaliteta kompresora, kvaliteta gasa, kvaliteta usluge koju je uradio servis, itd.

Zaključak

Ako želite da se u servisu ozbiljno i bez žurbe zbog uobičajene ljetnje gužve posvete klima uređaju u vašem autu, ne čekajte vrućine, već to obavite na vrijeme, bez obzira na godišnje doba.

Tako ćete sebi uštedeti i vrijeme i novac, ali i poštedjeti se nerviranja. Uostalom, klima uređaj mora da bude ispravan i funkcionalan tokom cijele godine. Vi ćete biti bezbjedniji zbog lakog i brzog odmagljivanja stakala, a redovnim korišćenjem mu produžavate životni vijek i možete na vrijeme da primijetite nepravilan rad, odete u servis i spriječite skup kvar.

Izvor: B92/Nezavisne

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare