Reč je o projektu MetaCobots koji je kreirao tim naših profesora i istraživača, eksperata u oblasti robotike, veštačke inteligencije i kompjuterske grafike. Kvalitet i značaj ideje prepoznao je fond Epic MegaGrants kompanije Epic Games, koji je celu priču podržao kroz svoj lokalni centar za istraživanje i razvoj u domenu digitalnih ljudi – kompaniju 3Lateral. O značaju ovog projekta i o tome šta on zapravo predstavlja, govorio je profesor robotike na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu, Mirko Raković.
“Ovaj projekat podržava testiranje dizajna i funkcionalnosti kolaborativnih robota pre njihove proizvodnje ili nabavke. Kroz virtuelni test, možemo da ispitamo kompatibilnost, operativnost i isplativost robota. Takođe, jedan od bitnih razloga zbog kojeg su ove simulacije nužne jeste ispitivanje pouzdanosti i bezbednosti sinhronog rada ljudi i mašina u zajedničkom prostoru”, izjavio je Raković.
Kompanija Epic Games razvija Unreal Engine platformu – otvoren, napredan 3D alat za kreiranje runtime okruženja i interaktivnih iskustava koja pronalaze primenu u video igrama, animiranim filmovima, pa i u naučnim simulacijama. Pored toga, kompanija radi i na besplatnoj cloud aplikaciji MetaHuman Creator, čime se Unreal Engine korisnicima omogućava da kreiraju uverljive simulatore digitalnih ljudi za svega nekoliko minuta.
Sa Unreal Engine platformom i MetaHuman Creator-om naš fakultetski tim je dobio alat koji, u poređenju sa drugim okruženjima, omogućava simulaciju kompleksnih scena u realnom vremenu i doprinosi razvoju i testiranju algoritama koji uključuju interakciju sa ljudima. Samim tim, simulacija omogućava da bez dodatnih ulaganja u hardversko opremanje, veći broj inženjera istovremeno može da radi na razvoju robota.
Istraživači FTN-a prepoznali su da Unreal Engine zajedno sa MetaHuman Creator-om predstavlja jedinstvenu razvojnu celinu u kojoj digitalne reprezentacije robota i ljudi mogu da interaguju zajedno u sintetičkom okruženju. Na ovaj način funkcionalnost, efikasnost i robusnost algoritama razvijenih za mehaničke robote može prvo da se testira u virtuelnom svetu, i to u istom okruženju koje se aktivno koristi za razvoj video igara koje evoluiraju ka fotorealističnom prikazu.
Šta su MetaCobots?
Naziv projekta nastao je kao simbioza onoga čime se projekat bavi – interakcijom digitalnih ljudi (od MetaHuman) – Meta, i kolaborativnih robota – cobot-a.
Tim profesora i istraživača sa našeg fakulteta planira da kreira open-source plug-in za integraciju ROS aplikacija (Robot Operating System) u Unreal Engine platformu. ROS predstavlja široko usvojen standard za razvoj algoritama zaduženih za autonomno ponašanje robota. Krajnji rezultat projekta omogućio bi svim korisnicima Unreal Engine 5 platforme da vrše testiranje i demonstracije kompatibilnosti dizajniranog robota u interakciji sa ljudima, a u okviru specifičnih scenarija i simuliranih okruženja. Reč je o alatu koji ne podrazumeva samo kreiranje uverljive slike, već omogućava primenu zakona fizike, integraciju robotskih senzora u virtuelno okruženje, primenu veštačke inteligencije za autonomno upravljanje robotima i interakciju sa simulatorima ljudi. Na taj način ubrzavaju se razvoj i testiranje kolaborativnih robota.
Kroz MetaCobots projekat istraživači i profesori sa Fakulteta tehničkih nauka testiraju različite simulacione scenarije. Prvi scenario ima za cilj da se testira Industrijski robot i njegova funkcionalnost za rad u proizvodnom okruženju gde se nalaze i ljudi, na primer u fabrici. Drugi tip robota koji se testira je četvoronožni Spot robot kompanije Boston Dynamics, a koji se kroz ovaj projekat prikazuje u funkciji autonomnog nadzora na prometnim mestima poput železničkih stanica. Treći scenario simulacije uključuje testiranje Humanoidnog robota iCub, a u cilju provere njegove funkcionalnosti u interakciji samog robota sa ljudima.
Humanoidni robot iCub, Izvor: Institut za sisteme i robotiku – IST Lisabon
Dok se projekat dalje razvija do finalne realizacije, Epic Games će zajedno sa 3Lateral-om nastaviti da pruža podršku predstavnicima Fakulteta Tehničkih nauka zainteresovanim za robotiku, veštačku inteligenciju i mehatroniku kroz donaciju opreme za primenu znanja u praksi i izradu prototipa robota, koji dalje učestvuju na internacionalnom takmičenju Eurobot. Potvrda znanja i talenata naših budućih inženjera jeste osvojeno prvo mesto na ovom takmičenju 2019. i 2022. godine.
Kome je namenjen Epic MegaGrants fond
Epic MegaGrants fond namenjen je pojedincima ili timovima, kreativcima, istraživačima ili instruktorima iz različitih oblasti – od filmske produkcije, razvoja video igara, interaktivne edukacije, open-source alata, pa do robotike i veštačke inteligencije. Na zainteresovanima ostaje da prepoznaju način na koji Unreal Engine može da osnaži njihove projekte i da sa svojim predlogom apliciraju za grant.
Od svog pokretanja 2019, Epic MegaGrants podržao je više od 1.800 kreatora i timova iz više od 90 zemalja. Samo prošle godine, Fond je finansirao čak 400 novih projekata baziranih na Unreal Engine-u, kao i one koji unapređuju 3D grafiku. Grantovi iznose između 5.000 i 500.000 dolara po projektu, dok je praksa pokazala da informacija o dobijanju granta se dobija tri do četiri meseca od momenta podnošenja prijave. Svim lokalnim timovima zainteresovanim za apliciranje, Solutions tim 3Lateral kompanije može da pomogne u formulisanju aplikacije, razvijanju ideje ili podnošenju prijave. U prethodne dve godine šest lokalnih timova je dobilo MegaGrant, a neki od primera se mogu pronaći na 3Lateral sajtu.
Benchmark.