Rosensaft, inače profesor pravnih fakulteta univerziteta Columbia i Cornell koji predaje na temu genocida, tekst otvara porukom kako je fašizam „bio i dan danas ostao ekstremno desničarska autoritarna i ultranacionalistička ideologija“.
Ističe kako su se tokom Drugog svjetskog rata, domaći fašistički pokreti širom Evrope pridružili nacističkoj Njemačkoj u provođenju genocida i zločina protiv čovječnosti nad manjinama u svojim zemljama.
„Jedan od takvih pokreta je bila hrvatska ustaška organizacija. U takozvanoj Nezavisnoj državi Hrvatskoj, marionetskoj nacističkoj državi nastaloj 1941. na dijelu dotadašnje Kraljevine Jugoslavije, fanatički nacionalisti i separatisti ustaše, predvođeni Antom Pavelićem, ubili su stotine hiljada Srba i desetine hiljada Jevreja, kao i mnoge Rome i hrvatske antifašiste.“
„U posljednje vrijeme svjedočimo raširenim pokušajima rehabilitacije i legitimiziranja ustaša tako što se njihovi članovi prikazuju, kao i sam pokret, patriotima, a ne kao hladnokrvnim ubicama i ratnim zločincima. Ovo je fasificiranje istorije, koje dodatno pogoršava činjenica da se slični scenariji provode širom istočne i centralne Evrope. Ipak, glorifikacija ustaša u Hrvatskoj, često uz prešutnu ako ne i otvorenu podršku vlasti, ističe se kao najnečuvenija manifestacija takvog malignog revidiranja istorije“, piše Rosensaft.
On ističe kako je u vrijeme „kada Amerikanci uklanjanju i ruše spomenike ljudima koji su podržavali ropstvo“, nezamislivo da veći dio hrvatskog društva „zanemaruje činjenice o užasnim zločinima koji su počinjeni u ime ustaštva“.
„Kako bi proveli svoj genocidni plan, ustaše su uspostavile mrežu koncentracijskih logora, zloglasnih po brutalnosti i jednakih po barbarstvu sa njemačkim logorima smrti. Najzloglasniji je bio Jasenovac, za koji se često kaže kako je to ‘balkanski Auschwitz’, a u kojem je, prema Memorijalnom muzeju holokausta SAD-a, brutalno ubijeno između 77.000 i 104.000 Srba, Jevreja, Roma i hrvatskih protivnika ustaškog režima. Identificirana su imena 83.145 žrtava koje su tamo nestale.“
No, ipak, ekstremistički desničarski pokreti u Hrvatskoj godinama pokušavaju očistiti međupovezane konotacije Jasenovca i Ustaša. Jakov Sedlar, kontraverzni hrvatski filmadžija je 2016. napravio film Jasenovac – Istina koji je prikazivao Jasenovac kao benigni kamp čiji je broj žrtava žestoko preuveličan. Nakon premijere filma, ekstremni nacionalista i hrvatski ministar kulture Zlatko Hasanbegović je rekao: ‘Ovo je najbolji način da se konačno otkrije broj kontraverznih dijelova hrvatske istorije'“.
„Novinar Milan Ivkovšić je 2018. napisao grotesku u hrvatskom najčitanijem dnevnom listu, Večernjem listu, gdje je naveo da, iako su uslovi u Jasenovcu bili teški, „bilo je i zabave u kampu. Održavani su sporski mečevi, naročito fudbalski, koncerti, pozorišne predstave…“
„Zabava? U Jasenovcu“, pita se autor teksta.
Svjedočenja preživjelih
On nastavlja kako je u usmenom istorijskom intervjuu koji posjeduje muzej Holokausta, bivši zatvorenik Jasenovca Milo Despot opisao kako je svjedočio da je ustaška jedinica odvela 100 srpskih djevojaka na barku, naredila im da se svuku, potom iz zaklala i pobacala u rijeku.
„U drugom svjedočenju, Mara Vejnović govori kako je vidjela kako ustaše ubijaju grupu djece otrovnim plinom u jasenovačkoj baraci.“
Rosensaft potom dalje piše kako je „jednako uznemiravajuće rašireno korištenje ustaškog slogana ‘Za dom spremni'“ kao eufemizma za rasističke i ksenofobne izjave koje su, barem u teoriji, zabranjene po hrvatskom zakonu“.
„'Za dom spremni’ je ustaški ekvivalent nacističkom pozdravu ‘Seig Heil’ i kada se danas koristi ostavlja malo prostora imaginaciji. Kada su to povikali hrvatski navijači na nogometnoj utakmici protiv izraelskog tima, jednako su se čuli i antisemitski zvižduci. Aktuelan slučaj su kontraverze oko Marka Perkovića, popularnog ultranacionalističkog hrvatskog pjevača poznatog kao Thompson, koji godinama koristi povik ‘Za dom spremni’ tokom nastupa sa jako malo posljedica. Nedavno je Viši sud u Zagrebu presudio kako Perkovićevo korištenje fašističkog pozdrava ne krši javni red i mir.“
Sudske presude
Autor teksta potom dodaje kako je hrvatski Ustavni sud istakao kako je „Za dom spremni“ ustaški pozdrav iz Nezavisne države Hrvatske i kako njegovo korištenje nije ustavno.
„Međutim, ostaje činjenica da hrvatske vlasti većinom okrenu glavu na povratak ustaške terminologije u savremenu kulturu države i samim tim u širu političku sliku Hrvatske.“
Kao potpunu suprotnost, Rosensaft ističe poteze hrvatskog predsjednika Zorana Milanovića koji je „prikazao veliku hrabrost i integritet javnim protivljenjem i osuđivanjem svake legitimizacije ustaša“.
„Izazvao je bijes desničarskih elemenata i hrvatskog ministra za ratne veterane kada je pozvao na uklanjanje ploče sa ‘Za dom spremni’ koja se nalazi u gradu blizu Jasenovca. Predsjednik Milanović je takođe napustio ceremoniju obilježavanja hrvatske ofanzive protiv srpskih separatista iz 1995. kada je nekoliko učesnika istaklo majice sa ustaškim sloganom.“
Čelnik Svjetskog jevrejskog kongresa tekst završava stavom kako je „došlo vrijeme da međunarodna zajednica jasno i glasno pošalje poruku protiv glorifikacije i rehabilitacije onih pokreta i pojedinaca koji su počinili neke od najužasnijih zločina u istoriji.
„Njemačka je zakonom zabranila simbole svoje nacističke prošlosti. Hrvatska sada mora zvanično zabraniti i procesuirati sva podsjećanja na ustaše“, navodi se na kraju Rosensaftovog teksta.
(Agencije)