Volani u modernim automobilima nisu tek puki upravljači, več sadrže i gomilu drugih komandi veoma bitnih za vožnju.
Ali u samom začetku auto-industrije upravljač je izgledao sasvim drugačije – motorinim vozilima se upravljalo putem raznih poluga, da bi se kružni obuč pojavio pred sam kraj 19. veka, 1894. godine.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/1124445765ebbb7b0815f3171961088_v4_big.jpg)
Istorija Mercedesovog volana duga je 120 godina, a upravljač na vozilima ovog nemačkog proizvođača za to vreme je evoluirao u pravo tehnološko čudo:
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/1530290845ebbb7b09bab0922009516_v4_big.jpg)
1900. godina: Daimler predstavlja svoje prvo motorno vozilo koje je imalo klasičan volan, a reč je o trkačkom automobilu “Phoenix”.
1902: Konstruktori u volan ugrađuju komande kojima se kontroliše rad motora.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/16673632215ebbb7b0ba684151101272_v4_big.jpg)
1920-te: Volan dobija prstenastu komandu automobilske sirene
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/13642878975ebbb7b0e6cac202984581_v4_big.jpg)
1949: Obruč na kome se nalazi komanda sirene počinje da se koristi i za aktiviranje pokazivača pravca.
1951: Ručica menjača nalazi svoje mesto na stubu upravljača.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/11389751955ebbb7b10db7f609889847_v4_big.jpg)
1959: Komanda sirene se premešta u središte volana, a sa strane se instalira ručica za migavce i promenu svetlosnog snopa farova.
1971: U skladu sa ergonomskim potrebama i povećanju bezbednosti u vožnji, komande sirene se sele bliže obruču volana, kako bi vozač mogao da ih aktivira palčevima ne sklanjajući ruke sa upravljača.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/455405165ebbb7b13a5dd501103136_v4_big.jpg)
1975: Mercedes uvodi komande tempomata na ručicu volana.
1981: U središte upravljača ugrađuje se vazdušni jastuk za vozača.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/2296871345ebbb7b153908100095747_v4_big.jpg)
1998: Mercedesov volan postaje multifunkcionalan. Vozač pomoću dugmića na samom upravljaču može da kontroliše audio-uređaj, navigaciju ili da se javlja na telefon, bez sklidanja ruku sa volana.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/19567109515ebbb7b18a3e7491009703_v4_big.jpg)
2000-te: U 21. veku dolazi do daljeg unapređenja volana, uz dodavanje novih funkcijskih komandi i poboljšanje ergonomije, da bi 2016. godine Mercedes predstavio multifinkcionalan upravljač sa komandama osetljivim na dodir, umesto klasičnih prekidača.
![](https://bigportal.ba/wp-content/uploads/2020/05/10297130875ebbb7b1ab36c084951754_v4_big.jpg)
Najnovija tehnologija, koju je Mercedes predstavio u martu na modelu E klase za 2020, obuhvata senzore u volanu koji detektuju da li vozač drži ruke na upravljaču, što će biti od velikog značaja za nadolazeće sisteme poluautonomne vožnje.
Pogledajte priču o istorijatu Mercedesovog volana: