Kako "rade" zimske gume? - BIGportal.ba
Auto-moto Ostalo

Kako “rade” zimske gume?

Zima donosi mnoge izazove za vozače.

Niske temperature, led i sneg potpuno menjaju uslove bezbednosti na putevima. Zimska oprema je obavezna po hrvatskim zakonima, a uključuje letnje gume sa lancima na pogonskim točkovima i dubinom od najmanje 4 mm ili M+S (zimske) gume.

Pored toga što svi želimo da izbegnemo velike kazne za vožnju bez zimske opreme u ovom periodu, postoje i drugi opravdani razlozi zbog kojih je neophodno izvršiti ovu promenu. Zimske gume pružaju bolju kontrolu, sigurnost, skretanje i kočenje.

Danas ćemo pogledati kako funkcionišu zimske gume i kako obezbediti najbolje moguće kočenje u zimskim uslovima.

Razlike između zimskih i letnjih guma

Da bi se razumeo značaj zimskih guma, prvo treba pogledati njihovu konstrukciju.

Različiti sastav guma

Iako su zimske gume već duže vreme standard, mnogi nisu upoznati sa načinom na koji zapravo funkcionišu, tako da je oko njih još mnogo pitanja i nepoznanica. Sastav zimskih guma je drugačiji u odnosu na letnje.

Ova guma je dizajnirana da zadrži svoju mekoću tokom niskih temperatura. Mekoća omogućava gumama da se prilagode uslovima na putu zimi. Dakle, sama guma bolje prijanja na led, sneg i hladne površine.

Oblik i dubina profila

Zimske gume imaju različite profile u odnosu na letnje, što doprinosi stabilnosti. Prva bitna razlika je dubina samog profila. Veća dubina smanjuje nakupljanje snega i smanjuje klizanje tokom vožnje po snegu.

Profili su dizajnirani tako da se sneg i voda ne zadržavaju na točku, čime se poboljšava stabilnost.

Izrezi na gumenim površinama

Zimski profili, za razliku od letnjih, imaju izreze na površini. Takođe doprinose boljoj kontroli, prijanjanju točkova u snegu i odbijanju vode i snega. Ovo je jedan od najjednostavnijih načina da proverite da li su određeni profili guma dizajnirani za zimske uslove.

Šta garantuje bolje kočenje?

Bolje prianjanje

Zimske gume pružaju bolje prianjanje zahvaljujući svim navedenim karakteristikama konstrukcije. Ovo poboljšava kočenje i upravljanje, kao i ubrzanje. Svi veliki proizvođači guma rade sopstvene testove koji potvrđuju ove performanse u zimskim uslovima.

Prave M+S gume (zimske)

Postoji mnogo neslaganja oko samih oznaka zimskih guma. Jedan od razloga je i zakon o zimskoj opremi u Republici Hrvatskoj. Naime, zakon predviđa da svi učesnici u saobraćaju tokom zimskog perioda na svim točkovima moraju imati zimske gume sa oznakom (M+S).

Pa šta je problem? Problem je što nisu sve gume sa ovom oznakom prave zimske gume. Jednostavno rečeno, prave zimske gume imaju oznaku pored simbola planine i pahulje pored. Važno je izabrati prave zimske gume jer samo one imaju 30 do 40 odsto kraći zaustavni put.

Nekorišćene (očuvane) gume

Prilikom kupovine zimskih guma za svog limenog ljubimca, važno je voditi računa o kvalitetu istih. Međutim, iako postoje profili sa boljim performansama, uvek je bolje kupiti nove nego polovne gume.

Tokom upotrebe, zimski profil guma postepeno gubi karakteristike koje ih čine bezbednijom za vožnju u hladnijim uslovima. To uključuje habanje gazećeg sloja, ukrućenje pneumatika i loše kočenje. U proseku, zaustavni put za istrošene gume je oko 20% duži nego za nove gume.

Danas objavljeno

Volvo razvija radarski sistem za unutrašnjost automobila

Zeljka

Vlasnika Hyundaija kaznili, a nije bio kriv

Zeljka

Prodaje se neodoljivi BMW M3 Coupe E46

Zeljka

Ostavite komentar