Ideja o letećim automobilma stara je gotovo jedan vek, a iako se decenijama najavljuje bum ovih prevoznih sredstava, u međuvremenu je poleteo tek poneki prototip.
Gotovo da nema studije i ankete iz polovine 20. veka u kojoj kao prevozno sredstvo 21. veka nisu spominjani automobili koji mogu da lete. Međutim, nakon dve decenije koliko je prošlo od 2000. godine, nebo baš i nije prepuno letećih automobila.
Ipak, pojedine svetske kompanije istrajavaju u nameri da tržištu ponude produkcijski automobil/letelicu koja će u sebi objediniti osobine drumskog vozila i malog aviona.
Jedna od njih je holandski PAL-V. Ovaj proizvođač izložio je na ženevskom auto-salonu model Liberty Pioneer Edition za koji tvrdi da je prvi leteći automobil koji će se serijski proizvoditi i stići u garaže/hangare budućih vlasnika.
Iako je PAL-V i ranije predstavljao prototipove letećih automobila, do sada nijedan nije komercijalizovan.
Naime, ova kompanija se poslužila strategijom koju koristi američki proizvođač luksuznih električnih automobila – kompanija Tesla, da najpre kupcima ponudi najskuplje varijante svojih modela, pa tek onda one pristupačnije.
Tako će se u prodaji prvo naći pomenuti Liberty Pioneer Edition sa ovogodišnjeg ženevskog auto-salona, a kasnije i standardni Liberty Sport Edition koji je prvi predstavljen.
U kompaniji kažu da će grupa od 90 kupaca modela Liberty Pioneer Edition (toliko je predviđeno da ih bude napravljeno u okviru ograničene serije) imati priliku da “ispiše istoriju” s obzirom da je u pitanju prvi serijski leteći automobil na tržištu.
Ova verzija praviće se u dvobojnoj kombinaciji, a biće opremljena i elementima od ugljeničnih vlakana, dok je unutrašnjost izrađena od lakih aluminijumskih legura koje se koriste u avio industriji i kvalitetne kože.
Prvih 90 kupaca koji budu ispisivali istoriju letećih automobila moraće tu privilegiju i da plate, s obzirom da Liberty Pioneer Edition košta 600.000 dolara, što je 200.000 dolara više od standardno modela Liberty Sport Edition.
Prve isporuke najavljene su za 2020. godinu.
Letelice tipa Liberty su vrsta žiroplana i vizuelno više podsećaju na helikopter nego na klasičan avion.
Ipak, za razliku od helikoptera, ne mogu da poleću vertikalno, ali im je dovoljna veoma kratka pista da bi uzleteli, pa su sa te strane veoma praktično rešenje za leteći automobil.
Osim toga, njima je znatno lakše upravljati nego helikopterom. Da bi mogli da upravljaju ovom letelicom/vozilom, budući vlasnici moraju pored vozačke da poseduju i dozvolu za letenje žiroplanom, koja se, kako tvrde u kompaniji PAL-V, može dobiti nakon 30-40 časova obuke.
Proizvođač kaže da je za modifikaciju letelice iz konfiguracije žiroplana u automobil potrebno svega 5-10 minuta.
Kada se nađe na putu, Liberty može da se kreće brzinama do 160 km/h.
Pogledajte promo video:
B92