8. Novembra 2022.

Da li je EU prenaglila? Možda će benzinci i dizelaši ipak preživjeti

Big Portal

Nedavno je Evropska unija objavila da će zabraniti prodaju svih novih benzinaca (uključujući hibride) i dizelaša od 2035. godine. Ostavljana je još jedna “prolazna tačka” jer će se 2026. opet raspravljati o ovoj odluci.

Da li je Evropska unija prenaglila u svojoj odluci? Motiv je zaštita klime, ali da li je cena koju će platiti privreda EU previsoka, pogotovo kada su u pitanju države sa moćnom auto-industrijom, kao što su Nemačka, Francuska, Italija…?

U intervjuu za Politiko poverenik za unutrašnje tržište Evropske komisije, Tjeri Breton, uključio je alarm za uzbunu. Breton je upozorio da bi prelazak na čistu električnu mobilnost izbrisao više od 600.000 radnih mesta.

Već 2030. godine, znatno pre planirane zabrane, biće potrebno 15 puta više litijuma, četiri puta više kobalta i grafita te trostruko više nikla za električne automobile – što je enormna potrošnja sirovina, tvrdi ovaj Francuz.

Sa druge strane, Evropa ima neke rudnike, ali većinu sirovina će morati da uvozi. Takođe, biće potrebno 20 do 25 odsto više električne energije, ali njena proizvodnja korišćenjem gasa ili uglja nema smisla iz perspektive borbe protiv klimatskih promjena.

Čak i ako se električna energija proizvodi na čist način, električni automobili i dalje učestvuju u zagađenju – zbog povećanih emisija čestica iz guma i kočnica, kaže Breton.

Električni automobili u proseku su dosta teži od vozila na konvencionalni pogon. Mercedes-Benz EQA na električni pogon, SUV na bazi modela GLA, teži je od velike S-klase.

Breton je istakao i ozbiljne nedostatke u širenju infrastrukture za punjenje. Bilo bi potrebno sedam miliona punjača za ozbiljnu električnu mobilnost u Evropi, a trenutno ih je ukupno 350.000.

Sedamdeset odsto njih nalazi se u samo tri zemlje, Francuskoj, Nemačkoj i Holandiji, piše Revijahak. Zato postepeno ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem trenutno nije dobra ideja – jer čak i ako uspe u Evropi, na drugim kontinentima će se i dalje prodavati benzinci i dizelaši.

“Preporučujem da evropske kompanije nastave sa proizvodnjom SUS motora”, rekao je Breton.

Što se Evrope tiče, poverenik EU za unutrašnje tržište želi u sledećih nekoliko nedelja postaviti stroge kriterijume pomoću kojih se može meriti napredak.

Prelazak na e-mobilnost ima toliko uticaja na industriju da EU ne može sebi dopustiti neuspeh. Ako Komisija utvrdi da je ta linija promašena, datum izlaska mora se odložiti.

Ono što poverenik nije spomenuo je da i Kina predstavlja ogromnu konkurenciju sa svojim električnim automobilima, koji su tehnološki jednaki evropskim modelima, a znatno su jeftiniji.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare