Full Fact izvještaj: Izazovi prilikom provjere istinitosti informacija - BIGportal.ba
Hardware i software Tehnologija

Full Fact izvještaj: Izazovi prilikom provjere istinitosti informacija

Full Fact, britanska nezavisna, dobrotvorna organizacija za provjeru činjenica i Facebookov nezavisni partner u borbi protiv lažnih vijesti, sprovela je istraživanje o glavnim izazovima s kojima se suočavaju fact-checkeri širom svijeta prilikom otkrivanja i provjere tvrdnji koje su plasirane online.

Rezultati izvještaja “Izazovi online provjere činjenica: Kako tehnologija može (i ne može) pomoći” temelje se na intervjuima s devetnaest fact-checkera širom svijeta i sadrže ideje za pomoć u rješavanju nekih od najčešćih izazova, s naglaskom na partnerstva s tehnološkim i internet kompanijama.

Tri pitanja o Facebookovom programu provjere činjenica

1. Šta je Facebookov nezavisni program provjere činjenica (3PFC)?

–       U  određenim zemljama Facebook radi s nezavisnim fact-checkerima (3PFC) koji pregledaju i ocjenjuju tačnost plasiranih priča. Ovi partneri Facebooka su sertifikovani od strane Međunarodne mreže za provjeru činjenica (International Fact-Checking Network – IFCN), koja primjenjuje Kodeks načela koji uključuje niz obveza kojih se fact-checkeri moraju pridržavati prilikom promoviranja izvrsnosti u provjeri činjenica: nestranačnost i pravičnost, transparentnost izvora, transparentnost finansiranja i organizacije, transparentnost metodologije, otvorena i iskrena politika korekcija.

2. Šta se desi ako 3PFC partner označi neku priču kao lažnu?

–       Jednom kada 3PFC partner ocijeni priču lažnom, izmijenjenom ili djelimično lažnom, Facebook je prikaže znatno niže u News Feedu nego što bi inače bila. Na Instagramu takve informacije, takođe, budu potisnute niže, a teže ih je pronaći sa stranice Explore i korištenjem hashtaga.

–       Uz to, sadržaj na Facebooku i Instagramu koji je ocijenjen kao lažni ili izmijenjen vidno je označen kao takav da čitaoci sami odluče kakve će sadržaje čitati, dijeliti, te kojim će informacijama vjerovati. Te su oznake prikazane na vrhu lažnih i izmijenjenih fotografija i video-zapisa, kao i na Instagram Stories, a povezane su linkom s procjenom provjere plasiranih činjenica. Za sadržaj koji je ocijenjen kao djelimično lažan ili mu nedostaje kontekst primjenjuje se oznaka upozorenja lakše težine.

–       Na stranicama i domenama koje konstantno dijele lažne vijesti smanjiće se njihova distribucija, te onemogućiti zarada i oglašavanja. Čitaocima i administratorima stranica biće poslata obavijest ako pokušaju podijeliti priču ili su u prošlosti podijelili priču za koju je utvrđeno da je lažna.

3. Koju vrstu sadržaja može provjeravati 3PFC?

–       U fokusu programa provjere činjenica je identifikovanje i rješavanje viralnih dezinformacija, naročito onih koje su ciljano plasirane, bez ikakve osnove. Partneri za provjeru činjenica daju prioritet dokazano lažnim tvrdnjama, posebno onima koje su pravovremene ili su u trendu i važne za čitaoca.

–       3PFC može analizrati sve vrste sadržaja, uključujući fotografije i videa

Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku 

Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku sastoji se iz tri dijela, a 3PFC program je jedan od njih:

1.     Facebok uklanja račune i sadržaje koji krše standarde zajednice i narušavaju sigurnost platforme.

a.     Dezinformacije se najčešće šire s lažnih računa na društvenim mrežama – samo u trećem kvartalu 2020 Facebook je onesposobio 1,3 milijarde lažnih računa.

b.     Facebook uklanja sadržaje koji imaju uticaj na birače ili bilo kakve pogrešne informacije koja bi mogle prouzrokovati nasilje u stvarnom svijetu ili kreirati neposrednu štetu.

2.     Facebook smanjuje distribuiranje i vidljivost sadržaja koji direktno ne krši standarde zajednice, ali je uprkos tome nekvalitetan.

a.     Širom svijeta Facebook sarađuje s 80 partnera za provjeru činjenica na više od 60 jezika. Kad se ustanovi da je neka informacija lažna, dramatično se smanjuje distribucija tog sadržaja.

b.     Takođe, smanjujeje se mogućnost širenja ostalog neželjenog, senzacionalnog sadržaja kao što je mamac za klik i mamac za angažman – što se takođe može podudarati s plasiranjem dezinformacija.

3.     Informiranje ljude dajući im više konteksta da bi oni sami mogli odlučiti šta će čitati i dijeliti, te kojem će sadržaju vjerovati

a.     Kad fact-checker neki post ocijeni kao lažni, taj će sadržaj biti označen naljepnicom upozorenja, uz priloženu procjenu i istraživanje fact-checkera za sve one koji vide post, a pokušaju ga podijeliti ili već jesu.

b.     Dugme za kontekst pruža informacije o izvorima članaka koje ljudi vide u News Feedu, a takođe, Facebook obavještava ljude kada je članak koji namjeravaju podijeliti stariji od 90 dana.

Danas objavljeno

Robot koji je htio da uništi čovječanstvo dobija “porodicu”: Stižu novi modeli

D

Brojevi telefona prodaju se za 20 dolara

D

Kina gradi 30 povezanih 5G fabrika do 2023.

D

Ostavite komentar