Ako neće, ko će moći da ih skine sa trona?
Da li je Ferari i dalje atraktivan?
Kako su se promenila pravila takmičenja?
Škripu guma maltene već čujemo, što se kaže, najlepši deo godine za sve ljubitelje automoto sporta, pa se nadamo da ćemo na stazi u Bahreinu dobiti sjajnu prvu trku.
Da počnemo sa promenom pravila. Trudićemo se da ovo pojednostavimo što je više moguće, pošto se radi o tehničkim stvarima.
Dakle, prva promena je obuhvatila podove automobila iliti bolida, kako već volite da ih zovete, gde je zabranjeno da taj deo bude četvrtast, već ivice moraju biti oborene.
Ono što je interesantno, jeste da su timovi često koristili taj deo za poboljšanje prijanjanja, što više neće biti moguće i očekuje se da prijanjanje bude nešto manje nego prethodnih godina, pogotovo zbog izgleda zadnjeg dela bolida, jer će ti završni delovi biti u obliku trougla.
Takođe, krilni kanali zadnjih kočnica su skraćeni sa 80mm na 40mm, dok će oni gornji ostati na dužini od 120mm, što dodatno utiče na smanjenje prijanjanja kao u prethodno navedenom primeru.
Tu nije kraj. Difjuzer će morati da bude “isečen” za 50mm. To je ono “talasasto” na zadnjem delu bolida.
Dolazimo do još jednog bitnog dela, budžeta ekipa Formule 1. O ovome je već nekoliko puta bilo reči, zbog uticaja pandemije koronavirusa je Formula primorana da ograniči budžete timova na 145 miliona dolara.
Sledeće godine će budžet biti 140 miliona dolara, a 2023. godine će budžet biti 135 miliona dolara. Ipak, zbog određenih regulacija u pravilniku, timovi mogu da dodaju 1,2 miliona dolara godišnje na svoj budžet.
Naravno, ovo ne utiče na potrošen novac u svrhe marketinga, plate vozača niti bilo kojih drugih zaposlenih u timu, niti utiče na medicinske benefite ili bilo koje druge pakete u okviru kompanije.
Timovima je dozvoljeno da potroše dodatnih 45 miliona dolara godišnje, ali, taj novac mora biti potrošen samo na mašineriju za njihove fabrike.
Bilo je još promena u pravilniku, a posebno se to odnosi na pravilnik aerodinamike, tačnije skala testiranja aerodinamike bolid.
Ovo je slično pozicijama na NBA draftu, što ste niže pozicionirani, to ćete bolji pik dobiti. Tako je i ovde. Što ste niže završili na tabeli, dobićete više vremena za testiranje aerodinamike vašeg bolida.
To se odnosi na “aero tunel” i na CFD simulacije.
U 2021. godini, prvoplasirani ima dozvolu da testira 90%, dok poslednjeplasirani ima 112,5%, a od 2022. godine će prvoplasirani imati 70%, dok će poslednjeplasirani imati 115%.
Minimalna težina automobila je podignuta, što znači da više neće iznositi 746kg već 752kg, dok je minimalna težina jedinice za napon podignuta sa 145kg na 150kg.
Poenta je da se timovi “nateraju” da ne koriste izuzetno skupe i nepristupačne materijale čiji je cilj da kvalitet ostane isti ili čak veći, a težina da se dodatno smanji.
Takođe, kopiranje ideja će se strožije kažnjavati. Prošle godine smo imali skandal “Roze Mercedes” o čemu ste mogli da čitate opširnije na našem portalu i poenta je da se takve stvari više ne dogode, pa je čitav sistem špijunaže pooštren.
Pireli je spremio nešto posebno za ovu novu sezonu.Pireli je obavio testiranja, izmerio količinu sile koja deluje na pneumatike i na koji način to radi, ispitali su i trenje i ponašanje pneumatika u krivinama i poboljšali performanse svojih guma za novu sezonu.
Timovi su već mogli da testiraju nove setove guma u predsezoni.
“Mercedesov misteriozni sistem” skretanja poznat i kao DAS, zvanično je zabranjen u 2021. godini, a da ne bismo previše objašnjavali, pogledajte i sami na šta se misli:
Da polako privodimo kraju objašnjavanje novog pravilnika. Sve trening sesije će trajati 60 minuta, a zanimljivo je da je izduvni sistem sada postao tip sa ograničenim korišćenjem.
Dakle, timovi tokom jedne godine smeju da imaju najviše osam izduvnih sistema. Ako bude više od jednog, biće oduzimanja mesta na startu, kao i za promenu motora ili nekog drugog dela bolida poput generatora grejanja ili kinetičke energije i slično…
Za kraj, FIA je dozvolila korišćenje pamuka, bambusa i tkanine i biće interesantno da vidimo kako će timovi ovo iskoristiti.
Da pređemo na timove: Ove sezone ćemo imati dve nove ekipe, Alpinu i Aston Martin.
Aston Martin je ušao u svet trkanja kako bi unapredio svoj imidž u svetu automobilizma, što je Ferari na svom primeru najbolje pokazao i stekao ugled jedne od najvećih svetskih kompanija, ali više o tome drugom prilikom.
Za Aston Martin će ove godine voziti Sebastijan Fetel i Lans Strol, koji je zadržao svoje mesto nakon što je njegov otac prodao ekipu Rejsing Pointa iliti “Roze Mercedesa” kako su ih prošle godine zvali.
Aston Martin ima možda i najlepši bolid u čitavom šampionatu, ali što se tiče performansi, od njih očekujemo da budu negde na sredini tabele i čak da se pomalo muče na nekim stazama.
Ovo nije ništa negativno, čak, to se očekuje uvek kada novi tim dođe u šampionat, jer je potreno da prođe određeno vreme kako bi se navikli na surovi format šampionata Formule 1.
Oni su odabrali Mercedes kao “dobavljača snage” i koristiće njihove motore.
Što se tiče Alpine, oni su u karavan “uleteli” umesto Renoa, čak su i zadržali Sirila Abitebula na mestu šefa tima, a njihov dvojac za ovu sezonu je takođe impresivan:
Esteban Okon i Fernando Alonso. Okon je prošao Mercedesovu akademiju, Toto Volf ga prosto obožava i on je jedan od retkih koji ne dolazi iz bogate porodice i mesto mu ovde nije kupljeno već je “krvavo” zarađeno.
Alonso je vozio Indikar i Leman u odsustvu trkanja u Formuli 1, ali je pronašao svoje mesto u najjačem svetskom šampionatu i od Alpine ne treba očekivati previše u ovoj sezoni, najviše zbog karakteristika bolida.
Kako se priča u F1 kuloarima, Renoov motor je bio najmanje poželjan u šampionatu i samo će ga oni koristiti u sezoni 2021, a takođe se spekuliše da na tom motoru ima najmanje prostora za napredak.
Ipak, oni će se fokusirati na kvalitet vozača više nego na inženjering, što je prilično hrabar potez u moderno doba.
Idemo dalje, Mercedes je na redu. Mercedes je aktuelni šampion kako u vozačkom delu sa Luisom Hamiltonom tako i u timskom gde su pokazali da imaju najbolje inženjere i mehaničare na gridu.
Ko bi rekao? Mercedes je na testiranjima delovao slabo, neubedljivo i na momente trapavo. Naravno, retko ko je poverovao da će se tako odvijati i njihova sezona jer su momci Toto Volfa i dalje favoriti za šampionsku titulu.
Valteri Botas juri svoju prvu. U dokumentarnom serijalu “Drive to survive” je jasno stavio do znanja da je njegov cilj šampionska titula, a ne pomoć Luisu Hamiltonu da ispiše istoriju. Da li će Botas učiniti isto što i Rozberg i postati Mercedesov šampion koji se ne zove Luis Hamilton?
Luis, s druge strane, ima apsolutnu podršku čitavog tima i posle sedam titula svetskog šampiona se izjednačio na vrhu liste svih vremena zajedno sa Mihaelom Šumaherom, pa bi ga eventuelna osma dodatno izdigla na najviše postolje F1 istorije.
Priča se da se Mercedes muči sa podešavanjima zadnjih kočnica i poda. Da je gubitak prijanjanja postao problem i da se lakše izgubi kontrola zadnjeg dela bolida, ali ponovo, to je samo njihov imidž sa testiranja.
Mercedes je i dalje apsolutni favorit.
Ferari. Mnogim obožavaocima ovoga sporta je Ferari i dalje omiljeni tim, iako je to ekipa koja se godinama prilično muči.
Tračak nade je bio dolazak Sebastijana Fetela, pa onda i Šarla Leklera, ali ta se nada nije dugo zadržala, pošto je Ferarijev bolid imao izuzetno slabe rezultate i pogotovo je to bio slučaj prethodne godine.
Iz Ferarija je “procureo” podatak da je novi motor znatno bolji i kvalitetniji od onog prošlogodišnjeg i da će Lekler i Sajnc biti dosta kompetitivniji u nadolazećoj sezoni.
Ferari ima obavezu i prema Hasu i prema Alfa Romeu, koji takođe koriste njihovu napajačku jedinicu i zbog toga su morali da naprave dosta bolji motor jer će u slučaju da to ne učine izgubiti dva jako važna klijenta.
Matija Binoto je pre nekoliko dana potvrdio da će ovi novi motori biti dovoljno kvalitetni da “poguraju” Sajnca i Leklera u konstantu borbu za podijum, a ponekad i za pobedu.
Meklaren će od 2021. godine koristiti Mercedesove motore, što je već kvalitetnu ekipu Zeka Brauna dodatno podiglo u očiju javnosti, a sem sjajne strukture mehaničara i inženjera, tu su dva briljantna vozača:
Danijel Rikardo i Lando Noris.
Kažu da je ovo tim sa najširim osmehom u šampionatu F1, a osim duhovitosti i ljubaznosti, Noris i Rikardo su fenomenalni vozači i uz činjenicu da bolid Meklarena konstantno napreduje, možemo očekivati dosta od njih.
Pojedine hrabrije predikcije kažu da ćemo ćešće viđati Meklaren na podijumu ove sezone, ponekad čak i na najvišem delu podijuma, ali za tako nešto će trebati da im se poklopi dosta stvari.
Kada već pričamo o timu koji će se boriti za podijume i pobede, moramo spomenuti Red Bul. Red Bul je faktički jedini pravi rival Mercedesu, tako je bilo i prošle godine i tako se očekuje da bude ove godine.
Njihov duo je posle Mercedesovog verovatno i najjači: Maks Fertapen i Serhio Peres. Maks i Čeko bi mogli da budu ljuti rivali, ali i sjajne timske kolege spremne da svima pomrse račune.
Svi smo svesni kvaliteta Serhija Peresa, a i šampionskih ambicija Maksa Ferstapena. Ovo će biti poslednja godina da Red Bul koristi Hondin motor, pa bi verovatno želeli da se oproste sa titulom.
Dug je to put, ali u ovom svetu ništa nije nemoguće.
Alfa Tauri će kao i Red Bul koristiti Hondin motor i to po poslednji put. Pjer Gasli, momak koji je prošle godine pobedio u Monci biće prvi volan Alfa Taurija u novoj sezoni.
Njegov timski kolega biće “čudo od deteta” Red Bulove vozačke akademije, mladi Juki Cunoda.
Alfa Tauri sigurno nije tim od koga ćemo očekivati pobede, ali, sigurno je da možemo očekivati borbu za bodove na svakoj trci. Gasli je već pokazao da može, Cunoda je veoma talentovan i “Ferarijev komšija” bi mogao da bude najprijatnije iznenađenje u sezoni.
Na ovo svakako računa veliki broj ljubitelja F1 fantazija.
Alfa Romeo je još jedan od timova koji svoju bazu nemaju u Engleskoj, već su locirani u Švajcarskoj, pa iako možda nisu Ferarijeve komšije, koriste njihove motore.
Kao što je gore navedeno, Ferari ima obavezu prema njima i prema ekipi Hasa, a poznato je da su Ferari i Alfa Romeo kompanije deo jedne iste grupacije.
Za njih i ove godine zajedno voze iskusni Kimi Raikonen koji uvek može da ukrade neki poen, kao i Antonio Đovinaci, koji je viđen prethodnih dana kako trenira sa Novakom Đokovićem.
Za njih jednostavno ne treba imati visoka očekivanja. Oni će biti u donjem delu, sa izuzetkom u nekoliko trka gde će Kimi i Đovinaci na iskustvo odnosno brzinu i apetit “ubrati” koji bod.
Vilijams. Godinama je Vilijams bio “crna tačka” Formule 1, ali ove godine će to biti drukčije.
Kler Vilijams je bila primorana da proda kompaniju koju je njen otac izdigao, jednostavno, manjak novca i sponzora je i te kako uticao na performanse i trošenje talenata vozača, pa su te teške odluke morale da se donesu.
Finansijska situacija je prilično poboljšana u ekipi Vilijamsa. Poznato je da oni koriste Mercedesove motore za trke, ali i da imaju Džordža Rasela i Nikolasa Latifija u svojim redovima.
Rasel je prošle godine imao onu jednu trku u Mercedesu (prošao njihovu akademiju) i umalo je čak došao do pobede.
Ono što je pomalo bizarno i riskantno za Vilijams jeste što će oni birati svoje bitke u 2021. godine. Da, dobro ste pročitali, obavljena su detaljna testiranja i oni su već odabrali staze na kojima će juriti bodove, a na kojima se jednostavno neće truditi.
To bi mogao da bude veliki udarac i problem za Vilijams, ali bi isto tako mogao da bude genijalni plan. Videćemo šta od ta dva
Za kraj, Has. Has je ekipa koja takođe koristi Ferarijeve motore, koja je promenila oba vozača i sa Mikom Šumaherom i Nikitom Mazepinom ulazi u novu sezonu.
Has je pretrpeo finansijske gubitke zbog odlaska jednog od glavnih sponzora “Rich Energy” energetskog pića, za koje postoje brojne teorije da zapravo ne postoji i da je Has umalo vešto prevaren.
Kompanija je iznenada povukla sva svoja sredstva, iako zapravo nisu ništa ni uplatili, a na računu kompanije je zvanično bilo manje od 1.000 dolara i odlaskom sponzora pod izgovorom loših rezultata, Has je bio u problemima.
Takođe, bili su u manjem problemu kada je WADA sprovela istragu povodom ruskih boja na njihovom bolidu, a sve to zbog suspenzije ruskih sportista sa olimpijskih igara zbog doping skandala.
Ipak, Mazepin i Šumaher su jako talentovani momci, ali su mladi i neiskusni i to će za njih biti najveća briga. Kako trenutno stvari stoje, pred njima je blistava budućnsot, ali će oni najverovatnije biti uglavnom na začelju ove sezone.
Dakle, to bi bilo to.
Sve što treba da znate o novoj sezoni Formule 1 i to sve na jednom mestu. 28. mart, nedejla, 17 časova, staza u Bahreinu i B92.net
Ne propustite ništa iz Formule 1, biće spektakularno.
Stefan Nikolić
B92.