Pod lupom
Naravno, pesak je glavni motiv 44. izdanja Dakar relija, a osma etapa je jedan od najboljih primera za to. Čak 830 kilometara su vozači morali juče da prevale ka jugu između Al Davadimija i Vadi Ad Davasira. Ponovo se vozilo u srcu kraljevstva u provinciji Rijad.
Ruta se 24 odsto sastojala od dina, što je najveći udeo od početka relija. Samo će pretposlednja etapa imati veći procenat tog tipa terena. Ko nema iskustva s dinama, najbolje je da za početak bude oprezan, što i jeste bio pristup Matijasa Ekstrema (što se pokazalo dobitnim), dok je „Mister Dakar“ otkinuo haubu, nakon što se zabio u jedno od peščanih „čudovišta“. Ovaj zahtevni prvi deo je zatim ustupio mesto sasvim drugačijem pejzažu. Kamenit predeo s kanjonima je pripremio nove zamke za vozače, posebno one koji su otvorili etapu, što je na svojoj koži osetio Korneho, ali i Bareda.
Sažetak
Tenzija se podiže kako se karavan bliži finalnim etapama, posebno što se tiče oštre borbe u konkurenciji motociklista. Adrijen Van Beveren je svrgnut s čelne pozicije u generalnom plasmanu, a njegovo mesto je zauzeo Sem Sanderlend. Pobednik Dakara 2017. je ostvario najbolje vreme dana, što mu je i obezbedilo napredak u poretku. Budući da je vozač Yamahe (Van Beveren) imao problema s uređajem za navigaciju, pretekao ga je i Austrijanac Matijas Valkner. Ipak, sa zaostatkom od 4 minuta, 43 sekunde iza Sanderlenda, Francuz još uvek ima dobre šanse za najviši plasman. Ipak, vozači Honde prete, posebno Pablo Kvintanilja, koji je iza Van Beverena nakon 8. etape zaostajao samo 47 sekundi.
Stvari su jasnije u kategoriji kvadova, jer Aleksandr Žiru uživa u prednosti nad Pablom Kopetijem od više od pola časa, čemu je doprinelo osvajanje osmog specijala.
Naser Al-Atija može biti još opušteniji, ali to ne znači da već sada može biti uspavan na lovorikama. Na prvom mestu, njegov najbliži pratilac se zove Sebastjen Lob, a reč je o čoveku koji nikada ne odustaje. Čak i uz konzervativnu vožnju nakon pucanja a zatim i gubitka rezervne gume, uspeo je nadoknadi sedam minuta u odnosu na lidera. Na drugom mestu, Katarcu u svakom momentu može da se desi neki peh, što je mogao da oseti juče, kada mu je puklo zadnje pogonsko vratilo, tako da je završio etapu s pogonom na dva točka. Ovo je jasno upozorenje lideru među automobilistima i on će to sigurno imati na umu, uz činjenicu da će Audijevi vozači sledeće godine predstavljati izuzetno ozbiljnu konkurenciju. Tri Q RS-a mu više ne predstavljaju pretnju u generalnom plasmanu, ali budući da su zauzeli tri mesta među prva četiri u jučerašnjoj etapi, jasno govori do koje mere su „opasni“.
Slične brige kao Al-Atija, mogao bi da ima Čaleko Lopes, koji je ispred ostalih u T3 kategoriji (s vođstvom od 1 sat, 20 minuta u odnosu na Sebastijana Eriksona), jer jednostavno ne može da ugrabi neku etapnu pobedu od neumoljivog Seta Kintera, koji je do juče osvojio osam od devet etapa, s ostvarivanjem rekorda na vidiku.
U SSV kategoriji je sve otvoreno. Ostin Džons ima prednost od samo 6 minuta, 38 sekundi u odnosu na timskog kolegu iz South Racinga, Đerarda Faresa, odnosno jedva četvrt sata ispred mlađeg od braće Gočal, Mihala. Stariji brat, Marek, pobedio je četvrti put ove godine.
U trci kamiondžija, „kamazovci“ su zauzeli prva četiri mesta, potvrdivši svoju dominaciju. Dmitrij Sotnikov je povećao vođstvo u generalnom poretku na 11 minuta, 25 sekundi ispred Eduarda Nikolajeva.
Performanse dana
Četiri dana nakon trijumfa Henka Lategana, Dakar je dodao još jednog etapnog pobednika na večitu listu. Matijas Ekstrem, kao i njegov rival iz Toyote, imao je prethodno samo jedno iskustvo na Dakaru, ne uspevši da završi reli. Međutim, poređenje se ovde završava, jer se Šveđanin najpre okušao u T3 kategoriji, dok je Južnoafrikanac već vozio Toyotu Hilux. Pored toga, uspeh Ekstrema predstavlja simbol tehnološke revolucije. Audi RS Q e-tron je već sada pokazao sjajne potencijale, jer podsetimo da je Karlos Sainc dobio 3. specijal. Juče je bivši svetski šampion u reli krosu (2016.) trijumfovao, dok je Peterhansel bio drugi. Sebastjen Lob je za samo tri sekunde bio brži od Sainca, sprečivši na taj način Audi da dođe do trostrukog podijuma.
Težak udarac
Tokom prošlogodišnjeg izdanja, izazvala je senzaciju postavši prva žena koja je uknjižila etapnu pobedu na Dakaru, još od Jute Klajnšmit 2005. Kristina Gutijeres se dokazala i kasnije u toku prošle godine, pobedivši u T3 rally-raid svetskom kupu. Samim tim, nametnula se kao jedan od favorita na startu ovogodišnjeg Dakara, zajedno sa svojim vernim kopilotom Fransoom Kazaleom. Međutim, već u 3. etapi je imala tehničkih problema koji su je koštali jedan i po sat izgubljenog vremena. Ipak, nije bila uznemirena zbog toga, jer je bilo potrebno mnogo više da bi odustala od borbe. Posle dva četvrta mesta, Gutijeres se vratila na podijum u 6. i 7. etapi (oba puta druga). Ovi rezultati su joj čak omogućili da jučerašnji dan započne s treće pozicije u generalnom poretku, mada dva sata zaostatka za liderom.
Međutim, novi mehanički problem joj je srušio ambicije, nakon 50. kilometra. Red Bullov tandem je ipak uspeo da pronađe rešenje i nastavi trku, ali uz veliku cenu: tri izgubljena sata. Špankinja i Francuz su se na taj način verovatno oprostili od finalnog podijuma, ali u Dakaru nije kraj dok se sve ne završi.
Statistika dana: 100,13 km/h
Od samog početka relija, aktuelni šampion u konkurenciji kamiondžija, Dmitrij Sotnikov, osvojio je tri specijala. Rus je nakon 8. etape uživao u porednosti od više od 10 minuta u odnosu na timskog kolegu, Eduarda Nikolajeva.
Možda zvuči pomalo neverovatno, ali kamioni na Dakaru postižu izuzetne brzine, uporedive s brzinom automobilista i motociklista. Sotnikov je juče bio najbolji primer za to, prešavši etapu uz prosečnu brzinu od 100,13 km/h. S postignutim vremenom od 3 sata, 56 minuta, 42 sekunde, Kamaz bi u konkrenciji automobila bio 15., dve sekunde iza Toyote Bernharda Ten Brinkea. Pored toga, da se Sotnikov trkao s dvotočkašima, našao bi se rame uz rame s Tobijem Prajsom i Mejsonom Klajnom. Poređenja radi, prosečna brzina Matijasa Ekstrema iznosila je 106,11 km/h a Sema Sanderlenda 103,03 km/h. To samo pokazuje do koje mere kamioni ne zaostaju za lakšim kategorijama.
Vrele Gume
Pavle Barta
Generalni poredak u konkurenciji motociklista
POZ. | N° | VOZAČ | TIM | VREME | RAZL. | KAZNA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 3 | (GBR) SAM SUNDERLAND | GASGAS FACTORY RACING | 27H 38′ 42“ | |||
2 | 52 | (AUT) MATTHIAS WALKNER | RED BULL KTM FACTORY RACING | 27H 42′ 27“ | + 00H 03′ 45“ | ||
3 | 42 | (FRA) ADRIEN VAN BEVEREN | MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 27H 43′ 25“ | + 00H 04′ 43“ | ||
4 | 7 | (CHL) PABLO QUINTANILLA | MONSTER ENERGY HONDA | 27H 44′ 12“ | + 00H 05′ 30“ | ||
5 | 88 | (ESP) JOAN BARREDA BORT | MONSTER ENERGY HONDA | 27H 53′ 20“ | + 00H 14′ 38“ | 00H 01′ 00“ | |
6 | 1 | (ARG) KEVIN BENAVIDES | RED BULL KTM FACTORY RACING | 27H 53′ 29“ | + 00H 14′ 47“ | ||
7 | 15 | (ESP) LORENZO SANTOLINO | SHERCO FACTORY | 27H 59′ 51“ | + 00H 21′ 09“ | ||
8 | 142 | (SVK) STEFAN SVITKO | SLOVNAFT RALLY TEAM | 28H 05′ 33“ | + 00H 26′ 51“ | ||
9 | 18 | (AUS) TOBY PRICE | RED BULL KTM FACTORY RACING | 28H 11′ 12“ | + 00H 32′ 30“ | 00H 06′ 00“ | |
10 | 43 | (USA) MASON KLEIN | BAS WORLD KTM RACING | 28H 14′ 08“ | + 00H 35′ 26“ |
113 | 63 | (SRB) GABOR SAGHMEISTER | SAGHMEISTER TEAM | 46H 02′ 49“ | + 18H 24′ 07“ | 00H 38′ 00“ |
Generalni poredak u konkurenciji automobilista
POZ. | N° | VOZAČ/SUVOZAČ | TIM | VREME | RAZL. | KAZNA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 201 | (QAT) NASSER AL-ATTIYAH(AND) MATTHIEU BAUMEL | TOYOTA GAZOO RACING | 27H 45′ 52“ | |||
2 | 211 | (FRA) SEBASTIEN LOEB(BEL) FABIAN LURQUIN | BAHRAIN RAID XTREME | 28H 23′ 50“ | + 00H 37′ 58“ | ||
3 | 205 | (SAU) YAZEED AL RAJHI(GBR) MICHAEL ORR | OVERDRIVE TOYOTA | 28H 39′ 05“ | + 00H 53′ 13“ | 00H 00′ 35“ | |
4 | 203 | (POL) JAKUB PRZYGONSKI(DEU) TIMO GOTTSCHALK | X-RAID MINI JCW TEAM | 29H 13′ 58“ | + 01H 28′ 06“ | ||
5 | 221 | (ARG) ORLANDO TERRANOVA(ESP) DANIEL OLIVERAS CARRERAS | BAHRAIN RAID XTREME | 29H 17′ 31“ | + 01H 31′ 39“ | 00H 12′ 00“ | |
6 | 208 | (RAF) VLADIMIR VASILYEV(LVA) OLEG UPERENKO | VRT TEAM | 29H 26′ 49“ | + 01H 40′ 57“ | 00H 05′ 00“ | |
7 | 207 | (ZAF) GINIEL DE VILLIERS(ZAF) DENNIS MURPHY | TOYOTA GAZOO RACING | 29H 31′ 57“ | + 01H 46′ 05“ | 00H 05′ 00“ | |
8 | 209 | (CZE) MARTIN PROKOP(CZE) VIKTOR CHYTKA | BENZINA ORLEN TEAM | 29H 39′ 57“ | + 01H 54′ 05“ | 00H 07′ 00“ | |
9 | 223 | (ARG) SEBASTIAN HALPERN(ARG) BERNARDO GRAUE | X-RAID MINI JCW TEAM | 29H 54′ 34“ | + 02H 08′ 42“ | 00H 05′ 00“ | |
10 | 212 | (FRA) MATHIEU SERRADORI(FRA) LOIC MINAUDIER | SRT RACING | 30H 17′ 23“ | + 02H 31′ 31“ | 00H 15′ 00“ |
Generalni poredak u konkurenciji kvadova
POZ. | N° | VOZAČ | TIM | VREME | RAZL. | KAZNA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 174 | (FRA) ALEXANDRE GIROUD | YAMAHA RACING – SMX – DRAG’ON | 34H 41′ 02“ | |||
2 | 173 | (USA) PABLO COPETTI | DEL AMO MOTORSPORTS / YAMAHA RALLY TEAM | 35H 11′ 49“ | + 00H 30′ 47“ | 00H 01′ 00“ | |
3 | 175 | (POL) KAMIL WISNIEWSKI | ORLEN TEAM | 36H 53′ 13“ | + 02H 12′ 11“ | ||
4 | 192 | (ARG) FRANCISCO MORENO | DRAG’ON RALLY TEAM | 37H 16′ 55“ | + 02H 35′ 53“ | ||
5 | 185 | (CZE) ZDENEK TUMA | BARTH RACING TEAM | 40H 56′ 28“ | + 06H 15′ 26“ | 00H 30′ 00“ | |
6 | 186 | (ARG) CARLOS ALEJANDRO VERZA | VERZA RALLY TEAM | 47H 45′ 29“ | + 13H 04′ 27“ | ||
7 | 195 | (ESP) ÀLEX FELIU | ÀLEX FELIU COMPETICIÓN | 53H 17′ 41“ | + 18H 36′ 39“ | 01H 29′ 00“ | |
8 | 183 | (BRA) MARCELO MEDEIROS | TEAM MARCELO MEDEIROS | 57H 03′ 37“ | + 22H 22′ 35“ | 14H 46′ 00“ | |
9 | 188 | (FRA) VINCENT PADRONA | DRAG’ON RALLY TEAM | 66H 28′ 49“ | + 31H 47′ 47“ | 07H 32′ 00“ | |
10 | 182 | (COL) NICOLAS ROBLEDO SERNA | EQUIPO COLOMBIA 4X4 | 76H 44′ 30“ | + 42H 03′ 28“ | 16H 02′ 00“ |
Generalni poredak u konkurenciji kamiondžija
POZ. | N° | POSADA | TIM | VREME | RAZL. | KAZNA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 500 | (RAF) DMITRY SOTNIKOV(RAF) RUSLAN AKHMADEEV(RAF) ILGIZ AKHMETZIANOV | KAMAZ – MASTER | 30H 02′ 36“ | 00H 01′ 00“ | ||
2 | 505 | (RAF) EDUARD NIKOLAEV(RAF) EVGENII IAKOVLEV(RAF) VLADIMIR RYBAKOV | KAMAZ – MASTER | 30H 14′ 01“ | + 00H 11′ 25“ | 00H 02′ 00“ | |
3 | 501 | (RAF) ANTON SHIBALOV(RAF) DMITRII NIKITIN(RAF) IVAN TATARINOV | KAMAZ – MASTER | 30H 42′ 59“ | + 00H 40′ 23“ | 00H 01′ 00“ | |
4 | 508 | (CZE) ALES LOPRAIS(CZE) PETR POKORA(CZE) JAROSLAV VALTR | INSTAFOREX LOPRAIS PRAGA | 31H 32′ 03“ | + 01H 29′ 27“ | 00H 16′ 00“ | |
5 | 509 | (RAF) ANDREY KARGINOV(RAF) ANDREY MOKEEV(RAF) IVAN MALKOV | KAMAZ – MASTER | 31H 43′ 37“ | + 01H 41′ 01“ | 00H 03′ 00“ | |
6 | 504 | (NLD) JANUS VAN KASTEREN(NLD) MARCEL SNIJDERS(POL) DAREK RODEWALD | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 32H 13′ 46“ | + 02H 11′ 10“ | 00H 15′ 00“ | |
7 | 506 | (NLD) MARTIN VAN DEN BRINK(BEL) PETER WILLEMSEN(NLD) BERNARD DER KINDEREN | MAMMOET RALLYSPORT TEAM DE ROOY IVECO | 32H 51′ 44“ | + 02H 49′ 08“ | 00H 10′ 00“ | |
8 | 515 | (NLD) VICTOR WILLEM CORNE VERSTEIJNEN(NLD) TEUN VAN DAL(NLD) RANDY SMITS | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 34H 01′ 49“ | + 03H 59′ 13“ | 00H 15′ 00“ | |
9 | 503 | (CZE) MARTIN MACIK(CZE) FRANTISEK TOMASEK(CZE) DAVID SVANDA | BIG SHOCK RACING | 34H 32′ 24“ | + 04H 29′ 48“ | 00H 27′ 10“ | |
10 | 522 | (NLD) RICHARD DE GROOT(NLD) MARK LAAN(NLD) JAN HULSEBOSCH | FIREMEN DAKAR TEAM | 34H 58′ 57“ | + 04H 56′ 21“ | 00H 34′ 00“ |