Da li je vožnja na metan i dalje najisplativija, iako je skuplja ugradnja? - BIGportal.ba
Auto-moto Ostalo

Da li je vožnja na metan i dalje najisplativija, iako je skuplja ugradnja?

Iz godine u godinu metan je postajao sve popularniji u Srbiji, ali nikada se to nije približilo popularnosti plina, podseća sajt Polovni automobili.

Međutim, sa aktuelnim cenama plina, benzina i dizela, metan postaje sve zanimljiviji. Situacija naravno nije bajkovita, pošto je poskupeo i metan, a poskupela je i ugradnja.

Da li će to ipak odbiti vozače od metana?

Koliko košta metan?

U vreme pisanja ovog teksta na preko 90% pumpi za metan cena je bila 115 din za kilogram. Da, metan se meri u kilogramima.

Krajem 2007. cena je bila oko 47 din/kg, 2015. od 94 do 102 din/kg, 2019. godine 97 din.

Koliko metana troši prosečan auto?

Prosečna potrošnja je 5 do 6 kg na 100 km.

Na otvorenom putu može da se spusti i ispod 4 kg/100 km, dok u gradskoj gužvi može da ode i preko 7 kg/100 km.

Kolika je ušteda u odnosu na plin, benzin i dizel?

Izračunaćemo samo troškove za metan sa trenutnom cenom od 115 din, bez direktnog poređenja sa dizelom, benzinom i plinom, zbog toga što vlasnici različitih automobila mogu da imaju drastično različitu potrošnju od one koju mi navedemo kao primer.

Tu su i redovne nedeljne promene cena. Stoga je najbolje da svako izračuna koliko ga košta da pređe 100, 1.000 i 10.000 km i uporedi sa troškovima vožnje na metan.

Dakle, prosečan auto koji u proseku troši 5,5 kg metana će potrošiti:

a) Na 100 km: 5,5 kg metana – cena 632,5 din

b) Na 1.000 km: 55 kg metana – cena 6.325 din

c) Na 10.000 km: 550 kg metana – cena 63.250 din

Stavimo ipak kao okviran primer jednog benzinca koji troši u proseku 8 l/100 km. Troškovi sa aktuelnom cenom od 172 din će biti:

a) Na 100 km: 1.376 din

b) Na 1.000 km: 13.760 din

c) Na 10.000 km: 137.600 din

Zaključak izvucite sami. Naravno, cene goriva se konstantno menjaju, pa se tako menja i računica.

Koliko može da se pređe s jednim rezervoarom metana?

Na primer, rezervoar koji prima oko 9 kg metana dugačak je gotovo jedan metar, prečnik mu je 30 cm i težak je oko 70 kg. Postoje i manji rezervoari, koji primaju npr. 4 kg, ali sa jednim takvim ne možete da pređete ni 100 km, pa je potrebno ugraditi više komada, što više nego osetno podiže ukupnu cenu.

Dakle, pre konačne odluke o ugradnji treba uzeti u obzir razne faktore, od blizine pumpe za metan, preko toga koliko novca želite da izdvojite za veći kapacitet rezervoara, do vrste automobila koji imate i koliko ste spremni da žrtvujete prtljažnik.

Cena ugradnje – koliko se povećala?

Kontaktirali smo veći broj servisa koji se bave ugradnjom uređaja za metan. Generalno, cena ugradnje metana je skočila za oko 20% u proseku. Naravno da ima izuzetaka – u zavisnosti od opreme koja se ugrađuje, veličine i broja rezervoara i drugih stvari.

U servisu za ugradnju plina i metana GTA potvrđuju da je ugradnja poskupela i to najviše zbog rezervoara. Na primer, ranije je ugradnja za prosečan auto (4 cilindra, 100 kW) bila oko 950 evra. Sada je to 100 do 150 evra skuplje.

Naravno, cena uvek u velikoj meri zavisi od toga kolike boce (rezervoari) se ugrađuju i koliko ih se ugrađuje. To je u stvari ključna stavka kada je ukupna cena u pitanju.

U istom servisu kažu da je poskupela i druga oprema, ali neznatno.

I u KRYO servis Mirkov potvrđuju da su glavni razlog za poskupljenje boce za metan, čija je cena u nekim slučajevima skoro duplirana. Ostali delovi sistema za korišćenje metana poskupeli su 20% do 30%.

Za auto sa 4 cilindra i do 100 kW cena ugradnje je oko 1.300 evra. Ovo je varijanta sa jednim rezervoarom koji prima do 10,5 kg metana.

Sledeća opcija je rezervoar od 13,5 kg, kada ugradnja poskupljuje za 100 evra, a sa bocom od 15,5 kg ugradnja je skuplja za 150 evra u odnosu na osnovnu cenu.

U servisu Sekula gas Čačak kažu da je ugradnja poskupela otprilike 30%. Najviše su poskupeli rezervoari, čak 50% do 60% u proseku. Na primer, ako je ranije prosečna nabavna cena bila 320 evra, sada su oko 500 evra.

Poskupele su i druge komponente, u različitim procentima. Mnogi ljudi su zainteresovani za ugradnju metana, ali ih je cena ugradnje odbijala i do sada, tako da je ovo poskupljenje donekle otežalo čitavu priču.

Naglašavaju da je opala zainteresovanost vozača i za ugradnju plina.

Foto: Daniel Rodriguez Garriga/Shutterstock

Sa druge strane, firme čija službena vozila prelaze velike kilometraže postaju sve zainteresovanije za metan. Dakle, obični vozači (fizička lica) nisu naročito zainteresovani, ali firme koje se bave raznim poslovima, od javnog prevoza, usluga dostave, komercijalista i slično – njima ugradnja može vrlo brzo da isplati.

Dalibor Veličković iz servisa Makedo-Gas smatra da ugradnja metana nije toliko drastično poskupela u odnosu na poskupljenje praktično svih drugih stvari koje koristimo svakodnevno. Ugradnja je sad skuplja za možda 20% u odnosu na cenu od pre par godina (prvenstveno zbog rezerovara).

Njihove mušterije se trenutno više interesuju za ugradnju metana nego za ugradnju plina. Jednostavno, ušteda je mnogo veća kod vožnje na metan nego na plin u odnosu na vožnju na benzin.

Na primer, vozilo koje troši 10 litara plina trošiće 5,5 kg metana. Kada je u pitanju profil vozača koji žele da ugrade metan, u ovom servisu kažu u suštini isto što su nam i drugi rekli – prosečni vozači (fizička lica), veoma slabo su zainteresovani za ovo gorivo.

Mušterije su uglavnom firme čiji vozni park prelazi veće kilometraže, pa je kod njih i ušteda najveća.

Gospodin Veličković smatra da vozači generalno ne prave dobru računicu kada je metan u pitanju, pa misle da zbog znatno skuplje ugradnje u odnosu na plin neće uspeti da ostvare uštedu, ali nisu svesni da ova investicija može prilično brzo da se vrati.

Problem je i u tome što država ne daje nikakve olakšice za korišćenje metana kao alternativnog goriva koje znatno manje zagađuje životnu sredinu.

Koliko košta atest za metan?

Atest, tj. prvo ispitivanje nakon ugradnje košta: 12.000 din za ispitivanje u AMSS ili nekoj drugoj instituciji, plus 6.600 din Agenciji za bezbednost saobraćaja, plus tehnički pregled od 6.000 din. Dakle, 24.600 din plus troškovi za novu saobraćajnu dozvolu.

Međutim, ako ugradnju metana i registraciju automobila obavljate u isto vreme, tada ne mora da se radi poseban tehnički pregled, već se za ugradnju metana priznaje tehnički pregled koji ste radili zbog registracije. Potvrda sa tehničkog pregleda važi mesec dana.

Za ugradnju nije potrebna saglasnost proizvođača. Reatest se radi svake 4 godine i košta 12.000 din – ne plaća se ništa dodatno. Rezervoari smeju da se koriste 20 godina od dana proizvodnje.

Na koliko mesta može da se natoči metan?

Navodno, trenutno imamo tridesetak mesta širom Srbije na kojima može da se puni metan. Na većini mesta koja smo proveravali, cena metana je 115 dinara.

Uskoro ćemo pokušati da utvrdimo tačan broj i lokacije svih pumpi sa metanom.

Postoji sajt sa mapama za pumpe sa metanom, ali ne možemo da garantujemo da li su sve informacije tačne i ažurne: https://cngeurope.com/countries/serbia/.

Za kraj – da li se metan zaista isplati?

Mnogima se isplati, pri čemu relativno brzo uštedom pokriju troškove ugradnje i atesta. Zavisi od kilometraže, u kakvim uslovima (grad ili otvoreno) i kakav auto vozite.

Svako mora da napravi sopstvenu računicu – da ubaci troškove ugradnje, atesta i reatesta, planiranu kilometražu, koliko dugo planira da zadrži taj auto, poređenje potrošnje metana i benzina ili plina…

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević

B92.

Danas objavljeno

Volkswagen najavljuje električni SUV sa autonomijom od 700 km

Vanja A

Munro – moćni električni terenac iz Škotske FOTO

Vanja A

Kakve automobile pravi Rivian koji danas otvara tehnološki centar u Beogradu FOTO

Vanja A

Ostavite komentar