21. Februara 2021.

Da li je sintetičko gorivo slamka spasa za benzince i dizelaše?

Big Portal

Mešanjem vodonika dobijenog elektrolizom i ugljen-dioksida, koji se može “izvlačiti” iz atmosfere ili drugih industrijskih procesa, kao i nekih drugih elemenata, dobija se sintetičko gorivo.

O ovoj temi je dosta pisao Nemački auto-klub (ADAC), što ne čudi ako se zna da ta zemlja ima snažnu auto-industriju koja je veliki oslonac domaće privrede.

Zbog procesa elektrolize pomoću kojeg se dobija vodonik, sintetička goriva se nazivaju još i E-goriva. Proizvodnja je počela, ali se ona odvija u malim količinama, odnosno trenutno je u fazi istraživanja.

Moguće je dobiti tri produkta – sintetički benzin, dizel ili plin. Ključno je da se sagorevanjem tih goriva maksimalno smanjuje emisija štetnih gasova koji utiču na atmosferu ili zdravlje čoveka, odnosno emisije su mnogo niže nego kod klasičnih benzinaca i dizelaša.

Prva mala fabrika sintetičkog goriva je u Nemačkom gradiću Verlteu a pokrenuo ju je Audi.

Međutim, trenutno je veliki problem sintetičkih goriva veliki gubitak energije. U odnosu na celokupnu potrošenu energiju, iskorišćava se tek 10 do 15 odsto za pokretanje vozila (kod električne energije je to oko 80%).

Pretpostavlja se da bi efikasnost sintetičkih goriva mogla dostići 60 procenata.

Osim toga, zbog visokih troškova proizvodnje trenutna cena sintetičkog goriva oko 4,50 evra po litru, ali procenjuje se da bi oko 2030. godine ta cena mogla pasti na 2,29 evra.

Naravno, uspeh sintetičkih goriva dosta zavisi od cene, a ona će morati biti i niža od navedene.

Zasad eksperti predviđaju da će sintetička goriva u budućnosti verovatno pokretati avione i brodove – zbog toga što u njih nije moguće ugrađivati ogromne baterije ili rezervoare sa vodonikom (tako bi zauzeli većinu teretnog prostora).

A šta je sa automobilima? To će se tek videti, a kao što je i navedeno – mnogo toga će zavisiti od cene.

Izvor: B92,Automobili.ba
Foto: B92/NĆ

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare