Pre nekoliko meseci, španski Bilbao postao je prvi veliki grad na svetu (sa preko 300.000 stanovnika), koji je uveo jedinstveno ograničenje brzine od 30 km/h u urbanom području.
Od 2021. takvo ograničenje primenjivaće se na većinu ulica u Briselu.
U Parizu su u toku konsultacije sa stanovnicima o uvođenju sličnog rešenja, a vlasti ističu da “zona 30” već pokriva oko 60 odsto teritorije grada.
20 km/h manje spasava živote
Većina gradova ima opšte ograničenje brzine od 50 km/h. Snižavanje na 30 km/h poboljšava bezbednost, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju.
Pešaci imaju čak 90 odsto šanse za preživljavanje ako ih udari automobil koji vozi brzinom od 30 km/h. Ako automobil vozi brzinom od 50 km/h, šanse se smanjuju na 50%.
Ograničenja brzine na mnogo načina doprinose bezbednosti. Ukoliko vozite manjom brzinom zaustavni put je kraći, vidno polje vozača je šire, a imamo i više vremena za reakciju u slučaju opasnosti.
Efikasnost uvođenja ograničenja od 30 km/h može da se vidi na primeru Helsinkija. Veći deo gradskog središta trenutno je u zoni brzine 30, a infrastruktura takođe pogoduje sporiji vožnji, npr. ležeći policajci, izdignuti pešački prelazi i kružni tokovi.
Rezultat – prošle godine u glavnom gradu Finske nije stradao nijedan pešak ili biciklista.