Već duže vreme se nagađa da je najveća društvena mreža na svetu, Facebook, postala platforma roditelja, ujaka, tetaka, baka i deka – koju mlađe generacije strogo izbegavaju.
I najnovije istraživanje američkog istraživačkog centra Pew to je i potvrdilo. U odnosu na 2015. godinu, kada je više od 70 odsto onih između 13 i 17 godina koristilo Facebook, danas je ta brojka pala na njih svega 32 odsto, što je najoštriji pad korišćenja neke društvene mreže do sada. Pritom, prosek godina korisnika Facebooka svake godine raste, trenutno je 40,5 a 65-godišnjaci su najbrže rastuća grupa korisnika mreže lansirane 2004. godine.
Istraživanje, u okviru kojeg je anketirano preko 1300 američkih tinejdžera i njihovih roditelja između aprila i maja ove godine, kako bi se stekao bolji uvid u to koje platforme najviše koristi mlada publike i koliko vremena na njima provode, pokazalo je da trenutno među mladima dominiraju četiri platforme koje koristi više od 50 odsto svih ispitanih: YouTube, TikTok, Instagram i Snapchat.
Tako se 95 procenata tinejdžera izjasnilo da često koristi YouTube (platformu koja je lansirana 2005. i samo je godinu dana mlađa od Facebooka), 67% TikTok, 62% Instagram (takođe platforma kompanije Meta), a 57 odsto Snapchat. Twitter pritom koristi 23 procenta tinejdžera, WhatsApp 17 odsto, a Reddit 14 procenata.
Osim toga, većina ispitanika koristi više platformi svakodnevno, a njih 35 odsto kaže da su na barem jednoj “gotovo stalno”. Uzorak koji se primećuje, navode istraživači Pewa, jeste da tinejdžeri danas izbegavaju aplikacije sa puno teksta, kao što su Facebook, Tumblr i Twitter, a okreću se aplikacijama sa slikama i videom kao što su YouTube, TikTok i Instagram.
I dok je YouTube po korišćenju nedostižan, zanimljivo je da stariji tinejdžeri, oni između 15 i 17 godina, preferiraju Instagram. Njih 73 procenta tu aplikaciju koristi stalno, u odnosu na 45% onih mlađih u uzrastu od 13 i 14 godina koji preferiraju TikTok. Kinesku video aplikaciju, koja je lansirana 2018. godine, stalno koristi njih 67 odsto. TikTok je uz to, beleže istraživači, popularniji među devojčicama, a YouTube među dečacima.
I ovi podaci važe samo za mlađe korisnike. Kada se gleda generalno korišćenje platformi, prema podacima o aktivnim mesečnim korisnicima, onda tu prednjači Facebook (2,9 milijardi aktivnih korisnika), YouTube (2,2 milijarde), WhatsApp (2 milijarde), Instagram (2 milijarde), TikTok (milijarda).
Što se vremena provedenog na društvenim mrežama tiče, današnji tinejdžeri su dvostruko više na društvenim mrežama nego tinejdžeri 2015. Udeo mladih koji su “gotovo stalno” online 2015. bio je 24%, a sada je taj broj skočio na 46 procenata. Onih koji ih koriste “nekoliko puta dnevno” u sadašnjem je istraživanju 48 odsto.
Uprkos tome, samo njih trećina (36%), smatra da na društvenim mrežama provode previše vremena, a njih 56 odsto, na pitanje koliko bi im bilo teško da se odreknu društvenih mreža na neko vreme, odgovaraju “jako teško”.